Silk Way 2011: Aleš Loprais diktoval tempo 3. etapy, ale blouděním na závěr pozice ztratil
Etapa jako den a noc, po výborném průběhu chyba a pád na 4. místo.
Aleš Loprais diktoval tempo 3. etapy po celý její průběh, přesto ji nevyhrál a o pódiové umístění bude ještě bojovat.
Třetí etapa Silk Way Rally už nepřinesla tak dlouhé časové rozestupy jako ta druhá, přivedla však závodníky na území Kalmycké pouště a ještě více než její profil k náročnosti přispěla navigace, která zamotávala účastníkům hlavu už minulý rok. Právě navigace nakonec krutě přispěla k finálnímu rozuzlení etapy pro Aleše Lopraise.
Pilot InstaForex Loprais Teamu od počátku diktoval tempo, nechtěl připustit, že by mu bronzové umístění uzmul dotírající Hans Stacey, zároveň hodlal zaútočit na vedoucí duo Kamazů. A dařilo se mu, na CP1 i CP2 utěšeně navyšoval svůj náskok a Staceyho měl za sebou až o 20 minut. Na druhém kontrolním bodě dokonce zajel třetí nejlepší čas absolutně, hned za Peterhanselem a Holowczycem na továrních BMW. Vůz fungoval skvěle, ale v závěrečné pískové pasáži, která výrazně srazila etapový rychlostní průměr, došlo k navigační chybě, po níž Aleš nechal v Kalmycké poušti přes 35 minut, v nichž se nejen rozplynul pracně vyjetý náskok, ale zároveň nakumuloval další ztrátu, protože nejbližší soupeři v závěru ještě zatáhli. Škoda, protože uzmout Rusům etapové vítězství na jejich domácí soutěži, to se počítá.
"Dnes se nám od počátku dařilo, vůz fungoval perfektně a dobře jsem se s ním sžil. V závěru přišla navigační chyba a celý náskok jsme ztratili. Myslel jsem si, že vítězství máme v kapse, takto je to příliš těžké sousto k polknutí. Ale vyspíme se z toho a ráno pojedeme znovu naplno, ještě pořád máme šanci zaútočit na pódiové umístění, i když to v současné situaci není právě snadný úkol," řekl Aleš Loprais, který po třetí etapě drží 4. příčku.
A tak vítězství uzmul mladý Ajrat Mardějev, který byl postižen ztrátou více než dvou hodin ve druhé etapě a dnes jeli i s tátou jako k ohni, měli co dohánět. Vítězství v etapě, velmi překvapivé, věnoval svému navigátorovi, zkušenému Andreji Mokjejevovi, který běžně jezdí s Kabirovem, ale na zásah vedení týmu vodí kamazovskou juniorku na Silk Way Rally právě zkušení navigátoři. Mimochodem, mladí piloti Kamazu udělali od loňska veliký jezdecký pokrok, tým je v březnu vyslal na dubajskou Desert Challenge a zkušené mazáky nechal doma a zatímco v loňském ročníku stěží pronikali do první desítky, letos se perou o místa nejvyšší, což platí i pro Nikolajeva a Karginova.
Naopak další smolný den zažil pilot rychlého kazašského Kamazu Ardavičus. I on včera ztratil a dnes atakoval nejvyšší příčky, ale na rozdíl od továrních pilotů nemá písečnou průpravu a znovu ztratil, byť na tvrdém povrchu jezdí rychlostně skvěle. První větší ztrátu nakumuloval i Peter Versluis, ale umístění v celkovém pořadí si dokázal zachovat, na rozdíl od Tatry Marka Spáčila, který musel místo v první desítce uvolnit zrychlujícímu Echterovi a navrátilci Mardějevovi mladšímu.
Posádka Bonver Dakar Teamu dojela do cíle na 22. místě se ztrátou dvou hodin. "Dnes jsme se rozhodli, že pošetříme auto i sebe a zvolili jsme jízdu na jistotu. Bohužel po druhém kontrolním bodě jsme měli technický problém, zlomili jsme táhlo řazení a bylo nutno opravovat. Mechanici to nějak pospojovali a etapu jsme dokončili. Učíme se a budeme bojovat dál, měkké písky nám žádný problém nedělaly, dodal k průběhu etapy pilot Tomáš Vrátný.
Čtvrtá etapa bude jednou z klíčových. Doprovody zůstávají v Astrachani a etapa se jede celá v píscích kalmycké pouště, speciálka měří 400 kilometrů a rychlostní průměr zřejmě nebude příliš vysoký. Nahrávat bude pilotům se zkušenostmi z dakarských písků, a tak jako ostatní dějství pořádně prověří schopnosti navigátorů.
Jiří Vintr
Umístění našich posádek:
3. etapa, Volgograd - Astrachaň, speciálka 432 km:
Celkové pořadí po 3. etapě:
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||