Le Mans 2009: Český Aston Martin nad ránem po okruhu doslova létal
Le Mans - Český Aston Martin nad ránem po okruhu doslova létal - (14.06.2009)
Zdálo se, že se Le Mans probudilo do dalšího krásného letního dne, teď však není vyloučeno, že přijde déšť, kterým meteorologové hrozili už před závodem. Na okruhu La Sarthe každopádně pokračuje napínavá bitva sportovních vozů. Po devatenácti ze čtyřiadvaceti hodin, na které je závod vypsán, zůstává posádka Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke stále těsně za medailovými pozicemi. V hodnocení benzinových vozů ovšem nemá český tým AMR Eastern Europe konkurenci.
Za svítání vodil Aston Martin LMP1 po třináctikilometrovém okruhu Stefan Mücke. Německý pilot musel nejprve zvládnout nepříjemnou fázi dlouhé jízdy za safety carem, neboť traťoví maršálové potřebovaly dráhu hned na několika místech vyčistit od oleje a jiných nečistot. Právě v této době musel modro-oranžový Aston Martin LMP1 v tradičních barvách olejářské společnosti Gulf zamířit k neplánované zastávce v boxech. „Měl jsem pomalý defekt na levé přední pneumatice, kterou jsme museli vyměnit,“ prozradil příčinu německý závodník.
Naplno se závodní vozy znovu rozjely za rozbřesku a čím víc bylo vidět, tím rychleji Stefan jel. V závěru svého stintu prolétl okruhem za 3:29,360 min a připsal si tak pátý nejrychlejší čas dosavadního průběhu závodu. „Trochu obtížnější to bylo ve chvíli, kdy začalo vycházet slunce, protože přední sklo bylo hodně špinavé, byla na něm spousta oleje, takže jsem pořádně neviděl do zatáček. Jakmile se slunce dostalo výš, už to bylo lepší. Auto ale bylo dobré, povedlo se mi zajet dobré časy, takže zatím stále vše bez problémů,“ shrnul Stefan Mücke poté, co vůz předal Tomáši Engemu.
Český jezdec se do kokpitu nasoukal přesně v sedm hodin, tedy v době, kdy do cíle francouzského maratónu zbývalo ještě předlouhých 8 hodin. Na trať se prototyp se startovním číslem 007 vrátil na čtvrté pozici s náskokem tří kol před vozem týmu Oreca, kterému nyní patřilo páté místo absolutně a druhé mezi automobily poháněnými benzinovými motory. „Zatím se zdá, že auto je nadále ve výborné kondici, ale samozřejmě jak autu, tak jezdcům ubývají síly. Stále nám zbývá více než pět hodin do konce, rozdíl mezi námi a diesely byl jasný od začátku a my jsme mohli pouze těžit z jejich případných problémů. Musím to zaťukat, nám se zatím problémy vyhnuly, proto se držíme na krásném čtvrtém místě, proto je taktika momentálně přizpůsobená jedinému cíli: dojet až do konce bez problémů,“ zhodnotil Tomáš Enge, který vůz předával Janu Charouzovi přibližně pět a tři čtvrtě hodiny před koncem závodu.
Jan Charouz si ve svém prvním stintu příliš nezazávodil a už musel zpomalovat za safety carem, který se znovu objevil na trati poté, co Jos Verstappen při havárii zničil jeden z vozů továrního týmu Aston Martin Racing.
BPA