Vyhledávání

Tým Aston Martin Racing Eastern Europe, včetně našich, čeká premiérová účast v závodě 24h Le Mans

Aston Martin Racing Eastern Europe míří do Le Mans s velkými ambicemi - (09.06.2009)

Tým Aston Martin Racing Eastern Europe čeká premiérová účast v závodě 24h Le Mans. 77. ročník slavného maratónu odstartuje na francouzském okruhu La Sarthe už tuto sobotu (13. června) v 15 hodin. Za volantem továrního vozu Lola Aston Martin LMP1 s "bondovským" startovním číslem 007 se budou střídat čeští jezdci Jan Charouz, Tomáš Enge a Němec Stefan Mücke, kteří společně v Le Mans závodili už před rokem a úspěchy sbírali také v dosavadním průběhu šampionátu Le Mans Series 2009.

Tým Aston Martin Racing Eastern Europe se ve startovním poli 24h Le Mans sice objevuje letos premiérově, přesto se nejedná o nezkušeného nováčka. Technickým partnerem stáje je totiž společnost Charouz Racing System, která v minulých dvou letech nasazovala do závodu prototypy Lola královské kategorie LMP1. Sestava startující pod českou vlajkou nejužším možným způsobem spolupracuje s továrním týmem Aston Martin Racing, navíc se bude spoléhat na piloty Tomáše Engeho, Jana Charouze a Stefana Mückeho, kteří v současnosti patří k naprosté jezdecké špičce vytrvalostních závodů sportovních vozů.

Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke se v průběhu letošní sezony Le Mans Series blýskli vítězstvím při debutu vozu Lola Aston Martin LMP1 v závodě na 1000 km ve španělské Barceloně a po skvělé stíhací jízdě vybojovali třetí místo v belgickém Spa-Francorchamps. Společně se dvěma posádkami startujícími pod hlavičkou továrního týmu Aston Martin Racing (008 - Anthony Davidson, Jos Verstappen, Darren Turner a 009 - Stuart Hall, Peter Kox, Harold Primat) bude chtít česko-německé trio přispět k důstojné oslavě padesátého výročí prvního vítězství Astonu Martinu v Le Mans. V silné konkurenci dvaceti prototypů třídy LMP1, z nichž devět pohání výkonnější dieselové motory, hodlá tým bojovat o pozici nejrychlejšího z benzinových vozů a rád by se pokusil promluvit do bitvy o umístění na stupních vítězů.

Tomáš Enge: „Nemůžu se dočkat startu závodu. V Le Mans už panuje skvělá atmosféra. Když jsem včera ráno jel na okruh, potkal jsem hned několik aut, která měla na boku vylepené startovní číslo 007 nebo odpředu dozadu oranžový pruh Gulfu. Očekávali jsme, že se v Le Mans objeví spousta příznivců, kteří budou držet palce Astonu a Gulfu. Zatím to vypadá, že jsme se nemýlili. Vím také, že přijede spousta lidí z Čech, takže tu budeme mít takovou podporu, jakou jsem v Le Mans ještě nezažil a to pojedu už poosmé. Strašně se těším.“

Jan Charouz: „Atmosféra v Le Mans je už nyní vynikající, cítím se dobře a nemohu se dočkat startu. Otázkou zůstává počasí, protože zatím tu pět minut prší a pět minut svítí sluníčko. Na vodě bychom mohli mít v závodě větší šanci, na druhou stranu je závodění v takových podmínkách samozřejmě nebezpečnější. Uvidíme, jak to bude vypadat v sobotu, protože zatím ani meteorologové nedokáží s jistotou říct, jaké počasí nás čeká.“

Stefan Mücke: „Le Mans je pro nás vrcholem sezony a my se na tento závod samozřejmě velice těšíme. Sám zdejší atmosféru miluju a užíval jsem si ji už během dnešních přejímek. Čeká nás dlouhý a náročný závod, během kterého se může stát cokoliv. Proti vozům s dieselovými motory asi nebudeme mít šanci, ale rozhodně chceme bojovat o první místo mezi benzinovými vozy. Základem úspěchu je vytrvalost. Důležité je, abychom neudělali žádnou chybu a abychom dojeli až do cíle. Všichni se budeme snažit, abychom důstojně oslavili padesáté výročí vítězství Astonu Martinu v Le Mans v roce 1959.“

Antonín Charouz, manažer týmu Aston Martin Eastern Europe: „Jsem rád, že Tomáš, Jan a Stefan pojedou pod českou vlajkou. Velice si vážíme také toho, že nám tovární tým Aston Martin Racing přenechal „bondovské“ startovní číslo 007. Je to od nich hezké gesto, které souvisí s dohodou, že naše společnost bude Aston Martin zastupovat ve východní Evropě, budeme zde servisovat jak závodní, tak civilní vozy. Jsem velice napnutý, protože Le Mans je vždycky loterie. Peugeot a Audi mají mnohem větší rozpočty a zkušenosti než my, ale nikdo neví, co se může stát. Určitě ale nebude rozhodovat pouze rychlost na trati, ale také zastávky v boxech a další faktory. Letos došlo ke změně pravidel ohledně zastávek v boxech a dojde tak k jejich prodloužení, proto bude hrát velkou roli strategie.

