24h Le Mans: Nový motor i převodovka pro českou Lolu
Kdo chce uspět ve 24 hodinách uspět, musí v přípravě závodního vozu myslet na vše nejméně dvakrát. V jednom z nejtěžších závodů světa jde totiž především o výdrž. Seberychlejší automobil nemůže na dráze La Sarthe uspět bez precizní technické přípravy. Všechny kvalitní stáje tak jdou do boje s autem, které má jen málo společného se strojem, který startoval do první tréninkové jízdy. K týmů s nejvyššími ambicemi patří i český nováček proslulého závodu Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd.
Když se šéfmechanik týmu Bob Vavřík rozpovídá o technické přípravě, stovkách fines, „sype“ jednu zajímavost za druhou. Jakmile domluví, je jasné, že česká Lola B07-17/Judd projde od úvodního testu po start dvakrát úplnou repasí. Znovuzrození technického skvostu, a to hned dvojnásobné, zkrátka patří k Le Mans.
„Po oficiálním testu, který se uskutečnil dva týdny před závodem, zůstal základní tým osmi mechaniků v Le Mans a dal se do pečlivé práce,“ líčí Vavřík. Než přišel čas kvalifikací (středa a čtvrtek před závodním víkendem), mechanici repasovali vše, co se repasovat dá. „Nové brzdy, chladiče kontrolované ultrazvukem, nová ramena zavěšení kol, celé auto se zkrátka prostě jako lego a pak zase dalo dohromady,“ pokračuje šéfmechanik.
Nový motor i převodovka
Po obou kvalifikačních večerech přišel ještě důkladnější proces. Kromě výše zmíněné repase putuje do útrob sportovního prototypu také zcela nový motor, převodovka a všechny důležité agregáty a přístroje. Tato přestavba se uskutečnila právě dnes. Box českého týmu připomínal dětský pokoj, v němž rodiče nepohlídali úklid stavebnice.
Po obou kvalifikačních večerech přišel ještě důkladnější proces. Kromě výše zmíněné repase putuje do útrob sportovního prototypu také zcela nový motor, převodovka a všechny důležité agregáty a přístroje. Tato přestavba se uskutečnila právě dnes. Box českého týmu připomínal dětský pokoj, v němž rodiče nepohlídali úklid stavebnice.
Za zvuku hlasité taneční hudby se každý z mechaniků a techniků věnoval svým dílům. Dlouhou dobu tak uprostřed garáže trčel na stojanu holý kokpit. Motor pryč, převodovka pryč, kola nikde. Zpoza monokokou je čouhaly desítky drátů a hadic. „Kdo chce v Le Mans uspět, musí pro samotný závod postavit zcela nové auto. My k takovým týmům patříme,“ říká Vavřík.
Práci zastavily jen dívky od Hawaiian Tropic
Celodenní práce před zraky tisíců diváků, kteří měli dnes možnost nahlížet do boxů se jednou musela přerušit. Britský technický manažer české stáje totiž domluvil návštěvu deseti atraktivních dívek od americké firmy Hawaiian Tropic. Cvrkot nářadí se zastavil, neboť dívky se daly v okolí torza Loly Judd do pózování pro fotografy a kameramany.
Celodenní práce před zraky tisíců diváků, kteří měli dnes možnost nahlížet do boxů se jednou musela přerušit. Britský technický manažer české stáje totiž domluvil návštěvu deseti atraktivních dívek od americké firmy Hawaiian Tropic. Cvrkot nářadí se zastavil, neboť dívky se daly v okolí torza Loly Judd do pózování pro fotografy a kameramany.
Jejich působení v Le Mans má velkou tradici, která začala v roce 1979. Tenkrát se modelky objevily jako doprovod závodníka a slavného herce Paula Newmana. Od té doby nebylo jediného závodu, kdy by krásky v bikinách na dráze La Sarthe. Polehku se v tomto ročníku předvedou až zítra na startovním roštu. Opět u vozu týmu Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd.
„Pauza,“ zavelel po příchodu dívke Bob Vavřík své mezinárodní družině mechaniků a techniků. Po dvaceti minutách se ale všichni k práci vrátili. Ve víkendovém závodě bude rozhodovat především spolehlivost techniky, takže příprava každé drobnosti se nesmí podcenit.
