Již počátkem roku 2012 uvede Volvo Cars na trh sériově vyráběný hybridní automobil
Volvo Car Corporation uvede „plug-in hybridy“ na trh v roce 2012
Již počátkem roku 2012 uvede společnost Volvo Cars na trh sériově vyráběný hybridní automobil s možností dobíjení z elektrické zásuvky (tzv. plug-in hybrid).
Elektrická energie z baterií uspokojí potřeby denního dojíždění u plných 75 procent evropských řidičů. Při jízdě na delší vzdálenosti elektromotor zastoupí úsporný dieselový hybridní agregát. Kombinovaný dojezd dosahuje přibližně 1 200 kilometrů. Emise oxidu uhličitého budou v průměru 49 gramů na kilometr a spotřeba by se měla pohybovat kolem 1,9 litru na 100 km.
Zástupci společnosti Volvo jsou přesvědčeni, že i v budoucnu budou zákazníci požadovat bezpečné a pohodlné automobily s dobrými jízdními vlastnostmi a dostatečným prostorem pro zavazadla bez ohledu na to, zda budou poháněny elektřinou nebo jinými palivy.
Plug-in hybridy představují atraktivní typ automobilu, který uživatelům nabízí to nejlepší jak z elektrického pohonu, tak z konvenčních hnacích ústrojí: mimořádně nízkou spotřebu paliva a emise CO2 v kombinaci s dlouhým dojezdem a vysokým výkonem.
„Jízda s novým Volvem umožňujícím dobíjení ze zásuvky bude skutečně příjemná a automobil bude nabízet úroveň bezpečnosti a komfortu, které jsou pro značku Volvo typické. Úroveň emisí CO2 a spotřeba paliva budou přitom v porovnání se současnými vozy poloviční.“ říká Magnus Jonsson, vrchní viceprezident pro vývoj produktů ve společnosti Volvo Cars.
Plug-in hybrid Volvo nabídne několik výhod:
Velmi nízkou spotřebu paliva, provozní náklady i emise CO2.
Automobil zůstává „běžným" Volvem se všemi obvyklými dobrými vlastnostmi.
Baterie vozidla lze pohodlně nabít z běžné domácí zásuvky.
Jedná se o automobil, který nabízí vynikající potěšení z jízdy a vysoký výkon.
Elektrický pohon s úrovní emisí CO2 blízkou nule
Elektřina je jako palivo pro automobily mimořádně vhodná. Elektromotor se vyznačuje vysokou účinností a spotřebovává pouze pětinu energie než odpovídající motor spalující fosilní paliva. Plug-in hybridy Volvo budou poháněny robustním elektromotorem napájeným z lithium-iontových baterií. Při každém brzdění vozidla je navíc získávána další elektřina.
Baterie vozidla lze pohodlně nabít z běžné domácí zásuvky. Elektřina jako palivo je mnohem levnější než benzín nebo nafta, což vede k nižším provozním nákladům. Dobití baterie bude trvat přibližně pět hodin.
Dojezd vozidla bude přibližně 1 200 kilometrů, což je srovnatelné s konvenčním dieselovým automobilem. Plug-in hybrid bude schopen ujet až 50 kilometrů pouze na elektřinu. Při provozu na baterie vůz z výfuku nevypouští vůbec žádné škodliviny. Pokud se k dobíjení baterií využije elektrická energie z obnovitelných zdrojů, čisté emise CO2 se budou blížit nule, a to z hlediska celého životního cyklu vozidla.
Úsporné dieselové motory jako doplněk
Jako doplněk elektromotoru bude pod kapotou umístěn také jeden z úsporných dieselových motorů Volvo, který bude optimalizovaný pro provoz na obnovitelnou syntetickou naftu, a který bude splňovat náročné připravované emisní normy.
Dieselový motor může být používán buď samostatně, nebo v kombinaci s elektromotorem, aby se dosáhlo optimálního výkonu a využití energie. Dieselový motor může například vypomoci elektromotoru (nebo ho zcela nahradit) při vysokých rychlostech nebo při poklesu množství energie v bateriích, zatímco elektromotor může nabídnout dodatečný točivý moment při nižších otáčkách. Možnost kombinovat tyto dva zdroje energie poskytuje vlastníkovi vysoký výkon a bezproblémové používání.
Většina jízd automobilem je na krátké vzdálenosti – do zaměstnání a zpět. To znamená, že připravovaný plug-in hybrid Volvo dokáže uspokojit přepravní požadavky většiny lidí. Při jízdě na delší vzdálenosti dojde k automatickému nastartování dieselového motoru, který automobilu poskytuje vlastnosti a dojezd srovnatelné s konvenčními automobily poháněnými dieselovým motorem.
Podle standardizovaného certifikačního jízdního cyklu NEDC by měla být hodnota emisí CO2 produkovaných plug-in hybridem Volvo nižší než 50 g/km.
Plug-in hybridy – tržní potenciál
Vzhledem k vysokým cenám baterií se očekává, že prodejní cena plug-in hybridu bude výrazně vyšší než cena běžného vozu s dieselovým motorem. Náklady na elektřinu používanou jako palivo jsou však v porovnání s naftou třetinové, což vysokou pořizovací cenu částečně (nikoliv však zcela) kompenzuje.
Společnost Volvo Cars se domnívá, že plug-in hybridy budou pro určité skupiny zákazníků komerčně způsobilé v roce 2012, přičemž s rostoucím výkonem a klesající cenou baterií se bude počet zájemců o tyto vozy postupně rozšiřovat.
„Na plug-in hybridy se zaměřujeme proto, abychom splnili požadavky na nízké emise CO2 a abychom zajistili trvale udržitelné řešení pro silniční dopravu. Přirozeně očekáváme, že příslušné úřady poskytnou dotace, které umožní zrychlení vývoje a rozvoj trhu pro tento typ vozidel,“ říká Magnus Jonsson.
Plug-in hybridy jsou výsledkem mezioborové spolupráce
V lednu 2007 zahájily společnost Volvo Cars a energetická firma Vattenfall společný projekt zaměřený na testování a vývoj technologie vozidel napájených z elektrické zásuvky. V souvislosti s touto mezioborovou iniciativou byla založena nová firma V2 Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership.
Vytvoření společného podniku s firmou Vattenfall poskytlo pro efektivní vývoj zelené technologie nové generace zcela nové podmínky. Spolupráce v rámci partnerství je něco, co společnost považuje za naprostou nezbytnost na cestě k trvale udržitelné budoucnosti.
PR