Nová pravidla nutí týmy k maximálnímu využívání pneumatik a tím vzrůstá nebezpečí defektu. Nám se v předchozích dvou letech nevyhnuly havárie, které způsobily právě opotřebované pneumatiky. Proto doufám, že nás letos nic takového nepotká. Posádka vozu se startovním číslem 007 je skutečně dobrá, velmi silné jsou jezdecké sestavy i v dalších dvou továrních Astonech, proto doufám, že se bude dařit. Myslím, že se máme na co těšit, a všem fanouškům přeji příjemnou a napínavou zábavu při sledování Le Mans. Držte nám palce.“

Po technických a administrativních přejímkách, které byly na programu v pondělí a v úterý, se motory závodních vozů v Le Mans rozburácí zítra mezi 18. a 24. hodinou, kdy je na programu volný trénink. Ve čtvrtek 14. června v 19 hodin startuje kvalifikace, která rozhodne o postavení na startu. Samotný závod začíná v sobotu 13. června v 15 hodin.

BPA

TOMÁŠ ENGE V ZÁVODĚ 24H LE MANS
Tomáš Enge se slavné čtyřiadvacetihodinovky poprvé zúčastnil roku 2002. Liberecký jezdec se může chlubit ziskem pěti pole position třídy GT1 (GTS) v řadě a letos se v Le Mans představí už poosmé. První zkušenosti na okruhu La Sarthe získával Tomáš společně s týmem Prodrive a vozem Ferrari 550 Maranello. Dalšími členy posádky byli při Tomášově premiéře Rickard Rydell a Alain Menu. Česko-švédsko-švýcarská trojice v první polovině závodu dominovala ve třídě GTS, v průběhu třinácté hodiny ale musela kvůli požáru odstoupit. Tomáš Enge na sebe kromě nejrychlejšího kvalifikačního času upozornil také nejrychlejším kolem závodu ve třídě GTS.

V roce 2003 se Tomáš Enge do Le Mans vrátil znovu s týmem Prodrive a vozem Ferrari 550 Maranello. I tentokrát byl v kvalifikaci nejrychlejším ze všech jezdců třídy GTS/GT a úspěch slavil také v závodě. Společně s týmovými kolegy Peterem Koxem a Jamie Daviesem absolvovali bezproblémový závod a v cíli proto mohli slavit vítězství ve třídě GTS/GT a desáté místo absolutně. Spolupráce českého závodníka se společností Prodrive pokračovala v Le Mans také roku 2004. Tomáš Enge znovu vyhrál kvalifikaci ve své třídě a trojice Enge, Kox, Menu celých devatenáct hodin také vedla průběžné hodnocení třídy. Technické problémy ji nakonec odsunuly na čtvrtou příčku ve třídě GTS a jedenáctou absolutně.

Od roku 2005 začal Prodrive připravovat vozy továrního týmu Aston Martin Racing, na služby Tomáše Engeho ovšem spoléhat nepřestal. Při svém čtvrtém startu v Le Mans usedl Tomáš Enge za volant Astonu Martinu DBR9 a také s novou technikou dominoval kvalifikačnímu tréninku třídy GT1. S týmovými kolegy Peterem Koxem a Pedrem Lamym dlouhých osmnáct hodin vedli průběžné pořadí své kategorie, v závěru závodu se ale objevily technické problémy, které vůz se startovním číslem 58 dvě hodiny před koncem závodu zastavily definitivně.

K velkým hvězdám 24h Le Mans se Tomáš Enge definitivně zařadil o rok později, kdy už popáté v řadě nenašel ve své třídě přemožitele v kvalifikaci. Aston Martin DBR9 startující z pole position byl jedním z favoritů 24h Le Mans 2006 na vítězství ve třídě GT1, ale šance posádky Tomáš Enge, Darren Turner, Andrea Piccini pohasly hned ve čtvrtém kole, kdy praskla olejová trubka. Česko-britsko-italská sestava pak z osmačtyřicátého místa předvedla úžasnou stíhací jízdu, která Tomáše, Darrena a Andreu v cíli posunula až na šestou příčku absolutně a druhou ve třídě GT1. Roku 2007 se Tomáš Enge objevil v Le Mans naposledy za volantem Astonu Martinu DBR9 a společně s Johnny Herbertem a Peterem Koxem vybojoval čtvrté místo ve třídě GT1 a deváté absolutně.