Zajímavost – co vše je v Lole B07/17 Judd v závodě 24h Le Mans zdvojené:
- akumulátor
- plynové lanko (v kokpitu je náhradní, piloti jsou vyškoleni pro jeho výměnu na trati. I v noci mají u sebe malou svítilnu)
- benzínová pumpa
- startér
- akumulátor
- plynové lanko (v kokpitu je náhradní, piloti jsou vyškoleni pro jeho výměnu na trati. I v noci mají u sebe malou svítilnu)
- benzínová pumpa
- startér
24h Le Mans 2007 v TV, rádiu i na internetu:
17 hodin přímého přenosu v Galaxii Sport
Galaxie Sport jako jediná česká TV přinese po loňské premiéře opět seriál přímých přenosů z Le Mans (přesný rozpis níže). Po loňském komentování Petra Horáka a Tomáše Richtra ze studia v Hradci Králové přišla stanice se změnou – Tomáš Richtr s Martinem Strakou budou komentovat přímo z dráhy La Sarthe. Jejich slovem bude doprovázeno přibližně jedenáct hodin přenosu, noční vysílání od druhé do osmé hodiny poběží bez komentáře. Diváci budou moci glosovat závod na www.galaxie-sport.cz.
17 hodin přímého přenosu v Galaxii Sport
Galaxie Sport jako jediná česká TV přinese po loňské premiéře opět seriál přímých přenosů z Le Mans (přesný rozpis níže). Po loňském komentování Petra Horáka a Tomáše Richtra ze studia v Hradci Králové přišla stanice se změnou – Tomáš Richtr s Martinem Strakou budou komentovat přímo z dráhy La Sarthe. Jejich slovem bude doprovázeno přibližně jedenáct hodin přenosu, noční vysílání od druhé do osmé hodiny poběží bez komentáře. Diváci budou moci glosovat závod na www.galaxie-sport.cz.
Plán přímých přenosů televize Galaxie Sport
Sobota 16.6. 14:50 - 17:00
Sobota 16.6. 18:50 - 19:00
Sobota 16.6. 21:00 - 22:00
Sobota 16.6. 22:40 - 01:00
Neděle 17.6. 02:00 - 08:00 (bez komentáře)
Neděle 17.6. 09:10 - 10:55
Neděle 17.6. 11:55 - 13:50
Neděle 17.6. 14:00 - 15:00
Sobota 16.6. 14:50 - 17:00
Sobota 16.6. 18:50 - 19:00
Sobota 16.6. 21:00 - 22:00
Sobota 16.6. 22:40 - 01:00
Neděle 17.6. 02:00 - 08:00 (bez komentáře)
Neděle 17.6. 09:10 - 10:55
Neděle 17.6. 11:55 - 13:50
Neděle 17.6. 14:00 - 15:00
Přímé vstupy v ČRO 1 Radiožurnál
Sérii přímých vstupů přímo z okruhu v Le Mans přinese rozhlasová stanice Radiožurnál. Zpravodajství, zákulisní informace i zajímavosti zazní během 24 závodních hodin vždy, když se ve slavném závodě přihodí cokoli poutavého. Informace k závodu budou i na www.izurnal.cz.
Sérii přímých vstupů přímo z okruhu v Le Mans přinese rozhlasová stanice Radiožurnál. Zpravodajství, zákulisní informace i zajímavosti zazní během 24 závodních hodin vždy, když se ve slavném závodě přihodí cokoli poutavého. Informace k závodu budou i na www.izurnal.cz.
On line přenos a dokumenty s Tomášem Engem na Aktuálně.cz
Šéf sportovního oddělení serveru Aktuálně.cz Radek Vičík se svými spolupracovníky připraví z 24h Le Mans on line přenos. Jeho průběžné zpravodajství bude doplněno o aktuální fotografie přímo ze závodiště a také o dva dokumenty s Tomášem Engem. Jejich autoři Tomáš Netočný a Martin Žucha natočili s továrním pilotem týmu Aston Martin dva různé filmy.
Šéf sportovního oddělení serveru Aktuálně.cz Radek Vičík se svými spolupracovníky připraví z 24h Le Mans on line přenos. Jeho průběžné zpravodajství bude doplněno o aktuální fotografie přímo ze závodiště a také o dva dokumenty s Tomášem Engem. Jejich autoři Tomáš Netočný a Martin Žucha natočili s továrním pilotem týmu Aston Martin dva různé filmy.
V sobotu se na stránkách Aktuálně.cz k přenosu z Le Mans objeví video s Engeho postřehy k výjimečné atmosféře maratonu. Závodník bude vyprávět o velké show, kterým „Mans“ také je. V neděli se pak Enge v dalším dokumentu rozvypráví k úskalí závodu. Třeba o tom, jaké to je řítit se 300 km/h uprostřed noci, jak tráví přestávky mezi jízdou, co dělá, aby neusnul, jak vychází se svými kolegy…
BPA
Fotogalerie
Le Mans 2007 - páteční oprava LOLY a baby objektivem Martina Straky
foto Martin Straka, BPA