Tubik, luxusní minibus nabitý technologií, který se podřizuje ideji navrátit chuť do cestování
TUBIK: CO KDYBY BYLA CESTA STEJNĚ DŮLEŽITÁ JAKO CÍL?
Citroën, který se se svým portálem Multicity již osvědčil jako značka usnadňující cestování, pokračuje v úvahách na téma mobility a otevírá nové cesty. S využitím svého nejlepšího know-how z „Kreativní technologie“ vytvořil Tubik, luxusní minibus nabitý technologií, který se plně podřizuje zásadní ideji: navrátit chuť do cestování. Příjemného, inteligentního, ekologického cestování s připojením!
V době, kdy se už nemluví ani tak o vzdálenosti, jako o době strávené na cestě, v době, kdy se informace pohybují rychleji než člověk, kdy stejnou trasu lze urazit mnoha různými dopravními prostředky, kdy dávají spotřebitelé přednost především snadnosti, je úkolem pro výrobce automobilů být schopen již dnes nabízet odpovědi přizpůsobené budoucí problematice mobility. Projekt Multicity je výsledkem úvah Citroënu na téma mobility. Tento přístup již našel svou konkretizaci v internetovém portále Citroën Multicity ve Francii, který usnadňuje cesty s využitím všech dostupných dopravních prostředků (auta, vlaky, letadlo,…).
Projekt Multicity přechází dnes do další etapy díky nové odpovědi: tou je koncept Tubik, jehož ambicí je navrátit chuť do cestování
S vývojem moderní společnosti se mění i identita rodiny: sociologové mluví o tzv. „emočních skupinách“, které podle nich lépe popisují tento nový vývoj a představují především nově zakládané rodiny a děti z dřívějších manželství nebo i skupiny přátel. Tyto „emoční skupiny“ se již neomezují jen na 4 nebo 5 osob jako je tradiční rodina a mají skutečnou potřebu cestovat společně, aniž by se kvůli nedostatku místa museli omezovat v počtu cestujících či zavazadel.
Cílem konceptu Tubik bylo nabídnout devítimístný vůz, jehož styl a funkce se nezříkají podstaty reprezentativního moderního sedanu. Týmy designérů značky Citroën se inspirovaly u linií slavného modelu Citroën Type H, kterému veřejnost láskyplně přezdívala „TUB“ (jméno jeho předchůdce), a spojily výrazný a nekonvenční styl vozu s barvami a materiály z vyšší kategorie elegance a komfortu.
Tubik jde ještě dál a posádce nabízí prostor v duchu „lounge“, jehož hlavním cílem je zajištění komfortu a odpočinku, aby se tak u ní obnovila radost z cestování. Díky mnoha možnostem modularity sedadel (polohovatelná, obrácená čelem k sobě,..) a použitým technologiím (velký polokruhový displej, prostorové ozvučení s vysokým rozlišením,..) se zde posádka cítí velice dobře a pohodlně. Cesta se tak stává stejně důležitá jako cíl!
Nabídnout takový objem a přitom nezvyšovat spotřebu vyžaduje nový pohon. Úspěšným řešením této rovnice je technologie Hybrid4. Tato plně hybridní technologie umožňuje společně s vynikající úrovní aerodynamiky zachování úrovně emisí CO2 srovnatelné s klasickým sedanem.
Spojit krásné s užitečným
Linie konceptu Tubik jako by spiklenecky pomrkávaly po modelu Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse) a jeho velmi důvtipném následovníkovi, modelu CITROËN Type H, který se stal díky své multifunkčnosti a líbivému stylu jedním z bestsellerů doby (půl milionu vyrobených kusů během třiceti čtyř let výroby). Tubik, který má stejný tvar jako jeho slavný předchůdce, nabízí velké rozměry (šířka: 208 cm; výška 205 cm; délka 480 cm) a vejde se do něj 9 osob.
Přední část, která je oddělena od hlavního celku, připomíná svým žebrováním vlnitý plech Citroënu Type H a sloupky čelního okna evokují jeho charakteristické hrany.
Pro zdůraznění dojmu ochranného pouzdra, který Tubik vyvolává, použili designeři Citroënu dva kontrastní odstíny: kovově šedou barvu trupu obklopuje perleťově bílý odstín přední a zadní části, kde se ukrývá spalovací motor (vpředu) a elektrický motor (vzadu) plně hybridního dieselového pohonu.
Vnější plochy jsou jednoduché, ale vkusné, netónované široké panoramatické sklo a široké dveře umožňující přístup k místu řidiče a do prostoru pro posádku jsou do nich velmi nenápadně zabudovány. Dveře řidiče se otvírají jako krovky, zatímco po otočení dveří na pravé straně se uvolní celá boční strana.
A protože bez zavazadel cestovat nelze, byl do zadní části důmyslně ukryt zavazadlový prostor.
