Dakar 2010 7. den : Janeček i Kunovský na dlouhé hodiny zapadli v jemném písku
Pátek 7. etapa
Jiří Janeček s Viktorem Chytkou se do sedmé etapy rozjeli velmi dobře: "Krátce poté, co jsme odjeli od mechaniků, nám upadlo okénko na straně navigátora. Vzali jsme to tak, že budeme mít celý den okno a smáli jsme se tomu ještě dlouho poté, co jsme to narychlo opravili. Úvodní padesátikilometrové dunové pole jsme pak zdolali poměrně hladce," komentuje průběh erzety Jiří Janeček. "Snad jen jednou jsme museli zastavit a najít cestu jak pokračovat dále. Po cestě jsme viděli 2 převrácené kamiony."
Okolo sedmé hodiny bohužel posádka Toyoty na třistašedesátém kilometru zapadla do prachového písku fesh-fesh. "S pomocí lopat jsme auto podkopali, nasadili vyjížděcí plechy a heverem dostali auto do takové polohy, že šlo vyjet. Nakonec se nám to po pětačtyřiceti minutách podařilo."
Po zdolání rychlého pětasedmdesátikilometrového úseku plného kamení se posádka přesunula na start druhé části rychlostní zkoušky. "Začali jsme rychle, ale bohužel jsme, podobně jako mnoho ostatních, udělali navigační chybu, popisuje Viktor Chytka. "Dostali jsme se do místa, ze kterého se postě nešlo dostat ven. Jediná možnost byla vjet do soutěsky. Jedním kolem jsme jeli po jedné skále, druhým po druhé a pod námi byla nejméně metrová díra. Nakonec jsme zuli levou přední gumu a spadli do díry.
Nebyli jsme naštěstí až tak daleko od konce soutěsky, takže nám jedna Toyota pomohla ven, během čehož jsme o skálu poškodili levý bok. Dostali jsme se na bezpečné místo, kde jsme opravili defekt. Protože se rameno dotýkalo kola, tak jsme museli vyměnit i ohnutou těhlici. Geometrii jsme přitom ale moc nenastavovali."
Dušan Kunovský na počátku 7. etapy po čtrnácti kilometrech zapadl tak nešťastně, že i žluté asistenční Tatře trvalo dlouhých osm hodin, než jej z písečné pasti vyprostila. "Dělali jsme maximum proto, abychom se z toho dostali," popisuje vyprošťovací manévr Kunovský. "Vypadalo to beznadějně, ale nechtěli jsme to vzdát. Nakonec jsme se z té písečné pasti dostali."
To bohužel nebyl jediný problém, který Dušanovu Toyotu postihl. "Po tom, co odjela naše asistence, jsme pokračovali dál, ale postihl nás problém s elektrikou, který se nedal opravit v noci. Rozhodli jsme se proto přenocovat v poušti a pokusit se po rozednění vše spravit a etapu dojet."
Roman Krejčí zvaný Maňas je dá se říci jedním z největších překvapení letošního Dakaru mezi motorkáři. Skromný motorkář z Frýdku Místku se na letošní Dakar vydal s minimálním rozpočtem ve snaze to zkusit a dojet. Roman musí chtě nechtě přizpůsobit svou jízdu skutečnosti, že si servis jako soukromník zajišťuje převážně sám: "Vědět to co vím teď, tak bych pár věcí asi pořešil jinak. Dakarský kit, který jsem si pořídil, není špatný, ale ne dost dobrý na to, aby se s ním jelo na úrovni těch nejlepších.
V praxi jsem si přitom vyzkoušel, že jsem schopen jet na hranici první patnáctky a musím říci, že to byl neuvěřitelný zážitek. Jenže k tomu, aby tak člověk mohl jezdit každou etapu, prostě potřebuje odpovídající techniku. Problémy mám zejména s bachratými nádržemi a uchycením navigačních přístrojů. Toto jsem z nedostatku zkušeností podcenil a teď se mi to vrací."
Během dne volna bude Krejčí, podobně asi jako většina závodníků odpočívat, i když nejen: "Budu odpočívat, ale také trochu pracovat. Nebo to řekněme tak, že budu odpočívat prací. Je třeba uvést motorku zpět do formy, takže mně čeká něco jako rychlogenerálka. O tom, že je motorka postavena koncepčně špatně jsem se bohužel již přesvědčil, ale teď už s tím nic nenadělám. Občas se zastaví hvězdy z první dvacítky a oceňují, že jsem s tím co mám schopen jezdit tak jak jezdím. To mně samozřejmě těší, protože oni vědí moc dobře, co říkají. I malé detaily hrají na Dakaru obrovskou roli."
Co tedy mohl Roman při stavbě motorky udělat lépe? "Začíná to již u širokého sedla. Potřeboval bych širší stupačky, protože teď na nich stojím jen částí boty. Stačilo by změnit pár věcí a byl bych schopen jezdit mnohem lépe."
