MS v enduru vystřídalo lyžaře v italském Borno-Lombardy
GP LEOVINCE ITÁLIE (26.-27.5.2007-Borno) - ČTVRTÁ SOUTĚŽ SERIÁLU MAXXIS FIM WEC 2007
Do horského lyžařského letoviska Borno-Lombardy, na severu Itálie, zavítali jezdci ke čtvrtému měření o světové body letošního seriálu mistrovství světa enduro. Pořadatelé připravili náročný okruh s převážně kaminitým povrchem, třemi měřenými testy a dvěma časovými kontrolami.
Enduro test se jel z kraje kola ve vyschlém kamenitém řečišti a cestičkách mezi stromy s kamenitým povrchem a byl kolem šesti a půl minuty dlouhý, krostes byl asi po pěti absolvovaných minutách v místních kopcích hned za endurotestem, namotán na travnaté pastvině s nesčetným množstvím mezí, přes které se skákalo a jel se kolem šesti až sedmi minut.
O délce absolvování rozhodovalo většinou počasí, když zapršelo doba se prodloužila mnohdy až o minutu. Po krosu následoval asi tří kilometrový přejezd po asfaltě do časové kontroly v Bornu, kde si jezdci najížděli tři až pět minut. Hned po časové kontrole následoval zhruba tříminutový extrémtest, setavený z několika krátkých, ale prudkých stoupání se sypkým kamením, většinou z potoka a bez rozjezdu a na konci trčely kořeny, nechyběly ani tradiční klády, projíždělo se dlouhým temným tunelem pod městem, kudy se jindy asi valí voda z místních hor, zakončeným výjezdem po prknech a skokem do blátivé louže a pak se kamenitým korytem uhánělo na kopec do cíle.
Pro diváka zajímavé. Po extrému jezdci pokračovali v druhé časové kontrole, která se jela hodinu po kamenitých stezkách v místních horách. Cíl kola byl v paddocku, kde se najíždělo kolem pěti až osmi minut. Z počátku se zdálo, že soutěž nebude oproti Portugalské GP těžká. Čtyři kola, které jezdci absolvovaly, jezdce ale opět dokonale prověřily. V sobotu na první kolo hned po startu vydatně zapršelo a vše, včetně travnatého motokrosu se řádně rozmáčelo. Štěstí asi bylo, že se pořadatelem slibované vydatné dešťové přeháňky na celý den omezily jen na tu ranní. Nedělní etapu pak značně poznamenal vydatný příval vody, který trval celou noc. Díky vydatnému dešti pořadatelé v průběhu dne vždy vynechali některé nesjízdné úseky, tak se poté najíždělo v časových kontrolách o něco více minut.
Ani v Itálii nechyběla až na pár zraněných vyjímek (A.Zanni, L.Seguy) kompletní světová špička, navíc domácí federace plnohodnotně využila možnosti divokých karet a tak se na start sobotní etapy postavilo celkem 127 jezdců. Nejvíce jich opět bylo v juniorské kategorii, kde prošlo přejímkami 54 jezdců. Ve třídě E1 startovalo pak 28, v E2 - 21 a v E3 - 24 jezdců. Opět nechyběli ani naši. Tradiční dvojici českých jezdců Vít Kuklík (třída E3, KTM 525 4T), Jakub Horák (třída EJun, KTM 250 4T) doplněnou o Slováka Juraje Dozsu (třída E1, KTM 250 4T) startujícího v barvách našeho týmu KBS UAMK rozšířil tentokráte i bratr Víti, Martin Kuklík. Ten se rozhodl si na vlastní kůži vyzkoušet náročnost tratí letošního seriálu WEC.
Náročnost okruhu a především i měřených testů začala jezdce prověřovat hned od začátku. Na krosu si v sobotu užili především doktoři. Zdaleka nevině vypadající skoky přes travnaté meze přivodily jezdcům nemalé nebezpečí a při případném pádu i zranění. Chvilková nepozornost a hned z toho byla návštěva v nemocnici. Prvním, kdo tuto serii načal, byl Španělský junior L.Santolino. Nebezpečně vypadající pád nakonec znamenal "jen" zlomenou ruku.
Pak přišli i další. Chvíli co chvíli houkala sanita. Ošetření v nemocnici po nebezpečně vyhlížejícím pádu se nevyhnuli ani Ital A.Beconi, M.Kehr, J.Goblet. Po jednom z takovýchto pádů zůstali naráz na trati krosu ve třetím kole sobotní etapy ležet najednou dva jezdci. Jezdci, kteří přijížděli na start krosu na něj nebyli vpuštěni, vytvořila se dlouhá fronta a tak ředitel soutěže tento kros pro třídu E3 a EJun anuloval. Jezdci přejeli po asfaltě do časové kontroly, bylo přidáno 20minut a pak se normálně pokračovalo v soutěži. V jednu chvíli totiž už dokonce scházely na krosu sanity pro odvoz do nemocnice.