Zasednutí na místo hlavního pilota
Řidič se po usednutí za volant vozu Tubik dostává do ultratechnologického prostoru, v němž se vše soustředí na místo řidiče. To je jasně vymezené tzv. „cyklotronem“, jak mu designéři Citroënu přezdívají. Ten seskupuje v kruhovém prostoru sedadlo, pedály, volant a kruhovou lištu průhledového displeje. Na cyklotronu se opakuje šedý hliníkový odstín karoserie konceptu Tubik, aby se tak zdůraznil jeho robustní a ochranný vzhled.
Hlavní pilot je po usednutí do sedadla potaženého plnohodnotnou kůží identifikován pomocí digitálního rozpoznávacího systému. Kolem sebe má všechny informace nutné k jízdě, a to jak v průhledovém displeji ve výši očí, tak na displeji uprostřed volantu. Prostor za sebou kontroluje jak pomocí záběrů z kamery pro snadné couvání, tak z kamery ve zpětných zrcátcích.
Konec otázek „kdy už tam budem“?
Prostor pro posádku se nese v tom nejčistším duchu „lounge“, využívá materiálů dokonale odpovídajících stavbě vozu a designu interiéru: měkká plstěná sedadla, hedvábná opěradla a dveřní panely a kožená podlaha. Odstíny barev a nuance materiálů podtrhuje hra světel, která se šíří prostorem. Místo oken je použita tzv. mashrabiya, což je prvek z arabské architektury, který slouží k tomu, aby lidé zevnitř viděli ven, ale ne naopak. K vynikajícímu a přitom diskrétnímu výhledu napomáhá i netónované široké panoramatické okno.
Cestující si mohou podle chuti a potřeb upravit polohu všech tří řad sedadel. Aby byl komfort maximální, je každé sedadlo samostatné. Dvě osoby sedící v první řadě se mohou posadit ve směru jízdy, nebo čelem k ostatním. Na prostřední řadu sedadel se vejdou tři lidé, nebo ji lze překlopit do pozice nízkého stolku, dále složit pod poslední řadu a uvolnit tak místo o velikosti téměř 2 m2, nebo ji dokonce úplně rozložit a vytvořit pohodlnou pohovku. V této poslední konfiguraci se z cestujících stávají diváci, kteří mohou v pololežící poloze naplno vychutnávat velkou multimediální obrazovku.
Cestování bez limitů
Tubik se svým velkorysým objemem nabízí výjimečnou prostornost a díky technologii HYbrid4 se mu daří zachovat emise CO2 na úrovni klasického sedanu. Plně hybridní dieselový pohon zvyšuje dojezd automobilu oproti spalovacímu motoru a v režimu 4x4 poskytuje optimální pohyb (přední náprava je poháněna tepelným a zadní elektrickým motorem).
Tubik je vybaven 22palcovými koly s pneumatikami „tall & narrow“ s velkou odolností a s velmi nízkou spotřebou paliva. Pro lepší kompromis mezi komfortem a stabilitou využívá Tubik odpružení Hydractive, což je ve světě automobilů zcela unikátní technologie. Světlá výška vozu zůstává díky řízení polohy v reálném čase bez ohledu na zatížení vozidla stále stejná. Při vysoké rychlosti se automaticky sníží, čímž se zlepší aerodynamika, a tím pomůže snížit spotřebu a emise CO2.
Portál služby Citroën Multicity naleznete na adrese http://www.multicity.citroen.fr/
KONTAKT PRO TISK:
Martina Bedrnová
Martina Bedrnová
PR manager
Citroën Česká republika, s.r.o.
e-mail: martina.bedrnova@citroen.com
FILMY A FOTKY JSOU K DISPOZICI NA INTERNETU :
LOGIN: CITROEN
HESLO: FRANCFORT
Značka Citroën
CITROËN, značka zrozená před 90ti lety u paty Eiffelovky věže ve Francii. Kreativní a dynamická značka CITROËN uvedla v roce 2010 na trh první model nové řady CITROËN DS3, v roce 2011 následoval model DS4. Na konci roku 2011 se řada obohatí o vůz DS5. CITROËN, který se opírá o 90 let „Kreativní technologie“, má ve své nabídce dva plně elektrické vozy, vozy využívající mikrohybridní technologii e-HDi a brzy i technologii „Full Hybrid“ – Hybrid4. Technologický pokrok se odráží také ve WRC, kde CITROËN získal již 6 titulů mistra světa v Poháru konstruktérů.
Značka inovuje i v oblasti služeb a přichází se službou CITROËN MULTICITY, představující její nabídku mobility.
CITROËN, to je 10 000 kontaktních bodů pro klienty, 11 500 zaměstnanců, zastoupení v 80 ti zemích světa a 1 460 000 prodaných vozů v roce 2010.