Dakar 2010: Martin Plechatý měl nehodu a skončil. Martin Macík se dál drží !!
Antofogasta (Chile) 6.1.2010
Velmi krásné a moderní město Antofogasta, které je také hlavním městem stejnojmenné provinci Chile, přivítalo velmi otevřenou náručí účastníky Dakarského šílenství. Bohužel se z příjezdu, na své čtyřkolce, do tohoto etapového města nemohl radovat i Martin Plechatý. Jak víte, měl nehodu a z tratě byl převážen helikoptérou do města Copiapo. Dušan Randýsek byl u Martina po jeho nehodě jako první a prostřednictvím bezpečnostního systému Iritrack uvědomil pořadatele, který pro Martina vyslal již zmiňovanou helikoptéru.
Místo, kde Martin havaroval bylo ve vyschlém řečišti, které ovšem v jedné nepřehledné pasáži mělo tři za sebou jdoucí prohlubně, které byli pro Martina osudné. Ošklivě vypadající nehoda si vyžádala natažené vazivo v rameni a vykloubené rameno. To je již zpět, ale vazy jsou natolik natažené, že neudrží ruku. Martina přivezlo letadlo sem do Antofagasty, kde je nyní s námi.
Zřejmě se dohodneme o tom, aby zde přespal pár nocí na hotelu, než seženeme letenku domů, aby se mu mohli věnovat lékaři. Místní, tedy v Copiapo, poválečné zdravotnictví nebudí žádnou důvěru. Bohužel b\l Martin s tímto zraněním rychle odbaven v dakarské polní nemocnici, neboť zde byla řada další, bohužel o hodně závažnějších úrazů.
Ivan Jakeš si svou bezchybnou jízdou, která dnes byla plná FESH-FESH (prachu), upevnil místo v první dvacítce v celkové klasifikaci a dle jeho slov to byla vydařená etapa, ovšem plná záludností, zprvu mlhy, poté prachu, kamení a nebezpečných prohlubní. Každopádně mu jeho KTM šlape bez problémů a využívá velmi efektivně pořadí na startu, kdy má před sebou minimum závodníků, kteří by mu prášili, zvláště jezdců na čtyřkolkách. Podotýkám jen, kategorie moto a quad startují společně podle dosažených časů a v pořadí předešlé etapy, totéž platí o kamionech a autech, kteří startují dohromady.
David Pabiška byl právě ve značné nevýhodě z pohledu startujících čtyřkolkám před sebou, což mu prakticky znemožňuje plynulou jízdu v závodě. Jinak Davida na stroji po technické stránce trápí snad výkonový rozdíl mezi 690, kterou startoval v minulosti a současnou 450, ale je to pro něho výzva do budoucnosti. Jinak je David bez problémů, co se zdraví týče.
Dušan Randýsek měl dnes menší nehodu, ale stačil ze svého motocyklu včas utéci, takže to odnesl jen pochroumaný stroj, na kterém bude David Srba a Pavel Bartůněk pracovat až do ranních hodin, aby byl připraven do další etapy. Ještě jednou díky Dušanovi za pomoc Martinovi Plechatému, bude se mu zřejmě čas strávený nad nehodou Martina odečítat v jeho prospěch.
Martin Macík se dnes v etapě obešel bez defektu a vynikající, ale opatrnou jízdou se posunul v celkovém hodnocení o jednu příčku. Dnes je trápilo ovšem řazení, kdy přestal fungovat posilovač spojky a nešly řadit půlené rychlosti (půlky), což mu komplikovalo průjezd členitým terénem pouště Atacama, kdy potřeboval účinně a hlavně rychle řadit. Další problém se naskytl v prudkém stoupání dunovištěm, kdy se jeho LIAZ natolik zkroutil, že to odpojilo hlavní odpojovač baterie. Jinak mechanici v bivaku pracují na strojích celou noc a spánek dohání v autě při přejezdu.
Martin Pabiška
KM Racing