V Liazu bude na Dakaru 2012 překvapivě navigátorem motocyklista David Pabiška !
Nečekaná změna v sestavě KM Racingu
V liazu Jaroslava Vatra bude na Rallye Dakar navigátorem motocyklista David Pabiška
KM Racing jako obvykle na začátku podzimu zamířil do tuniské oázy Ksar Ghilane, kde probíhá závěrečné soustředění a testování techniky před Rallye Dakar. V této fázi přípravy již přišlo rozkrytí tajenky ohledně složení posádek kamionů a nutno říct, že se neobešlo bez určitého překvapení.
V první kamionu pojede jako řidič Jaroslav Valtr, navigovat ho bude David Pabiška a role mechanika připadne Janu Bervicovi. Druhý liaz bude řídit polský host stáje Józef Cabala, navigátorem bude osvědčený Josef Kalina. O mechanikovi se ještě bude rozhodovat. „Kandidáty jsou Jakub First a Michal Mrkva. Oba to jsou mladí kluci a volba mezi nimi padne v Tunisku,“ nastínil situaci před odjezdem do Afriky týmový šéf Martin Macík.
Pabiškovy zkušenosti se budou hodit
Veřejnost asi nejvíc překvapuje přesednutí zkušeného a na Rallye Dakar několik let nejúspěšnějšího českého motocyklisty Davida Pabišky do kabiny náklaďáku. „Do kamionu potřebujeme osvědčené lidi a tohle je podle mě logické vyústění situace. Se zkušenostmi s navigováním na motocyklu se Bójka přímo nabízel. Umí číst terén, všechno zvládá a za těchto okolností to byla jasná volba,“ prozradil Macík.
Podle něj dal Pabiška stranou osobní ambice v motocyklové kategorii, které se pohybují okolo třicátého místa v celkovém pořadí, a rozhodl se podřídit týmovým zájmům. „KM Racing ho teď potřebuje v kokpitu kamionu a on se rozhodl pomoci stáji v situaci, kdy je to důležité. Jeho motocyklová kariéra bude určitě pokračovat. Jestli bude chtít jet za rok zase sólo, tak o tom rozhodne jeho fyzická kondice, vývoj motorek a v neposlední řadě i finance,“ vysvětlil stájový boss okolnosti Pabiškova rozhodnutí.
Pabiška bere zařazení do sestavy kamionu jako další prohloubení znalostí navigace. „Mám za sebou čtyři Dakary na motorce, ale takhle získám nový úhel pohledu. Na dvou kolech musím kromě navigování také řídit a dávat pozor, tady na to budu mít víc času. V tomto směru to bude pro mě i pro posádku určitě velký přínos,“ uvedl.
Valtr podstupuje tvrdý kondiční trénink
V KM Racingu došlo za minulé období k určité změně struktury. Jako největší český tým vystupoval ještě na poslední dakarské rallye s puncem oficiální motocyklové reprezentace ČR v dálkových soutěžích. Nyní je jistá účast jen čtyřkolky Josefa Macháčka, i když pravděpodobný je i start motorkáře Dušana Randýska. „Co se týká motocyklů, vedou se jednání, která ještě nejsou u konce a situace je otevřená,“ připustil Macík.
Cestou tvrdého kondičního tréninku se vydal směrem k Rallye Dakar Jaroslav Valtr. Najal si kouče a fyzioterapeuta, kteří mají zkušenosti s tréninkem špičkových tenistů. „Vymysleli posilovací cviky, které jsou pro mě jako pro řidiče nejvhodnější. Nejvíc dostávají zabrat stehna a kolena, k tomu ještě záda a břicho, které schytávají v náklaďáku velké rány. Nechodím ale na posilovací stroje, jedná se spíš o cviky prováděné pomocí váhy vlastního těla,“ popsal každodenní dřinu, která se skládá rovněž z běhu a jízdy na kole, a Valtr v ní pokračuje i během afrického kempu.
V Tunisku tým trénuje hlavně jízdu v poušti. „Hlavním úkolem je najezdit co nejvíc kilometrů v písku. Potřebujeme tam otestovat auta a naučit piloty řídit kamiony v dunách,“ dodal Macík. min