Oficiální webové stránky týmu: http://www.czechdakar.cz/
Zdroj bleskových zpráv: www.twitter.com/czechdakar
Facebook skupina: http://www.facebook.com/group.php?gid=147641458166
Rallye Dakar - - Antofagasta (641 km - z toho 600 km měřené úseky):
Kategorie motocyklů
Etapa 7:
Poř. Číslo Posádka Značka Čas Ztráta
1. 002 DESPRES Cyril (FRA) KTM 6:34:14 0:00:00
2. 001 COMA Marc (ESP) KTM 6:34:43 0:00:29
3. 012 FRETIGNE David (FRA) YAMAHA 6:39:14 0:05:00
33. 062 PABIŠKA David (CZE) YAMAHA 8:01:25 1:27:11
46. 118 KREJČÍ Roman (CZE) YAMAHA 8:33:04 1:58:50
58. 067 RANDÝSEK Dušan (CZE) YAMAHA 9:07:14 2:33:00
72. 157 VESELÝ Jan (CZE) YAMAHA 10:09:29 3:35:15
Celkové výsledky:
Poř. Číslo Posádka Čas Ztráta Penalizace
1. 002 DESPRES Cyril (FRA) 28:10:13 0:00:00
2. 001 COMA Marc (ESP) 29:17:03 1:06:50 22:00
3. 005 RODRIGUES Helder (PRT) 29:30:21 1:20:08
31. 062 PABIŠKA David (CZE) 35:41:30 7:31:17
49. 067 RANDÝSEK Dušan (CZE) 39:07:46 10:57:33
51. 118 KREJČÍ Roman (CZE) 39:27:48 11:17:35 5:00
69. 157 VESELÝ Jan (CZE) 45:56:21 17:46:08 26:00
Kategorie čtyřkolek
Etapa 7:
Poř. Číslo Posádka Značka Čas Ztráta
1. 277 PATRONELLI Alejandro (ARG) YAMAHA 8:10:22 0:00:00
2. 251 PATRONELLI Marcos (ARG) YAMAHA 8:13:52 0:03:30
3. 252 SONIK Rafal (POL) YAMAHA 8:40:35 0:30:13
11. 254 BRAŽINA Oldřich (CZE) POLARIS 11:52:13 3:41:51
Celkové výsledky:
Poř. Číslo Posádka Čas Ztráta Penalizace
1. 251 PATRONELLI Marcos (ARG) 35:00:44 0:00:00
2. 277 PATRONELLI Alejandro (ARG) 37:23:09 2:22:25 5:00
3. 256 GONZALEZ COROMINAS (ESP) 38:18:10 3:17:26
7. 254 BRAŽINA Oldřich (CZE) 43:23:05 8:22:21
Automobily: 1. Attíja (Kat./Volkswagen) 5:41:29, 2. Peterhansel (Fr./BMW) -3:29, 3. Sainz (Šp./Volkswagen) -4:21, 4. Miller (USA/Volkswagen) -8:40, 5. Chicherit (Fr./BMW) -15:33, 6. De Villiers (JAR/Volkswagen) -21:22.
Průběžné pořadí:
Pos.; Team; Vehicle; Leg 07; Total time
1 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E) Volkswagen Race Touareg 2 5h 45m 50s (3) 26h 21m 23s
2 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D) Volkswagen Race Touareg 2 5h 41m 29s (1) + 11m 03s
3 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) Volkswagen Race Touareg 2 5h 50m 09s (4) + 22m 06s
4 Guerlain Chicherit/Tina Thörner (F/S) BMW X3 CC 5h 57m 02s (5) + 2h 02m 54s
5 Stéphane Peterhansel/Jean-P. Cottret (F/F) BMW X3 CC 5h 44m 58s (2) + 2h 03m 10s
6 Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (PL/B) Nissan Pick-up 6h 23m 08s (8) + 2h 20m 58s
7 Carlos Sousa/Matthieu Baumel (P/F) Mitsubishi Racing Lancer 7h 20m 44s (17) + 3h 08m 58s
8 Guilherme Spinelli/Filipe Palmeiro (BR/P) Mitsubishi Racing Lancer 6h 57m 07s (12) + 3h 23m 35s
9 Leonid Novitskiy/Andreas Schulz (RUS/D) BMW X3 CC 6h 52m 53s (11) + 4h 17m 21s
10 Christian Lavieille/Jean-Paul Forthomme (F/B) Nissan 6h 46m 36s (10) + 4h 28m 34s
11 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D) Volkswagen Race Touareg 2 6h 02m 51s (6) + 4h 31m 33s
Kamiony: 1. Čagin 6:50:20, 2. Kabirov (oba Rus./Kamaz) -25:35. 3. Macík - Liaz
Průběžné pořadí: 1. Čagin 31:10:00, 2. Kabirov -1:03:46.
The Dakar Rally on TV
09 January 00:45?01:30 Eurosport Highlights, 7th leg (re-run)
08:30?09:15 Eurosport Highlights, 7th leg (re-run)
18:45?19:03 RTL RTL aktuell (evening news)
23:00?23:30 Eurosport Interim assessment
Additional reports on the news and sports programmes of channels n-tv, ARD, ZDF, DMAX and Sky (Motorvision TV).