Jak se stát automobilovým závodníkem? Kdy a jak začít?
Jak se stát automobilovým závodníkem?
Koordinátor Národní formule 1400 radí, jak postupovat.
Kdy začít?
Jako téměř v každém sportu platí, že čím dříve, tím lépe. První testování a závody jsou především velkým sbíráním zkušeností a čím více jich jezdec získá, tím lépe pro něho. V nejvhodnějším věku potom může své zkušenosti a talent zúročit. Účast v závodech mezinárodního okruhového mistrovství České republiky, podobně jako start ve vrchařských, rallyekrosových nebo autokrosových mistrovských závodech, je podmíněna dosažením 14 let. Jezdci ve věku od 14 do 16 let můžou startovat s vozy, které mají objem motoru do 1400 ccm, u starších závodníků není stanoven objemový limit u motoru.
Jednou z několika možností pro začínající závodníky je Národní formule 1400, která nabízí finančně dostupné závody. Vzhledem k velmi dobré úrovni šampionátu je Národní formule 1400 nejvýhodnější volbou nejen pro začínající jezdce.
Jak začít?
Vzhledem k tomu, že pro účast v závodech je potřeba vlastnit závodnickou licenci, v první řadě musí začínající jezdec získat tuto licenci a proto je nutné absolvovat závodnickou školu, kde potřebný doklad obdrží.
Co je náplní okruhové školy a jak je dlouhá?
Okruhová škola trvá dle věku a předchozí sportovní činnosti uchazeče o licenci až 10 dnů a účastník školy musí zvládnout předpisy, technické a sportovní řády, testy a hlavně praktickou část. Jezdit může ve voze zapůjčeném školou, nebo ve vlastním automobilu. Při tréninku je účastník školy pod dohledem zkušených instruktorů, kteří vysvětlují ovládání auta, správnou techniku jízdy a zvládnutí krizových situací.
Kde se v České republice nachází závodnická škola?
K dispozici je výběr ze dvou závodnických škol. Jedna je na mosteckém Autodromu Duhové energie a provozuje ji firma High Car Training v.o.s. (www.hct.cz) vedená bývalým automobilovým závodníkem a nyní také majitel závodního týmu Jiřím Paterou. Druhá škola se nachází na Automotodromu Brno, jmenuje se Mičánek Motorsport (www.micanekmotorsport.cz ) a řídí ji pětadvacetinásobný mistr republiky Jiří Mičánek.
Musí mít závodník platný řidičský průkaz?
Mimo závodnické licence a zdravotní karty, kde sportovní lékař při pravidelných kontrolách stvrzuje zdravotní způsobilost jezdce, nepotřebuje závodník jiné další oprávnění. Automobilové závody na okruzích, do vrchu, rallyekros či autokros se konají na uzavřených tratích mimo silniční provoz a není tedy třeba, aby jezdec vlastnil řidičský průkaz.
Co je dále potřeba do začátků?
Odpověď na tuto otázku je třeba rozdělit na více částí. Za prvé velkou chuť a odhodlání a jedná-li se o mladého jezdce, pak samozřejmě také velkou podporu rodičů a jejich souhlas.
Za druhé je potřeba mít zajištěn dostatek finančních prostředků. Částka, za kterou si jezdec může zajistit místo u některého z týmů, se u Národní formule 1400 pohybuje od cca 300 000,- Kč na sezónu. Tato suma slouží ke kompletní úhradě nákladů souvisejících s přípravou techniky na testování, tréninky a závody. Výše částky se domlouvá s manažerem týmu a může se lišit s ohledem na používanou techniku a objem testování.
Za třetí je to osobní vybavení jezdce. Tedy kombinéza, rukavice, boty, přilba apod. S ohledem na bezpečnost se při automobilových závodech můžou používat pouze homologované a schválené výrobky, které lze zakoupit ve specializovaných prodejnách.
Co by měl každý jezdec zvládnout?
Nejen začínající závodník by měl aktivně provozovat více sportů, aby byl fyzicky dobře připravený, obratný, vytrvalý a učil se snášet rány, prohry a také nádherný pocit vítězství. Má-li jezdec vyšší ambice, musí mít dobré vzdělání a ovládat dobře minimálně jeden světový jazyk (nejlépe angličtinu). Na co by neměl začínající jezdec zapomínat? Že, nelze očekávat velká vítězství hned na začátku. K dobrým výsledkům vede dlouhá a nelehká cesta a proto platí - co nejpilněji trénovat, trénovat a zase trénovat a nejlépe pod dohledem instruktorů, zkušených jezdců, manažerů a dnes také i za pomocí elektroniky snímající data z jízdy. Následné vyhodnocení techniky jízdy je nekompromisní, ale naprosto objektivní a dokonale odhalí slabiny, které je třeba odstranit pro další zrychlení.
Je lepší budovat vlastní tým nebo si zajistit místo u některé z již fungujících stájí?
Tato volba je velice složitá a nelze jednoznačně doporučit, jak se rozhodnout. Záleží na okolnostech, finančních možnostech a případně také na již získaných zkušenostech v jiné disciplíně motoristického sportu. Nesporně velkou výhodou vlastního týmu je vlastní rozhodování. Jsou s tím ovšem spojené nemalé organizační práce a větší náklady v souvislosti s dopravou, nářadím a také pořizováním a provozem potřebné techniky včetně závodního vozu. Rovněž důležité je disponovat minimálně jedním nadšeným, šikovným, chytrým a zodpovědným mechanikem, ale těch není mnoho. Nesmí se také zapomínat na zkušenost, které není v začátcích dostatek a z toho mohou pramenit chyby při rozhodování i práci. V tomto pohledu by se tedy pro začátek jevilo jako vhodnější řešení volba zajištění místa u některého z již fungujících týmů. Při této variantě je ovšem třeba pečlivě zvážit, jakou stáj vybrat. Je-li to možné, nejprve byste měli sledovat výsledky týmu, získat o něm reference a sledovat jej při práci v tréninku, závodech, ale také mimo závody. Je třeba si ověřit činnost a solidnost stáje. Nakonec byste měli uzavřít řádnou smlouvu.
Kde lze získat kontakt na již fungující týmy?
Spojení na Vámi vybrané stáje můžete získat na Federaci automobilového sportu Autoklubu České republiky. V případě Národní formule 1400 také u jejího koordinátora společnosti Křenek motorsport (tel: 283 981 766 nebo 602 267 249, e-mail: krenek-msport@volny.cz, která vede přehled o jednotlivých týmech a obsazenosti vozů a může poradit nejvhodnější volbu.