Silk Way 2011: Aleš Loprais zvítězil ve 4. etapě a vrací se na třetí pozici !!
Aleš Loprais zvítězil ve 4. etapě Silk Way Rally, celkově je opět třetí
Co se nepovedlo den předtím, byť k tomu bylo blízko, podařilo se ve čtvrté etapě se startem a cílem v Astrachani.
400 kilometrů speciálky v Kalmycké poušti představovalo zatím nejobtížnější etapu v dosavadním průběhu rallye a i největší hvězdy automobilové kategorie poukazovaly na její náročnost a vpravdě dakarské parametry. Stephane Peterhansel se divil,, že šestihodinovou speciálku už dlouho nejel. Denní menu bylo jasné: spousta měkkého písku a malých dun, hodně pomalých skoků a "nakopávaček" ve velmi nepravidelném rytmu. K tomu prach a prašné úzké pisty. Stručně řečeno, rychlostní rekordy se nekonaly, zato vertikálních posunů získali soutěžící víc než dost. Prakticky každý, kdo dokončil, byl rád, že to všechno má za sebou, a byl zralý na kvalitního fyzioterapeuta.
Aleš vzal osud etapy do svých rukou. Postupně předjížděl všechny soupeře, kteří startovali před ním, s výjimkou prvních tří osobních aut. Na prvním i druhém kontrolním bodu postupně navyšoval náskok, ale bylo zřejmé, že druhého CP dosáhl v podstatě současně s Kabirovem i Karginovem, takže zbytek etapy dojely nejlepší tři kamiony pospolu. Je to pro Aleše druhé etapové vítězství na Silk Way Rally, to první bylo v etapě do Turkmenbaši při ročníku 2009.
"Co dodat, jelo se nám skvěle, nebyly žádné technické problémy, opravy ani navigační patálie, byť právě navigačně byla etapa rovněž nesmírně náročná. Přemýšlím, že byla možná nejtěžší, jakou jsem dosud jel, snad ani na letošním Dakaru jsem nezažil tak obtížnou speciálku. Všechny nás pořádně bolí záda, krční páteř, o zadku nemluvě. Chtějí nás tady doslova rozbít, ale tyhle soutěže zkrátka jsou obtížné. Terén byl neskutečně obtížný, série neustálých kopanců a nadskočení nebraly konce. V závěru jsme dojeli Karginova a uhnout se mu moc nechtělo, tak jsme neriskovali, byť byla šance stáhnout i jeho malý náskok," dodal Aleš Loprais, který se znovu posunul na třetí příčku absolutně, když Hansi Staceymu etapa příliš nevyšla a ztratil v ní okolo 40 minut. Na druhého Karginova však Aleš ztrácí jen 2:40 minuty.
Etapa jinak vrátila do hry ruské účastníky. Ajrat Mardějev znovu zajel dobře a poskočil o dvě příčky až na 6. místo, jeho otec Ilgizar už je desátý. Naopak drobně ztratil Franz Echter, nenápadně se na deváté příčce drží rychlý Holanďan Elfrink a další dobrý výsledek zaznamenal Jarloslav Valtr s Liazem. Pro dalšího Čecha Marka Spáčila naopak rallye po havárii bohužel skončila.
Ani den klidu nezažívá při ostré závodní premiéře posádka Bonver Dakar Teamu s Tomášem Vrátným, jejíž Tatra v dnešní etapě ležela dokonce na boku. "Byla to opravdu nesmírně obtížná etapa s úzkými pistami a spoustami malých, ale měkkých dun. Na jedné pistě jsme vyletěli ven ze zatáčky a lehli s Tatrou na bok. Za půl hodiny projížděla kolem Tatra Svobodových a pomohla nám zpět na kola, patří jí za to velký dík. Naše Tatra vypadá trochu pochroumaně, ale jedeme dál, i další etapa bude těžká," řekl řidič posádky Tomáš Vrátný.
Opravdu, další speciálka z Astrachaně do Stavropolu bude dlouhá téměř 700 kilometrů, její úvodní část se pojede znovu v Kalmycké poušti a zbytek po stepích s velkým množstvím cest. Délka 700 kilometrů se u speciálek nevidí už ani na velkém Dakaru.
Jiří Vintr , www.loprais.cz
Posádka
|
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
7.
|
Aleš Loprais - etapa |
6.
|
4.
|
7.
|
1.
|
|||
Aleš Loprais - celkově |
6.
|
3.
|
4.
|
3.
|
|||
Tomáš Vrátný - etapa |
21.
|
25.
|
22.
|
23.
|
|||
Tomáš Vrátný - celkově |
21.
|
22.
|
22.
|
22.
|
|
|
Poř.
|
Číslo
|
Posádka
|
Země
|
Vůz
|
Čas
|
1.
|
301
|
Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf
|
CZ
|
Tatra Jamal 4x4
|
06:17:20
|
2.
|
305
|
Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
+0:14:46
|
3.
|
318
|
Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
+0:18:26
|
4.
|
307
|
Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj
|
RUS
|
Kamaz 4911
|
+0:18:39
|
5.
|
309
|
Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans
|
NL
|
MAN TGA 18.480
|
+0:23:01
|
6.
|
314
|
Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
+0:28:09
|
7.
|
303
|
Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen
|
NL/B
|
Iveco Trakker 4x4
|
+0:28:55
|
8.
|
306
|
Jaroslav Valtr, Martin Macík st., Martin Macík ml.
|
CZ
|
LIAZ 111.154 VK
|
+0:51:06
|
9.
|
311
|
Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres
|
F/E
|
Iveco Trakker 4x4
|
+0:59:35
|
10.
|
302
|
Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter |
D
|
MAN TGA 18.480
|
+1:01:24
|
23.
|
319
|
Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský |
CZ
|
Tatra 815 4x4 |
+2:34:30
|
Poř.
|
Číslo
|
Posádka
|
Země
|
Vůz
|
Čas
|
1.
|
305
|
Fidaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
22:17:51
|
2.
|
318
|
Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
+0:45:11
|
3.
|
301
|
Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf
|
CZ
|
Tatra Jamal 4x4
|
+0:47:51
|
4.
|
303
|
Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen
|
NL/B
|
Iveco Trakker 4x4
|
+1:23:00
|
5.
|
309
|
Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans
|
NL
|
MAN TGA 18.480
|
+1:49:48
|
6.
|
307
|
Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj
|
RUS
|
Kamaz 4326
|
+2:25:44
|
7.
|
304
|
Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal
|
NL
|
Ginaf X2222 SP
|
+2:30:24
|
8.
|
302
|
Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter
|
D
|
MAN TGA 18.480
|
+2:49:14
|
9.
|
313
|
Johan Elfrink, Enno Hurtulanus
|
NL
|
Mercedes-Benz Axor
|
+3:28:10
|
10.
|
314
|
Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov |
RUS
|
Kamaz 4326
|
+3:35:41
|
22.
|
319
|
Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský |
CZ
|
Tatra 815 4x4 |
+8:24:07
|