Aston Martin Racing představil nový vůz třídy LMP1
Aston Martin Racing představil při testech na Paul Ricard nový vůz třídy LMP1
Po týdnech plných intenzivních příprav absolvoval tým Aston Martin Racing v rámci testování Le Mans Series, které se konalo na francouzském okruhu Paula Ricarda ve dnech 8. a 9. března, první jízdy s novým vozem třídy LMP1. Vozy se startovními čísli 007 a 009 v oranžovo-modrých barvách společnosti Gulf Oil International se na francouzském okruhu objevily v neděli ráno. Příležitost otestovat nový vůz dostalo všech šest továrních jezdců, tedy Jan Charouz (CZ), Tomáš Enge (CZ), Stefan Mücke (DE), Harold Primat (CH), Miguel Ramos (PT) i Darren Turner (GB).
Poprvé za posledních deset let měla přístup do areálu testovací dráhy Paula Ricarda motoristická veřejnost a v neděli sledovalo dění na okruhu z nově postavených tribun 3500 diváků. Oficiálního testování se zúčastnilo 28 z 50 vozů přihlášených do Le Mans Series. Hlavní pozornost se soustředila na nové prototypy Aston Martin.
Tým v průběhu testu povzbudila spolehlivost vozu a technici s mechaniky nemuseli řešit žádný vážnější problém, ačkoliv před zahájením testu neujely nová auta prakticky ani kilometr.
V neděli odpoledne se objevily komplikace, když vůz se startovním číslem 007, za jehož volantem seděl Tomáš Enge, havaroval. I když vůz byl vážně poškozen, Enge z něj vystoupil nezraněn.
Testování se zúčastnil také oficiální partnerský tým společnosti Aston Martin Racing, stáj Drayson Racing, jež nasadila Aston Martin Vantage třídy GT2 se startovním číslem 87. Jezdcům Paulu Draysonovi a Jonnymu Cockerovi test posloužil k vyzkoušení všech vylepšení provedených během zimní přestávky na jejich autě poháněném osmiválcovým motorem. Výsledky byly povzbudivé a vůz Vantage GT2 na nových pneumatikách Michelin podával dobré výkony.
Kalendář Le Mans Series tvoří pět závodů na 1000 kilometrů. První z nich, 1000 km Katalánska, se uskuteční 5. dubna na dráze Circuit de Catalunya nedaleko španělské Barcelony. Další podniky se konají v belgickém Spa, na novém okruhu v portugalském Algarve a na německém Nürburgringu, kde má Aston Martin své testovací centrum. K poslednímu závodu šampionátu se tým vrátí na domácí půdu do britského Silverstone.
Kromě Le Mans Series se Aston Martin Racing ve dnech 13. až 14. června zúčastní závodu 24 hodin Le Mans 2009.
George Howard-Chappell, šéf týmu: “Máme za sebou intenzivní a únavné období stavby vozů a je zásluhou celého týmu, že obě auta byla velmi spolehlivá. První test se dvěma novými vozy pro nás byl velmi úspěšný. Havárie nás samozřejmě srazila o něco zpátky, ale jako vždy se z toho dostaneme a do Barcelony přijedeme se dvěma auty připravenými na závod. Těší mě, že si noví jezdci zvykají na auto a zapracovávají se do týmu a „mazáci“ předvedli také dobré výkony.”
Vůz 007
Jan Charouz: “První dojem z vozu je úžasný. Neujel jsem mnoho kol, bylo jich jen deset, ale auto bylo stabilní a rychlé, neobjevily se žádné technické problémy, což bylo skvělé, protože se jedná o zcela nový vůz. Těším se na první závod, až uvidíme, jak na tom jsme ve srovnání s konkurencí.”
Tomáš Enge: “S ohledem na to, jak málo času měl tým na stavbu obou aut, jsme jezdili skutečně dobře a bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Kvůli mé chybě test bohužel předčasně skončil, ale až do havárie bylo auto dobré a já věřím, že budeme ještě silnější, než jsme byli loni.”
Stefan Mücke: “Poprvé jsem se svezl s novým prototypem LMP1, který se prvně objevil na závodní dráze. Poměrně velké změny se dotkly aerodynamiky. Očekával jsem menší přítlak v důsledku zmenšení zadního křídla, ale ve skutečnosti se vůz choval velmi dobře a já jsem se za jeho volantem cítil hodně podobně, jako v kokpitu loňského modelu, takže po několika odjetých kolech jsem si úplně zvykl. Ve srovnání s loňskou sezonou tým přepracoval výfukový systém a náš dvanáctiválec byl fantastický, zvlášť na dlouhých rovinkách, které jsou tady na Paul Ricard. Těším se na první závod. Bude zajímavé vidět, jak na tom jsme ve srovnání s dieselovými auty. V roce 2008 jsme v Barceloně vybojovali dobrý výsledek, proto doufám, že ho dokážeme zopakovat a že se znovu prosadíme na stupně vítězů.”
