PCMO 2009: David Palmi se stal mistrem republiky v NF, tedy formulové D3
David Palmi mistr republiky v NF a zamýšlení nad divizi 3.
Po uplynulém víkendu se Davidu Palmimu konečně podařila porazit smůla z několika předcházejících ročníků a suverénně vyhrát třídu NF a stát se mistrem republiky tak, jak je v rodině tradicí. Myslím si,že nikdo v týmu nepředpokládal jiný výsledek a bylo jasné hned po prvních vítězných závodech, že jen technika ,nebo nehody by mohly celkový výsledek změnit.
Tak jako v předcházejících ročnících David opět položil rekordy tratí, jak v Brně tak i v Mostě.David jen v jednom závodě nevyhrál z důvodu „sestřelení“ jiným jezdcem a ve druhém závodě byl za velmi přísné potrestání za předčasný start zastaven z prvního místa.
Letošní sezóna byla pro Davida trochu zvláštní,protože nebýt odstoupení z angažmá v týmu T.Kašpárka a nenaplněná divize 2 způsobila,že David v NF startoval.
David je již zkušený jezdec z vyššími ambicemi a jeho startem tým chtěl jen upozornit případné zájemce,že je tady k dispozici velmi rychlá technika k vyhrávání.Je škoda ,že pravděpodobně nejlepší NF , nemá jezdce.Tým v současné době hledá jezdce ,který by pokračoval s tímto úspěšným vozem v roce 2010. Třída NF je určena pro začínající jezdce a David již jistě patří někde jinde.
David bude pokračovat s formuli Renault v seriálu Karpatského poháru ,který letos vznikl pod záštitou World series Renault a David ho vyhrál(druhému jezdci týmu Jakubovi Horákovi patří 2 místo).
Neodpustím si však poznámku k divizi 3 jako celku.Vzniká nám divize ve stylu jak pesek a kočička vařili dortu .Absolutní všehochuť doplňuje připravované rozšíření divize o značkové formule do objemu 1600 cm3?Již teď jsou rozdíly ve skupině více jak 100koní a podle toho vypadá i roztříštěné závodní pole .Bohužel to má za následek velké rozdíly v závodním poli a velmi nízkou sportovní úroveň.O bezpečnosti se raději nebudu vyjadřovat.Hořící vůz jezdce Ulmana je toho důkazem .Myslím si,že nově „vznikající“ formule vycházející z NF ,které měly výkon cca 130 koní bez odborné konstrukční prohlídky patří do oblasti hobby .
Taktéž posadit začínajicího14 ti letého jezdce do formule s trubkovým rámem o výkonu i vyšším 200 koní je hazardem nejen pro jezdce samotného, ale i pro ostatní !!Bohužel toto dnešní předpis dovoluje a bude se to řešit až se něco stane!
Startovní pole se nám sice minimálně v tomto roce rozšířilo,ale na úkor NF .Bohužel bez slibovaných restriktorů nám velmi spadla i sportovní úroveň ,neboť startovní pole se z výkonových důvodů roztáhlo a tak se ztratily i kontaktní boje jezdců.Úplně se vytrácí původní myšlenka NF.Jednoduché formule s úměrným výkonem a velkou životnosti,kde o vítězi rozhodné jezdec a nikoliv síla motoru.
A co mě opravňuje o tom takto kriticky hovořit .Má skoro 30 letá praxe a těžká nehoda, způsobena prasklým převodníkem zadního ramena,které neuneslo zvýšení výkonu ve formuli,která nebyla na to stavěna. Nehodu jsem naštěstí přežil a ta pro mě jen ukončila moji závodní kariéru.
V „malých“ formulových vozech nám chybí koncepce.Nikdo z jezdci a týmy nehovoří, nebere se ohled na bezpečnost a pravidla se dávají od stolu.Místo,aby se formule s trubkovými rámy přirozeným stářím odbourávali (15let) a byly postupně nahrazeny kevlarovými monokoky,tak se jím dává nová příležitost v nových třídách a ještě ze silnějšími motory?!
Týmy by měly vědět ,že kvalita ,rychlost i bezpečnost jde jinou cestou,než je tomu doposud. To,ale musí být dáno pro několik let dopředu na základě dohody mezi těmi,kteří pravidla dávají, tedy okruhovou a technickou komisi s ohledem na názory a možnostmi týmů a jezdců,kteří tuto třídu tvoří.
Za tým Palmimotorsport –ing.Palmi Ivo