Ve třídě E1 opět kraloval Fin J.Salminen, který si upevnil vedení v průběžném pořadí před domácím S.Albergonim. Ten dojel na domácí půdě na 3.a 2.místě. První den se na kamenitém povrchu vůbec nedařilo Jurajovi Dozsovi, hájícího naše barvy. Ten už po GP Španělska a Portugalska říkal, že bude muset asi přestěhovat za barák Chopok, aby se naučil jezdit takovéto terény na kamení. To ještě nevěděl, co ho čeká právě v Itálii. Jeho sobotní výkon stačil pouze na jeden bod za 20.místo. Druhý den již zlepšeným výkonem vybojoval cenné body za 15.místo. V průběžném hodnocení mu patří ale až 18.místo. Svůj křest si prožil na kamenitém povrchu Martin Kuklík.
První den dojel na nebodovaném 22.místě a druhý den pak po několika pádech na testech i samotné trati a následném zpoždění do časové kontroly ze soutěže odstoupil. Postavil se k tomu ale čelem. Prohlásil, že ještě takovou soutěž neabsolvoval, že motorka je v pořádku a že už prostě nemohl on. A když viděl tolik zraněných pilotů ze špičky nechtěl si i on při soutěži, ve které si jel jen vyzkoušet jak letošní svět vypadá, přivodit vyčerpáním nějaké zranění. Dá se určitě ocenit, že se do Itálie na svět vydal. I dle jeho slov není seriál mistrovství Evropy určitě tak náročný. Prý se postaví i na start GP Slovenska a Francie. Škoda jen, že nestartuje alespoň na zkušenou více Českých juniorů.
Plný počet padesát bodů si na své konto tentokráte ve řídě E2 připsal další Fin M.Ahola a rovněž si tak upevnil pozici lídra v průběžném pořadí. Vůbec se naopak nedařilo vítězi přešlých GP Fracouzi J.Aubertovi. Ten dojel první den až na 3.místě a druhý den nedokončil. Problémy s motorem u své Aprilie měl v sobotu i S.Merriman, který si nakonec připsal jeden bod za 20.místo. Druhý den už obsadil 3.místo.
Ve třídě E3 je boj o pozici lídra nejnapínavější. Po čtyřech soutěžích je mezi vedoucím Španělem I.Cervantesem a druhým Finem M.Tarkkalou rozdíl dvou bodů. Cervantesovi se nedařilo první den, kdy dojel na 3.místě, když vyhrál právě Tarkkala. Druhý den si to i přes pády na krose vynahradil. Svého doposud nejlepšího výsledku se dočkal v letošní sezoně i V.Kuklík. I když by se zdálo, že mu v sobotu k 7.místu pomohlo odstoupení jezdců F.Bollee, J.Gobleta, M.Kehra a v průběhu dne zhoršující se výkon Curvalleho, snažil se jet v náročném terénu na jistotu a i přes malé chyby z toho nakonec byly body za 7.místo. Druhý den na rozmáčeném terénu naznačil o poznání zlepšeným výkonem, že se se světovou špičkou závodit dá. Dvakrát třetí místo a šest pátých míst na měřených testech je toho určitě důkazem. Nakonec 5.místo se ztrátou 0,05 na čtvrtého A.Botturiho je velmi slušným výsledkem.
Ve třídě EJun, kde se opět představilo nejvíce jezdců si 2.a 1.místem upevnil pozici vedoucího jezdce obhájce titulu Švéd J.Ljungren. Jeho největší konkurent v boji o titul Francouzs Ch.Nambotin, který vyhrál první den v neděli pro poruchu na motocyklu nedojel. Pro zranění nedojel ani již na začátku zmiňovaný Španěl L.Santolino a rovněž loni třetí Australan J.Stapleton. Náš Jakub Horák dojel po ne přesvědčivém výkonu v sobotu na 25.místě a v neděli, kdy se jeho výkonnost zlepšila vybojoval tři body za 18.místo. Nebýt zbytečných pádů v posledním kole na enduro testu, kde se mu dařilo nejvíce (2kolo 10vteřin a 3kolo 9vteřin za V.Kuklíkem), ale především na extrém testech ve třetím a čtvrém kole, vypadalo by jeho nedělní vystoupení podstatně lépe. Těžko špkulovat, že by byl například dle konečného dosaženého času ve třídě E1 na 11.místě. Díky rozdílným podmínkám v prvním kole na kros testu a extremtestu se to takto posuzovat nedá.
Uvidíme co přinese další poračování seriálu. Tentokrát se jede 21.-22.07.2007 GP USA opět jako loni v Hancocku a týden na to 28.-29.07.2007 GP Canady v Pary Soundu.
Výsledky: GP Itálie
Průběžně: Po GP Itálie
Viz také : http://www.kbs.cz/
L. Krupička
Další fotografie 1 2