Vůz 009
Harold Primat: “Můj první test proběhl v pořádku, auto bylo dobré od prvních kilometrů a bylo pozoruhodné, že od začátku fungovalo bez technických problémů. Tým odvedl při přípravě vozu skvělou práci. Myslím si, že vůz má velký potenciál. Vyzkoušeli jsme několik variant nastavení, abychom našli dobré řešení pro všechny jezdce. Cílem testu bylo ujet co nejvíce kilometrů, porozumět autu a přijít na způsob, jak vše zlepšit. Přesně to jsme také udělali. Měl jsem trochu problémy kvůli své výšce, protože na závodního jezdce jsem trochu vysoký, ale společně s týmem pracujeme na tom, abych se v kokpitu cítil o něco pohodlněji.”
Miguel Ramos: “Z LMP1 mám skvělý dojem, úžasná je rychlost v zatáčkách. Ještě jsem si na to nezvykl, protože jsme zatím jezdil s vozy kategorie GT, ale postupně se to zlepšuje. Jdu krok za krokem, snažím se porozumět autu a pochopit, jak reaguje, než abych teď jel na hraně. Porovnávám svá data s daty zkušenějších kolegů a pokaždé, když řídím, svůj styl upravuji, takže se zlepšuji každým dalším ujetým kolem. Mé poslední kolo bylo nejrychlejší za celé dva dny. Okruh Paula Ricarda je pro jezdce, který právě začíná za volantem LMP1, skutečně náročný a přetížení prověří fyzičku.”
Darren Turner: “Byl to vážně dobrý test, auto fungovalo jako hodinky a hoši z týmu Aston Martin Racing si zaslouží velké ocenění za své úsilí během několika posledních týdnů. Díky nim jsme najezdili spoustu kilometrů. Hlavním cílem teď je, aby nový vůz ujel co nejvíce kilometrů a abychom s týmovými kolegy dokázali postupně najít své hranice a zrychlit. Pro mě je přestup z DBR9 do LMP1 velkým krokem, ale jsem rád, že po dvoudenním testování získávám jistotu. Skutečně se těším na první závod v Barceloně a na celý zbytek roku.”
Výsledky 1. tréninku, neděle 8. března 2009 (9:30 - 13:30):
pořadí st.č. tým třída čas
1. 11 Team Oreca Matmut LMP1 1:42.109
2. 007 Aston Martin Racing LMP1 1:43.669
3. 23 Strakka Racing LMP1 1:43.960
4. 12 Signature-Plus LMP1 1:44.349
5. 13 Speedy Racing Team Sebah LMP1 1:44.412
6. 10 Team Oreca Matmut LMP1 1:44.490
7. 009 Aston Martin Racing LMP1 1:44.966
8. 31 Team Essex LMP2 1:47.208
9. 40 Quifel-ASM Team LMP2 1:47.227
10. 25 RML LMP2 1:48.954
Výsledky 2. tréninku, neděle 8. března 2009 (14:30 - 18:30):
pořadí st.č. tým třída čas
1. 11 Team Oreca Matmut LMP1 1:41.442
2. 007 Aston Martin Racing LMP1 1:42.575
3. 23 Strakka Racing LMP1 1:43.551
4. 10 Team Oreca Matmut LMP1 1:43.650
5. 009 Aston Martin Racing LMP1 1:43.690
6. 13 Speedy Racing Team Sebah LMP1 1:43.785
7. 12 Signature-Plus LMP1 1:44.316
8. 31 Team Essex LMP2 1:44.973
9. 25 RML LMP2 1:46.105
10. 33 Speedy Racing Team Sebah LMP2 1:47.575
Oficiální výsledky testů naleznete ZDE
BPA
08-09/03 | Le Castellet (testy) | |
03-05/04 | 1000 km Barcelona | |
25-26/04 | Le Mans (testy) | |
08-10/05 | 1000 km Spa-Francorchamps | |
31/07-02/08 | 1000 km Algarve | |
21-23/08 | 1000 km Nürburgring | |
11-13/09 | 1000 km Silverstone |
13-14/06 | 24 hodin Le Mans |
Oficiální stránky týmu Aston Martin Racing | www.astonmartinracing.com |
Oficiální stránky společnosti Prodrive | www.prodrive.com |
Oficiální stránky Tomáše Engeho | www.tomas-enge.cz |
Oficiální stránky Jana Charouze | www.jan-charouz.cz |
Oficiální stránky Stefana Mückeho | www.stefan-muecke.jgsm.de |
Oficiální stránky Le Mans Series | www.lemans-series.com |
Oficiální stránky 24h Le Mans | www.lemans.org |