Počínaje 1. lednem 2009 rozšířit okruh vozidel, na které se vztahuje mýtné
ZPOPLATNĚNÍ POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ
OD 1. LEDNA 2009 NAVRŽENÉ ZMĚNY
Skupina poslanců (Oldřich Vojíř, Jan Kasal a Pavel Suchánek) předložila v srpnu Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR návrh novely zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, jenž by měl počínaje 1. lednem 2009 rozšířit okruh vozidel, na které se vztahuje mýtné, a současně umožnit další změny v systému zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací.
Návrh dne 22. září 2008 projednala vláda a vyjádřila k němu (s několika připomínkami) souhlasné stanovisko, návrhem se nyní bude zabývat Parlament.
Pokud návrh bude Parlamentem schválen v předložené podobě, při zohlednění připomínek uplatněných vládou, nastanou s účinností od 1. ledna 2009 následující hlavní změny:
1. mýtné budou platit všechna motorová vozidla, jejichž největší povolená (celková) hmotnost přesahuje 3,5 tun
2. pro určení, zda vozidlo podléhá mýtnému nebo časovému poplatku (povinnosti mít dálniční kupón), se bude vycházet výlučně z hmotnosti samotného motorového vozidla
3. maximální cena dálničního kupónu pro osobní auta bude zvýšena z 1 200 na 1 500 Kč
K jednotlivým navrženým změnám podrobněji:
ad 1. – mýtné budou platit všechna motorová vozidla, jejichž největší povolená (celková) hmotnost přesahuje 3,5 tun – v současné době je to až od 12 tun
Návrh ponechává beze změny dělení zpoplatnění obecného užívání vybraných pozemních komunikací na:
a) časový poplatek (tj. zpoplatnění podle časového období užívání zpoplatněné pozemní komunikace, neboli dálničním kupónem)
b) mýtné (tj. zpoplatnění podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci)
Přesto se podstatným způsobem dotýká vymezení okruhu vozidel, která do té které skupiny podle druhu zpoplatnění spadají, a to ve prospěch rozšíření okruhu vozidel poléhajících mýtnému. Přehled obsahuje následující tabulka:
DRUH ZPOPLATNĚNÍ
SOUČASNÝ STAV )
NÁVRH ÚPRAVY
OD 1. LEDNA 2009
Časový poplatek
(tj. dálniční kupón) silniční motorové vozidlo nejméně se 4 koly, jehož největší povolená hmotnost činí méně než 12 tun, nebo jízdní souprava, jejíž největší povolená hmotnost činí méně než 12 tun silniční motorové vozidlo nejméně se 4 koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny, a to i v případě, jde-li o jízdní soupravu
Mýtné silniční motorové vozidlo nejméně se 4 koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, nebo jízdní souprava, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun silniční motorové vozidlo nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny, a to i v případě, jde-li o jízdní soupravu
Současně s tím dochází k rozšíření okruhu vozidel, které budou podléhat mýtnému. Napříště to budou všechna silniční motorová vozidla s nejméně čtyřmi koly, jejichž největší povolená hmotnost přesáhne 3,5 tuny, zatímco všechna lehčí motorová vozidla s nejméně čtyřmi koly budou podléhat časovému zpoplatnění. Navržená úprava se tak přibližuje úpravám obsažený v jiných právních předpisech, pokud jde o vazbu specifických povinností na určité skupiny vozidel a jejich řidiče.
Následující tabulka obsahuje přehled druhu zpoplatnění podle nejběžnějších kategorií vozidel a řidičských oprávnění potřebných k řízení takových vozidel podle navržené právní úpravy (od 1. ledna 2009):
ČASOVÝ POPLATEK MÝTNÉ
Kategorie vozidla N1
M1 (do 3,5 t včetně) N2, N3
M2, M3, M1 (nad 3,5 t)
Skupina či podskupiny řidičského oprávnění B, B+E C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E
ad 2. – pro určení, zda vozidlo podléhá mýtnému nebo časovému poplatku (povinnosti mít dálniční kupón), už bude vycházeno výlučně z hmotnosti samotného motorového vozidla, bez ohledu na to, zda vozidlo spolu s přípojným vozidlem tvoří či může tvořit jízdní soupravu
Pro určení, zda vozidlo podléhá mýtnému či časovému poplatku, má být určující největší povolená (celková) hmotnost motorového vozidla, lhostejno, zda vozidlo je či může být zapojeno do jízdní soupravy. Odpadnou tak současné výkladové obtíže v případě vozidel, která jsou vybaveny tažným zařízením a v jízdní soupravě se dostanou nad stanovené limity.
