LMS: Uvidíme v Barceloně, kdo ukořistí první letošní body v Le Mans Series 2009
LMS: Na snídani u Marseille
V loňském roce se úvodní podnik Le Mans Série vydařil. Souboj vozů Peugeot 908 Hdi a Audi R10 na zatáčkovitém okruhu prověřil jezdce hned v úvodu šampionátu. Zvláštní nádech měl závod i pro našince, kteří sledovali, jak že si povede Lola v českých barvách a světe div se, dařilo se skvěle. Konečné třetí místo z Barcelony ukázalo, že i čeští piloti mohou pomýšlet na stupně vítězů.
Loňské testy v Le Castellet, které se nachází asi 40Km od Marseille, vyhrálo Audi R10, ovšem to letos při testech chybělo. Tovární tým, díky hospodářské recesi, nepojede šampionát LMS, ale vozy Audi nakonec uvidíme v podání týmu Kolles z Německa, jehož jedinným známým pilotem je zatím Dán Bakkerud. Tým Kolles nasadí hned dva ex tovární vozy Audi R10.
Prioritu má Audi v doladění Audi R15 pro Le Mans. Program Peugeotu zatím není znám, a tak se necháme překvapit, jestli se v některém ze závodů LMS projede. K velmi kvalitním časům se na okruhu Paula Ricarda propracoval tým Oreca Matmut s prototypem Courage Oreca LC 70 Judd. V minulé sezóně zaujala tato stáj nejen sportovními výsledky, ale předvedla neočekávanou ,, leteckou šou,, a z vozu zůstaly jen trosky. Ovšem mezi přední týmy je musíme stále počítat.
Aston Martin již v minulé sezóně dodával motory do naší Loly. Ta díky spolupráci s tímto týmem dokázala pěkně postrašit konkurenci, v již tak silné divizi LMP1. Letos chce Aston Martin ještě více zabodovat ve výsledkových listinách, také proto nasadí dva zbrusu nové prototypy v barvách petrolejářské společnosti Gulf. Tomáš Enge, Jan Charouz, Stefan Mücke, Harold Primat a Darren Turner udělají maximum pro dobré jméno značky Aston Martin. V divizi silných prototypů si musíme udělat poznámku u týmu Speedy Racing Sebah.
Švýcarský tým chce bodovat s Lolou B08/60 a v týmu pojede i mladý Prost, nebo-li syn slavného otce z F1. Kromě stáje Pescarolo nás zaujala ještě jedna letošní novinka, totiž tým Strakka Racing. V něm pojedou našim divákům dobře známí jezdci Hardman a Leventis, kteří mají úspěšně za sebou několik startů v Epilogu. Ovšem nejen jména nás při pohledu do týmu zaujala. Stejně jako tým LNT, odstartují na novém voze Ginetta Zytek a časy blízké Astonu Martin naznačují, že mohou pomýšlet hodně vysoko.
V kategorii LMP2 se objeví staří známí. Švýcarský Horag Racing, který ještě pamatují i diváci Interserie, pojede opět s Porsche RS Spyderem. Tento vůz v loňském ročníku platil za velkého favorita. S tímto vozem startovaly ještě dánský tým Essex a hlavně ocelářský magnát Van Merksteijn z Holandska. Do boje vyrazí i Raniere Randaccio s vozem Lucchini Nicholson McLaren. Ovšem Ital to nebude jedinný. Dva vozy do LMS přihlásil Racing Box a nepojedou jen tak na výlet, mají totiž k dispozici vozy Lola Coupé Judd a s Piccinim, Hezemansem a Bobbim trochu nadělají vrásky konkurenci. O body se poperou i RML, nebo Quifel AMS s Ginettou.
Kategorie LM GT1 bývá obsazována sporadicky. Velká monstra GT1 výkonem na prototypy nestačí a se smečkou GT2 udělají na zatáčkovitých okruzích pořádný chumel. Ale o tom závody jsou. Jezdit po rovině umí snad všichni. Kromě vozů Corvette z týmu bývalého lyžaře Alphanda, se o body utkají Lamborghini Murcielago R-GT z ruského IPB Spartak, Full Speed Racing se Sallenem S7-R, ale i Noël Bello s Ferrari 550 Maranello. Nás těší, že do této disciplíny zamířil i Slovák Konopka a společně s Cochetem a Freiem pojedou na Sallenu S-7R v týmu ARC Kaneko.
Poslední a nejslabší vozy na nás čekají v kategorii LM GT2. Startují zde i týmy, které mají zkušenosti ze závodů FIA GT. Virgo Motorsport s Ferrari 430, Team Modena, JMB Racing, či IMSA Performance Matmut s Porsche 997. Letos nově nasadí James Watt Automotive značku Aston Martin a model Vantage GT2. Stejný vůz mají pro novou sezónu přichystaný i ve stáji Drayson Racing. S nadvládou Ferrari si pak musí poradit i Spyker, v jehož týmu Snoras Spyker Squadron pojede i Jarek Janiš. Nově se představí v GT2 i Prince Albert von Thurn und Taxis v Lamborghini Gallardo LP560. Ještě v loňské sezóně jezdil závody německého ADAC GT.
No uvidíme až v Barceloně, kdo ukořistí první letošní body v Le Mans Series. Překvapením pro jezdce se stane závod v Portugalsku, na zbrusu novém okruhu Algarve. Škoda jen, že tyto závody neuvidíme v ČR, ale třeba se dočkáme někdy příště, premiérově se jela ELMS v Mostě, ale od té doby uplynulo mnoho vody v našich řekách.
Kalendář Le Mans Series 2009:
03-05. Dubna Barcelona Španělsko
25-26. Dubna oficiální testy Buggati Francie
08-10. Května 1000Km Spa Belgie
01-02. Srpna 1000Km Algarve Portugalsko
21-23. Srpna 1000Km Nürnburgring Německo
11-13. Října 1000Km Silverstone Anglie
Vláďa Rožánek