Také historické závodní stroje na premiérovém Motosalonu 2010 v Brně. I se slámou...
Historické závodní stroje na Motosalonu v Brně
Atelier Kupka představí na své expozici v rámci výstavy Motosalon, konané ve dnech 10-14. března na brněnském výstavišti, kolekci desíti vzácných závodních strojů zhruba z let 1920-1980. Těšit se můžete na značky AJS, Jawa, ČZ-Walter, Hurikan, Moto-Morini, Rudge, Sunbeam a další.
U každého motocyklu bude uvedena stručná historie a technický popis. Dále bude na stánku Atelieru Kupka bohatá nabídka knih s motoristickou tématikou. Třešničkou na dortu bude křest zcela nové a hodnotné knižní novinky s názvem Česká silnice 1945-1955 z pera uznávaného historika Jana Lahnera. Toho zastihnete na stánku Motor Journalu v sobotu 13. března během odpoledne, kdy se bude podepisovat zájemcům o autogram do své knihy.
Vystavené stroje nebudou žádná „ořezávátka“. Například pan Odehnal z Břeclavi zapůjčí svou Jawu 500 2 x OHC z roku 1951, které se říká „necky“. Jde o druhou generaci fabrického závodního půllitru. Pan Hošťálek, cestovatel, dobrodruh a muzejník z Českých Budějovic, zase přiveze hned dva zajímavé stroje. Nedávno dokončil ve spolupráci s nadšeným renovátorem Jiřím Musilem náročnou pětiletou práci na raritním motocyklu Hurikan.
Konstruktér Vladislav Vlk sestrojil v poválečných letech šest těchto pokrokových čtyřdobých motocyklů, které se však do sériové výroby nikdy nedostaly. Model, kterému se říkalo „Rychlík“ a na kterém závodil František Irmiš z Lišova, se snad nemůže nelíbit žádnému skutečnému milovníkovi jedné stopy.
Druhým motocyklem pana Hošťálka bude závodní speciál MGS 01. MGS je zkratka „Motocykl Glässera a Smrže“. Jde totiž o stroj, na kterém zamlada závodil Martin Smrž, otec českého pilota MS Superbike Jakuba Smrže, jehož bratr Matěj rovněž závodí.
Špekem expozice bude ovšem kolekce pěti vzácných dvoudobých Jaw z různých období, které zapůjčí pan Kružík. Zřejmě nejlákavější bude třistapadesátka typ 637 z roku 1967, které její kapalinou chlazený čtyřválec do V uděloval rychlost až 260 km/h.
Fanouška sajdkár potěší přítomnost šmrncovní Rudge Ulster pana Hlavsy ze Slaného, který se svým spolujezdcem Snopem zvítězil v roce 2006 v náročném závodě do sedla švýcarských Alp s názvem Klausenrennen. V tomto legendárním závodě, jehož trať měří přes dvacet kilometrů a obsahuje přes sto třicet zatáček, startovala naposled paní Eliška Junková roku 1926.
Hlavsovi se Snopem, jehož vykloněná hlava míjela patníky horské silničky někdy doslova o milimetry, se podařilo navázat na přerušenou tradici a dobýt vrchol průměrnou rychlostí přes 75 km/h. Však také v tomto období nebyl spolujezdec Snop schopen plnohodnotného výkonu, dokud do sebe před jízdou nedostal tři plzeňská piva.
Jan Křemeček