Železniční nebo kombinovaná přeprava sníží zásadně emise
Nákladní železniční doprava sníží emise až o 63 %
Jedním ze způsobů, jak ulevit životnímu prostředí, je ve větší míře využívat čistě železniční nebo tzv. kombinovanou přepravu (silnice – železnice – silnice). ČD Cargo zvýšilo své úsilí v nabídce těchto služeb.
Dopravní sektor má celosvětově na svědomí 24 % celkových emisí CO2, z toho 40 % jde na vrub nákladní dopravy. Absolutně nejnižší spotřebu energie a zároveň nejnižší produkci emisí CO2 ze všech druhů přepravy vykazuje železnice.
Výhody kombinované přepravy potvrzuje jednoduchý příklad přepravy zboží o váze 24 t (návěs kamionu 13,6 m) například z Brna do Atén. Celková délka trasy činí 1 750 km, podíl železnice činí 1 500 km. Výpočet dokumentuje, že použitím kombinované přepravy silnice - železnice – silnice, namísto čistě silniční přepravy, dojde k významné redukci CO2 z 2,62 t na 0,97 t, což je snížení o 63 %. Dalším kladem je aspekt spolehlivosti a bezpečnosti železnice a její energetická úspornost.
ČD Cargo v maximální míře umožňuje využívat přednosti kombinované přepravy.
Pro zvýšení plynulosti a komfortu přepravy plánuje ČD Cargo využití dvousystémových hnacích vozidel (AC / DC) pro provoz na tratích, kde jsou oba systémy – střídavý i stejnosměrný. V plánu jsou i moderní vícesystémové lokomotivy vhodné pro mezinárodní provoz.
Jednoznačně ekologický faktor železnice s kvalitními službami odpovídajícími mezinárodním standardům deklarují certifikáty managementu jakosti a ochrany životního prostředí. Jejich držitelem je i ČD Cargo, které tak dává dobrý základ pro další rozvoj zelené logistiky v České republice i Evropě.
Roman Jandík
Tiskový mluvčí ČD Cargo