Ze života press caru na Jihoamerickém Dakaru 2009
Ze života press caru…
Při letošním Dakaru jste mohli číst zprávy přímo z dějiště rallye a sledovat fotografie pořizované přímo na místě posádkou press caru Nissan Navara. Posádka i vůz však většinou zůstaly zrakům fanoušků ukryty…
Nelze zobecnit, kdy press car z bivaku vyjížděl a kdy přijížděl. Jeho poslání totiž nebylo toliko novinářské, nýbrž měl závodnímu vozu také poskytovat širší logistickou podporu tak, jak to pravidla dovolují. Jeho posádka tedy neměla povoleno na závodním voze pracovat ani při jeho opravách manuálně či materiálně asistovat. Měla však přístup do bivaku i na trať speciálky. Tedy, měla jej mít. Dostat se na trať speciálky znamenalo zejména v Argentině vyjet velmi brzy, ještě předtím, než přístupové trasy obsadila policie. Z nějakého důvodu byl přístup argentinských úřadů v první polovině rallye velmi striktní a novinářský průkaz nebyl propustkou ani tam, kde platí pro oficiální akreditaci běžný přístup. Při druhém průjezdu Argentinou byl vliv ostrahy naopak prakticky neznatelný.
Náš press car vyjížděl do etapy v závislosti na úkolech udělených vedení týmu. V řadě případů bylo nutné přesvědčit se, že na závodním voze vše klape, a udělit poslední instrukce posádkám asistencí, které se mezi bivaky pohybovaly nezávisle na press caru, povětšinou společně (snad s výjimkou etapy Jacobacci – Neuquen, která vedla po prašných a šotolinových cestách a šestikolka Babča měla rychlostně výrazně navrch přes vysokou Filharmonií, jejíž posádka nechtěla v terénu poškodit obytnou nástavbu se spoustou příček). Příjezd se konal po splnění všech úkolů fotografů u trati a nebo až poté, co po skončení speciálu zorganizoval nutnou asistenci pro závodní vůz.
Většina přejezdů pro press car se odbývala po asfaltu. Přestože je Navara velmi dobře uzpůsobena i pro pohyb v terénu (a s Karlem Lopraisem za volantem dvojnásob), od etapy do Copiapo se držela jen na zpevněném povrchu, když jí přestal fungovat elektronický řadič předního pohonu. Ani lokální dealer Nissanu v Copiapo si se závadou nedokázal operativně poradit. Záchranu v propadajícím se písku snad deset metrů od silnice do Copiapo poskytla portugalská posádka press caru č. 917, díky!
Jistou zajímavostí je otázka informovanosti o tom, co se děje, Vězte, že posádka press caru, která dojíždí do bivaku pozdě, je tou nejméně informovanou o obecném dění na trati celý uplynulý den. Press centrum slouží novinářům, kteří se přesunují letecky či autobusem přes nc a zavírá už v devět večer. V lepším případě tam najdete aktuální výsledky alespoň mezi automobily a motocykly, v normálním případě nic.
Zdrojem informací je posádka sama, soupeři i kolegové novináři, kteří se přesunují mezi bivaky letecky. Běžný fanoušek je daleko lépe informován o dění na trati prostřednictvím vymožeností oficiálního webu pořadatelů i stránek jednotlivých týmů.
Navara i tak odvedla dobrou práci a vrátí se domů společně s ostatní technikou oficiální cestou.
Jiří Vintr
www.loprais.cz
foto Jiří Vintr