Jarek Janiš připraven na návrat do Le Mans Series 2009 se Spykerem
Jarek Janiš připraven na návrat do Le Mans Series v barvách týmu SNORAS Spyker Squadron - (01.04.2009)
Tým SNORAS Spyker Squadron o víkendu ve španělské Barceloně vstoupí do nové sezony Le Mans Series. 1000 km Katalánska bude prvním letošním závodem vozu Spyker C8 Laviolette GT2R. Spyker se ve třídě GT2 znovu zúčastní pěti podniků Le Mans Series a v červnu nebude chybět ani na startu známého a náročného závodu 24 hodin Le Mans. V kokpitu vozu se budou střídat zkušený Nizozemec Tom Coronel a talentovaný český jezdec Jarek Janiš.
Tým využil dlouhé zimní přestávky k dalšímu vylepšení závodního vozu Laviolette GT2, jenž byl navíc přizpůsoben novým technickým a sportovním pravidlům Automobile Club de l’Ouest (ACO). Změny se dotkly například hmotnosti - vozy třídy GT2 jsou nyní o 20 kg těžší a váží 1145 kg, světlá výška vzrostla o 5 mm a restriktor přívodu vzduchu je o 5 procent menší. Cílem změn je zvýšení bezpečnosti a snížení rychlosti vozů.
V průběhu zimy zkoušel holandský tým různé komponenty a systémy vozu na různých evropských tratích. Při posledních zkouškách, které proběhly v rámci oficiálního testování Le Mans Series na počátku března na okruhu Paula Ricarda, stáj prověřila vůz připravený už zcela podle specifikace 2009.
Peter van Erp, výkonný ředitel Spyker Squadron: "Myslím si, že by se dalo říct, že jsme ještě nikdy nebyli na první závod sezony připravení tak dobře. Na okruhu Paula Ricarda jsme absolvovali dobrý test - tým dosáhl třetího nejrychlejšího času ve třídě GT2 - a při prvním závodě v Barceloně nasadí několik vylepšení, jako je zadní křídlo a přední splitter. Oba aerodynamické prvky byly dále upraveny, zvýší přítlak a zároveň sníží odpor."
"Před Barcelonou jsme vůz také osadili konečnou verzí nového zavěšení zadních kol. Jde o systém, který jsme vyzkoušeli při soukromém testu ve Vallelunze, ale na Paul Ricard jsme ho neměli. Nové zadní zavěšení přispěje ke zlepšení ovladatelnosti vozu. Všechna vylepšení, která jsme udělali po testech na okruhu Paula Ricarda, budou mít samozřejmě vliv pouze v případě, pokud dokážeme maximálně využít dvou volných tréninků a najdeme při nich správné nastavení. Pokud se nám to podaří, pak nevidím důvod, proč bychom neměli dosahovat časů v top 5."
Jarek Janiš: "Velice se těším. Bude to první závod sezony, který ukáže, jak na tom skutečně jsme ve srovnání se soupeři. Barcelonský okruh znám, protože jsem na něm už několikrát závodil, a mám ho rád. Jsou zde rychlé i pomalé pasáže, z jezdeckého pohledu to rozhodně není nuda. Trať je hodně agresivní na pneumatiky, proto bude důležité správné nastavení, aby obutí neodešlo příliš rychle. V Barceloně tradičně bývá pěkné počasí a já doufám, že nedělní závod v tomto směru nebude výjimkou."
Antonín Charouz, manažer Jarka Janiše: „Jsem velice rád, že se Jarek po zranění zcela uzdravil a vrací se na mezinárodní scénu vytrvalostních závodů sportovních vozů. V minulosti předvedl, jak dobrý s vozy kategorie GT je, proto věřím, že se mu bude dařit i v nadcházející sezoně.“
Victor R. Muller, výkonný ředitel společnosti Spyker Cars: „Jarek Janiš je členem týmu Spyker Squadron pro Le Mans Series a Le Mans hlavně proto, že je to skvělý jezdec s obrovským potenciálem. Z obchodního hlediska jsou pro nás samozřejmě zajímavé také rychle se rozvíjející trhy ve východní Evropě. Máme zastoupení v České republice a na Ukrajině, nově také v Maďarsku, Polsku a Rusku. Takže přítomnost českého jezdce v našem týmu pomáhá zvýšit povědomí o naší značce v této části Evropy.“
Změna pravidel se letos dotkne také zastávek v boxech. Zatímco v minulosti měnili kola čtyři mechanici, kteří měli k dispozici dva pneumatické utahováky, od letoška budou muset vše zvládnout jen dva mechanici s jediným utahovákem. Toto nové pravidlo bylo zavedeno proto, aby se výrobci pneumatik snažili vyvinou pneumatiky, které vydrží dvojitý stint (pozn. stint = úsek závodu mezi dvěma dotankováními paliva). Cílem je další snížení nákladů.
Kamióny týmu opustily základnu v Zeewolde už v sobotu. První oficiální tréninky jsou na programu v pátek, už ve čtvrtek ale budou mechanici nacvičovat zastávky v boxech. Do kvalifikace vyrazí závodní vozy v sobotu v 15:00 hod. Závod na 1000 kilometrů nebo šest hodin odstartuje v neděli v 11:30 hod.
1000 KM KATALÁNSKA - HARMONOGRAM ZÁVODU:
pátek 3. dubna
16:20 - 17:50 1. volný trénink
sobota 4. dubna
10:45 - 12:15 2. volný trénink
15:00 - 15:20 kvalifikace GT1 & GT2
15:30 - 15:50 kvalifikace LMP1 & LMP2
neděle 5. dubna
09:00 - 09:20 warm-up
11:30 - 17:30 1000 KM KATALÁNSKA
Nova sport | Eurosport |
10:15 - 11:00 LIVE | |
11:45 - 12:55 LIVE | 11:45 - 12:15 LIVE |
13:10 - 14:00 LIVE | |
14:50 - 16:30 LIVE | |
23:00 - 23:30 ZÁZNAM |
08-09/03 | Le Castellet (testy) | |
03-05/04 | 1000 km Barcelona | |
25-26/04 | Le Mans (testy) | |
08-10/05 | 1000 km Spa-Francorchamps | |
31/07-02/08 | 1000 km Algarve | |
21-23/08 | 1000 km Nürburgring | |
11-13/09 | 1000 km Silverstone |
13-14/06 | 24 hodin Le Mans |
Oficiální stránky týmu Spyker Squadron | www.spykersquadron.com |
Oficiální stránky Jarka Janiše | www.jarek-janis.cz |
Oficiální stránky Toma Coronela | www.tomcoronel.nl |
Oficiální stránky Jeroena Bleekemolena | www.jeroen-bleekemolen.nl |
Oficiální stránky Le Mans Series | www.lemans-series.com |
Oficiální stránky 24h Le Mans | www.lemans.org |
BPA