Následují příklady zařazení vozidel a jízdních souprav do jednotlivých druhů zpoplatnění podle navržené právní úpravy:
1. motocykl – bez zpoplatnění
2. motocykl – čtyřkolka – časový poplatek
3. osobní motorové vozidlo s největší povolenou hmotností 1 900 kg – časový poplatek
4. osobní motorové vozidlo s největší povolenou hmotností 1 900 kg s tažným zařízením (hypotetická celková hmotnost soupravy nad 3,5 t) – časový poplatek
5. osobní motorové vozidlo s největší povolenou hmotností 1 900 kg s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti 1 650 kg (tj. jízdní souprava nad 3,5 t) – časový poplatek
6. dodávka o největší povolené hmotnosti 3 500 kg – časový poplatek
7. dodávka o největší povolené hmotnosti 3 500 kg s tažným zařízením – časový poplatek
8. dodávka o největší povolené hmotnosti 3 500 kg s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti 1 650 kg – časový poplatek
9. nákladní automobil o největší povolenou hmotností 4 300 kg – mýtné
10. nákladní automobil o největší povolenou hmotností 4 300 kg s přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti 750 kg – mýtné
11. autobus – mýtné
Skutečnost, zda vozidlo tvoří jízdní soupravu, může být nicméně zohledněna při určení výše zpoplatnění. V rámci mýtného se ostatně tento systém uplatňuje již nyní, a to ve vazbě na počet náprav jízdní soupravy, a i podle návrhu zůstává nezměněn. Sazby mýtného nicméně bude muset stanovit až prováděcí právní předpis.
ad 3. – maximální výše časového poplatku na kalendářní rok a tedy i maximální cena dálničního kupónu pro osobní auta bude zvýšena z 1 200 na 1 500 Kč – konkrétní částku pro daný rok stanovuje nařízení vlády, v současné době je to 1 000 Kč (podle nařízení vlády č. 484/2006 Sb., ve znění nařízení vlády č. 272/2007 Sb.).
Konkrétní výši časového poplatku (cenu dálničního kupónu) stanovuje vláda nařízením a v současné době činí 1 000 Kč na rok a vozidlo s nejvýše 3 500 kg. Zákon č. 13/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů však obsahuje stropní částku, nad kterou vláda nemůže jít. Nyní je to 1 200 Kč, návrh nicméně předkládá možnost zvýšit cenu ročních dálničních kupónů až na 1 500 Kč. To však neznamená automatické zvýšení skutečné ceny kupónů, neboť vláda může stávající částku 1 000 Kč ponechat beze změny a teoreticky dokonce i snížit.
Poznámka
Placení za užívání dálnic a silnic pro motorová vozidla u nás bylo zavedeno od ledna 1995. Od té doby se ale výše poplatku docela změnila, jak ukazuje následující tabulka na příkladu asi nejběžnějších ročních dálničních kupónů pro osobní auta:
OBDOBÍ
CENA ROČNÍHO DÁLNIČNÍ KUPÓNU PRO VOZIDLA DO 3,5 T
do 31. 12. 1994 ---
1. 1. 1995 – 31. 12. 1997 400 Kč
1. 1. 1998 – 31. 12. 2003 800 Kč
1. 1. 2004 – 31. 12. 2007 900 Kč
od 1. 1. 2008 – ??? 1 000 Kč
Upozornění
Výše uvedené změny nabudou účinnosti dnem 1. ledna 2009, pokud Parlament přijme (schválí) příslušné návrhy. Je však také možné, že budou přijaty (schváleny) ještě další změny.
Říjen 2008