Nad startovní listinou motocyklů a quadů před blížícím se Dakarem 2012
Nad startovní listinou motocyklů a quadů
Je potěšitelné, že i obě nejmenší kategorie na Dakaru pomalu vzkvétají. Počet přihlášených čtyřkolek znovu přesáhl třicítku (z nich ale deset pod argentinskou vlajkou) a motocykly hlásily plný stav snad ještě v létě, a to pořadatelé nastavili striktnější výběrová kritéria pro amatéry. Rozmanitost světových výrobců motocyklů s jezdeckými esy za řidítky však dodává optimismu před dalšími pouštními souboji.
Motocykly: šest výrobců a další k nim
Asi málokdo pochybuje o dalším pokračování souboje titánů Coma vs. Despres, vyrovnaných borců v rámci jedné tovární ekipy. Dakar dlouho neměl tak vyrovnané a tradiční soky – za Peterhanselových dob se dalo hovořit jen o králi a korunních princích, Meoni i Sainct patřili do širšího spektra možných favoritů – že by snad Neveu a Auriol s Rahierem? To už je dávno... Ale sjednocení horní objemové hranice na 450 ccm udělalo divy – pořadatelé se trefili do kubatury, která je pro všechny výrobce terénních motocyklů důležitá.
Tedy další kolo zápasu Coma vs. Despres může začít. Karty jsou vrženy stejně jako vloni. Coma v rámci sestavy KTM MRW Factory team pojede s číslem 1 a za sebou bude mít rychlou dvojku v podobě Juana Pedrera. Despres vyrazí s dvojkou a domestikem Rubenem Fariou. Přestože duo C+D dominovalo minulým ročníkům rychlostně, technikou, zabezpečením i taktickou vyspělostí, bylo by velkou chybou omezit souboj o krále motocyklů jen na ně. Naopak, celý zástup dalších zkušených borců se jim jezdecky natolik přiblížil, že souboj o krále jedné stopy slibuje opravdu vzrušující podívanou – a pozor, jména se netýkají jen jezdců, ale i výrobců na tovární úrovni. Na KTM totiž nepojede jen suita okolo C+D – sestavu s názvem Bordone-Ferrari tvoří Jordi Viladoms a Gerard Farres, tradičním žolíkem v rukávu je Nor Per Ullevalseter (Pepíkem Kalinou přezdívaný Ulejvák, jistěže jen z legrace...), trojice rychlých Poláků Jakub Przygonski, Marek Dabrowski a Jaczek Czachor (pod hlavičkou Orlenu) nebo Holanďan Henk Knuiman.
Celé KTM se hrdě staví zástup dalších výrobců. Yamaha staví na start jezdce, z nichž minimálně dva pojedou na vítězství. Je po něm hladový Portugalec Helder Rodrigues a zejména Francouz David Casteu, který zkusí štěstí u japonského výrobce po působení u exkluzivního, ale nepříliš spolehlivého Sherca. Ostatně, Jonnah Street z USA nebo Thierry Bethys z Francie jsou rovněž jezdci pro první desítku, stejně jako Francouz Olivier Pain.
Italská Aprilia po úspěšné loňské účasti bude útočit dál i se dvěma jezdeckými trumfy – zejména Chilanem Francisco Contardo Lopezem a Francouzem Alanem Duclosem. O slovo se hlásí i Honda s Američanem Alexisem Cody Quinnem A Chilenem Gouetem. Scénu na tovární úrovni opustilo BMW, ale místo něj je tu Husqvarna, již BMW vlastní. A má co nabídnout – Portugalec Paolo Concalvés hodlá útočit minimálně na pódium a pro Davida Fretigneho, po léta až do loňska výkladní skříň Yamahy, platí bezesporu to samé. K nim rozhodně přidejte Španěla Barreda nebo rychlého Brazilce Zé Helia. Francouzské Sherco ztratilo Casteua, zůstal mu však výborný Holanďan Frans Verhoeven.
Doufejme, že déle než v minulých dvou bude letos trvat působení nadějného a rychlého Štefana Svitka, zatímco Ivan Jakeš, do loňska člen našeho KM Racingu, tentokrát zkusí štěstí s vlastním týmem. Jedinou českou nadějí tak bude s číslem 100 Jan Veselý. Mimochodem – není bez zajímavosti, že toto číslo kdysi Hubert Auriol zasvětil ženám – nosila ho třeba i nynější truckerka Elisabete Jacinto. Když už jsme u žen – číslo 45 má loňská vítězka a skvělá španělská trialistka Lala Sanz - na stroji trialové značky Gas-Gas. Zatímco loni absolvovala soutěž s Jordi Arcaronsem po boku, ten má tentokrát v rubrice tým napsán tým vlastní – Arcarons Service - a stroj Honda. Ještě jednoho pamětníka dávných dob vidíme ve startovní listně, je jím Franco Picco, který na Dakaru řádil už před 25 lety.
Čtyřkolky: kdo porazí Argentince?
Je to pořádně tuhý blok, jaký vysílá domácí pořadatelská země do boje mezi quady, a jistěže bude i mediálně sledovaný. Josef Macháček toho má po dakarských tratích ale naježděno dost na to, aby se v dané situaci dokázal orientovat. Sám bude mít proti sobě a svému stroji jménem Panda nejen bratrskou dvojici Marcose a Alejandra Patronelliových (oba mají na svém kontě po jedné výhře), ale i trojici Poláků, jimž sám stroj stavěl – jsou jimi adepti na nejlepší umístění Lukasz Laskawiec (loni třetí, ještě jako člen KM Racingu), Rafal Sonik (třetí pro změnu předloni) a Maciej Albinowski.
"Velmi jsem se soustředil na to, aby úprava motoru a všech detailů strojů byla důkladná a přesně v souladu s předpisy. Museli jsme snížit objem motoru na 750 ccm, použil jsem stejný agregát, který dostal nové vložky válců a snížený objem. V tomto ohledu musí být vše v pořádku, jde přece i o moji reputaci jako konstruktéra. Poláci si však o své čtyřkolky budou pečovat sami, sám budu mít dost práce s vlastním strojem, protože jedu bez mechanika," říká pětinásobný vítěz Macháček.
Do boje chce zasáhnout i tradičně rychlý Francouz Declerck na Polarisu, ale i rychlý Argentinec Thomas Maffei, nicméně tradičně vyletí kometa i u některého z jeho krajanů – třeba jako vloni Helperna, který ale letos ve startovní listině chybí.
Suma sumárum, souboj motocyklů i quadů slibuje vzrušující podívanou.
Jiří Vintr
autor je stálým spolupracovníkem Motormixu
Fotogalerie
Fotovzpomínky na Dakar 2010 - foto Martin Viďourek