Loni se Tomáš Enge dočkal svého debutu v královské kategorii LMP1. Společně s Janem Charouzem a Stefanem Mückem a s vozem Lola B08/60 Aston Martin týmu Charouz Racing System vybojoval deváté místo absolutně a třetí mezi vozy poháněnými benzinovým motorem.


JAN CHAROUZ A STEFAN MÜCKE V ZÁVODĚ 24H LE MANS
Jan Charouz a Stefan Mücke se letos postaví na start slavné čtyřiadvacetihodinovky shodně potřetí. Oba piloti v Le Mans debutovali v roce 2007 v barvách týmu Charouz Racing System a hned v královské kategorii LMP1. Za volantem prototypu Lola B07/17 Judd se střídali ještě s bývalým jezdcem formule 1 Alexem Yoongem. Ve zmoklé kvalifikaci si česko-německo-malajské trio zajistilo start z 11. pozice. Bílo-modro-červená Lola se dlouho držela na páté pozici, nad ránem ovšem došlo k havárii a vůz musel zamířit k opravě do boxu. Po padesátiminutovém koncertu techniků a mechaniků se prototyp v barvách české stáje vrátil na trať, klesl však na sedmnáctou příčku. Jan, Stefan a Alex rozjeli fantastickou stíhací jízdu, ovšem ve chvíli, kdy měli na dosah znovu první desítku absolutního pořadí, praskla pravá zadní pneumatika. Po nezbytné výměně kola a další opravě pokračovala posádka týmu Charouz Racing System nadále v obrovském tempu a výsledkem snažení celé stáje bylo výborné 8. místo absolutně. Lola se startovním číslem 15 také dosáhla nejrychlejšího kola závodu ze všech vozů poháněných benzinovými motory.

Jan Charouz, Stefan Mücke a tým Charouz Racing System nechyběli na okruhu La Sarthe ani před rokem. Premiéru ve třídě LMP1 si ale odbývala pohonná jednotka Aston Martin a také bývalý jezdec formule 1 Tomáš Enge, který se tentokrát společně s Janem a Stefanem objevil v kokpitu prototypu Lola B08/60 Aston Martin. Elegantní nové coupé zazářilo už v kvalifikaci, když se česko-německá posádka dokázala do závodu kvalifikovat jako šestá a nechala za sebou i jedno z továrních Audi s dieselovým motorem. V závodě samotném Charouz, Enge a Mücke předvedli další neskutečnou stíhací jízdu. Po opravě vozu, k níž došlo už po dvou hodinách závodu, figuroval vůz se startovním číslem 10 až na osmačtyřicáté pozici. Výsledkem bezchybného výkonu jezdců a celého týmu v dalším průběhu závodu bylo nakonec 9. místo absolutně a třetí mezi vozy poháněnými benzinovým motorem.

SESTAVA ASTON MARTINU PRO 24H LE MANS 2009:

007 AMR Eastern Europe Jan Charouz (CZE)
Tomáš Enge (CZE)
Stefan Mücke (GER)
008 Aston Martin Racing Anthony Davidson (GBR)
Jos Verstappen (NED)
Darren Turner (GBR)
009 Aston Martin Racing Stuart Hall (GBR)
Peter Kox (NED)
Harold Primat (SUI)




Kompletní startovní listinu naleznete ZDE


ČASOVÝ HARMONOGRAM 77. ROČNÍKU 24H LE MANS 2009:

STŘEDA 10. ČERVNA
18:00 - 24:00 volný trénink
ČTVRTEK 11. ČERVNA
19:00 - 21:00 kvalifikace 1
22:00 - 24:00 kvalifikace 2
PÁTEK 12. ČERVNA
10:00 - 20:00 prohlídka boxů
18:00 - 19:00 přehlídka jezdců
SOBOTA 13. ČERVNA
08:30 - 09:15 warm-up
15:00 start závodu
NEDĚLE 14. ČERVNA
15:00 cíl závodu




UŽITEČNÉ ODKAZY

Oficiální stránky týmu Aston Martin Racing www.astonmartinracing.com
Oficiální stránky Charouz Racing System www.racing-charouz.cz
Oficiální stránky společnosti Prodrive www.prodrive.com
Oficiální stránky Jana Charouze www.jan-charouz.cz
Oficiální stránky Tomáše Engeho www.tomas-enge.cz
Oficiální stránky Stefana Mückeho www.stefan-muecke.jgsm.de
Blog posádky Charouz, Enge, Mücke http://007astonmartin.sblog.cz/
Blog posádky Charouz, Enge, Mücke (anglicky) http://twitter.com/astonmartin007
Oficiální stránky 24h Le Mans www.lemans.org

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu