AUTOSALON BRNO 2011 skončil. Přilákal téměř sto tisíc návštěvníků
Předběžná závěrečná zpráva AUTOSALON BRNO 2011
Jubilejní 10. ročník mezinárodního veletrhu osobních automobilů se nesl ve znamení oživeného zájmu o nové vozy. Největší tuzemská automobilová přehlídka za poslední dva roky přilákala na brněnské výstaviště více než 95 tisíc návštěvníků z jedenácti zemí. Jen o víkendu prošlo branami areálu přibližně padesát tisíc návštěvníků. Automobilky vyšly rostoucí poptávce vstříc prezentací kompletních modelových řad v čele s aktuálními novinkami i akčními veletržními cenami. Atraktivitu letošního ročníku podtrhly prezentované koncepty a bohatý doprovodný program. Jediný středoevropský veletrh osobních automobilů zařazený do kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A. obsadil přibližně 32.000 m2 čisté výstavní plochy. V expozicích 210 vystavovatelů se vedle osobních vozů prezentovaly také novinky z oblastí komponentů, servisní techniky a tuningu.
Premiéry a novinky v expozicích
Čeští zákazníci si mohli poprvé prohlédnout řadu modelů, které teprve směřují do prodejní sítě. Volkswagen do Brna přivezl již třetí generaci legendárního Brouka a nečekanou českou premiéru mělo také prémiové SUV Audi Q3. Dokonce na tři premiéry – vozy Hyundai i40, Elantra a Veloster - lákala značka Hyundai. K ostře sledovaným novinkám dále patřily vozy Kia Rio, Citroën DS4, Range Rover Evoque nebo Fiat Freemont. Dokladem rozšiřující se nabídky vozů na alternativní pohon byly mj. české premiéry prvního hybridního dieselového vozu na světě – modelu Peugeot 3008 HYbrid4 – a hybridního elektromobilu Opel Ampera se zážehovým motorem.
K návštěvě lákaly také koncepty, které neuvidíte nikde jinde než na prestižních autosalonech. Značka Škoda českým zákazníkům poprvé ukázala studii VisionD s futuristicky čistými liniemi, která naznačuje designový směr vývoje dalších modelů mladoboleslavské automobilky. Citroën se pochlubil elektrickým konceptem Survolt a další superrychlý elektromobil - závodní koncept EX1 - dominoval expozici Peugeot.
Výsledky automobilového průmyslu
Tuzemští finální výrobci i dodavatelé přestáli ekonomickou recesi lépe než většina konkurentů v dalších zemích a narozdíl od jiných průmyslových producentů se k růstovým číslům vrátili již v loňském roce. Český automobilový průmysl se v roce 2010 podílel na tuzemské průmyslové produkci 21,2 %. Nejhmatatelnějším dokladem překonání krize je rekordní výroba osobních automobilů, která se loni meziročně zvýšila o 9,5 % a poprvé překročila hranici milionu kusů. Na historickém výsledku se Škoda podílela 576 tisíci vozů, téměř 300 tisíc aut vyrobilo kolínské TPCA a 200 tisíc nošovický Hyundai. Česká republika byla loni pátým největším výrobcem osobních vozů v Evropě a v přepočtu na obyvatele druhým největším na světě po Slovensku. S výjimkou autobusů se loni dařilo navýšit produkci také producentům všech dalších silničních vozidel. Ještě důležitější však je růst dodavatelského sektoru, který v loňském roce navýšil tržby o 16 %.
Classic Show ve dvou halách
Po úspěšné loňské premiéře se na výstaviště vrátili veteráni. Classic Show Brno 2011 - druhý ročník prodejního veletrhu historických automobilů, motocyklů, náhradních dílů a renovačních dílen - ve srovnání s loňskem zdvojnásobil plochu a obsadil již obě části památkově chráněného pavilonu A, který nablýskaným veteránům vytvořil dokonalou kulisu. Nejstarším exponátem byl Laurin & Klement Typ F z roku 1907, kterým jezdil hrabě Alexandr Kolovrat, a k raritám ročníku patřila také replika vrtulí poháněného francouzského vozu Helica z roku 1919.
Doprovodný program pro odbornou i širokou veřejnost
Doprovodné konference se věnovaly klíčovým tématům výroby automobilů a silniční dopravy. Experti ze tří zemí jednali na pátém ročníku dvoudenní konference BRNOSAFETY 2011 o problematice bezpečnosti silniční dopravy. Při této příležitosti byla poprvé udělena cena BRNOSAFETY MEDIAPRIX pro mediální společnost, která se tématu bezpečnost silniční dopravy nejvíce věnuje. Prvním takto oceněným médiem se stal časopis Auto motor a sport vydávaný společnosti Motor-presse Bohemia.
Tradiční konference AUTOSYMPO 2011 měla podtitul „Vozidla na zemní plyn – alternativa pro blízkou budoucnost“ a potvrdila velký růstový potenciál CNG v tuzemské dopravě. Nechyběla ani tradiční Mezinárodní konference znalců – analytiků dopravních nehod.
K nejúspěšnějším doprovodným akcím oslovujícím širokou veřejnost patřilo sobotní celostátní finále soutěže „Formule 1 ve školách“ nebo 8. mezinárodní sraz majitelů VW Transporter, Caravelle a Multivan.
Veletržní ankety a soutěže
Poprvé se na Autosalonu Brno uskutečnila motoristická anketa MOJE AUTO 2011, jejímž cílem
je zmapovat preference spotřebitelů při koupi nového vozidla. Pořadatelům se podařilo shromáždit odpovědi více než deseti tisíc respondentů.
Veletrh se opět zaměřil na ženy – řidičky, pro které byl připraven atraktivní doprovodný program s testovacími jízdami. Zároveň zde VIP dámská porota už potřetí vybírala nejlepší vůz pro ženu. Nejvíce hlasů získal elegantní a úsporný automobil Hyundai ix35, jehož výroba se shodou okolností za měsíc přesouvá do Nošovic.
Vyhlášení výsledků tradiční čtenářské ankety „Automobil 4x4 roku 2011“ představilo nejoblíbenější čtyřkolky na českém trhu. V kategorii off-road a SUV v základní pořizovací ceně do jednoho milionu korun zvítězil automobil Škoda Superb 4x4, mezi vozy v ceně nad milion korun obdržel nejvíce hlasů vůz Jeep Grand Cherokee titul „Pick-up roku 2011“ získal automobil Volkswagen Amarok.
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel ČR na veletrhu slavnostně vyhlásil výsledky tradičních celostátních soutěží Autoservis roku 2011, Pneuservis roku 2011 a Autoopravář roku 2011. Přímo na výstavišti zároveň probíhalo finále soutěže Česko-slovenský autoopravář junior 2011 v kategoriích automechanik, karosář a autolakýrník.
Řekli o veletrhu
Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR:
Brněnský Autosalon se koná v době, kdy světové automobilové trhy rostou. Z krize jsme se dostali rychleji, než se čekalo. Už v loňském roce jsme byli na stejné úrovni celosvětových prodejů jako před krizí v roce 2007 a v letošním roce se očekává poměrně razantní celosvětový růst automobilových trhů. Evropa do určité míry stagnuje, nicméně region, ve kterém se pohybujeme - střední a východní Evropa – roste. Česká republika, Polsko, Slovensko i Rakousko vykazují pozitivní čísla a určitě se zde letos prodá více automobilů než loni. Proto jsem rád, že se Autosalon Brno koná a že se koná v optimističtější náladě našich členů. Nevystavují tady jen finalisté, ale i někteří dodavatelé. Autosalon přináší několik svěžích novinek – modelů, které budou pro české, ale částečně i zahraniční publikum jistě zajímavé. Děkuji Veletrhům Brno za dobrou spolupráci při organizaci.
Rudolf Javurek, generální ředitel společnosti Import Volkswagen Group, člen výkonného výboru Svazu dovozců automobilů (SDA):
Z pohledu SDA chci zdůraznit, že jsme šťastní, že se letos podařilo uskutečnit veletrh v takovém rozsahu. Pro mě osobně je Autosalon Brno srovnatelný s veletrhem v Ženevě. Pro naši branži je to fantastický okamžik. Ještě postrádám některé značky, ale věřím, že se vrátí na příští ročník, takže budeme mít kompletní show. Děkuji organizátorům, kteří každý rok dělají pro úspěch veletrhu automobilů maximum.
Martin Sejpal, marketing a strategie pro český trh, společnost Škoda Auto:
Ve srovnání s loňským rokem byl letošní Autosalon Brno úspěšný. Sobotní a nedělní návštěvnost byla dobrá, ve všedních dnech už nižší, ale prázdno jsme v expozici neměli žádný den. Velice úspěšné byly testovací jízdy. Nasadili jsme do nich deset vozů, které se celou sobotu a neděli nezastavily a celkem proběhlo tři sta testovacích jízd. Organizace veletrhu byla v pořádku - všechno běželo, jak mělo, a drobné zádrhely byly ze strany pořadatelů promptně vyřešeny.
Renáta Hybká, marketingová manažerka společnosti Import Volkswagen Group – značka Audi:
Autosalon Brno pro nás není o prodeji vozů, ale o posilování image značky. Přišli jsme sem s cílem prezentovat Audi jako značku a více ji dostat do povědomí lidí, což se určitě podařilo. Naše novinky měly velký úspěch; v první den veletrhu přístupný pro veřejnost jsme tady slavnostně odhalili model Audi Q3 a přišlo se podívat strašně moc lidí. Návštěvnost byla poměrně hojná, obzvlášť o víkendu, a celkově jsme s výsledkem prezentace spokojeni. Původně jsme účast na Autosalonu Brno neplánovali, protože se neúčastní naše konkurence, ale nakonec jsme rádi, že jsme tady, protože lidé vidí, že auta Audi jsou opravdu prémiová.
Robert Dvořák, vedoucí prodeje společnosti Cartec Motor (značky Jaguár, Land Rover a Range Rover):
Jsme maximálně spokojeni. Přežili jsme víkendový nával a ve všední dny k nám přicházejí vážnější zájemci s konkrétními požadavky, kteří jsou na naše značky dobře připraveni. Na expozici jsme čtyři dealeři a každý z nás tady řeší své obchodní případy, daří se i podepisovat objednávky. Jak jsme očekávali, nejžádanější je nový Range Rover Evoque, který tady má velmi úspěšnou premiéru.
Marek Ventruba, jednatel společnosti Motortec (značky Fiat, Alfa Romeo, Lancia a Jeep):
Letošní Autosalon Brno hodnotím jako velice úspěšný. Prodali jsme tady asi 25 vozů, takže po této stránce jsme velmi spokojeni. Získali jsme také spoustu zajímavých kontaktů, například na zájemce o Jeepy, se kterými máme domluvené předváděcí jízdy. V naší expozici bylo pořád dost lidí, o víkendu i ve všedních dnech. Hlavním cílem bylo prezentovat naše nové modely, což se podařilo na 100%, protože tyto vozy jsou obletovány permanentně po celý týden. Veletrh je pro nás i zpětná vazba, sbíráme tady názory a zákazníků a musím říci, že jsou zatím velice pozitivní. Jsem maximálně spokojen s celým veletrhem a jsem strašně rád, že jsme tady.
Jiří Vaverka, jednatel společnosti CanoCar (značka Suzuki):
Myslím si, že se brněnský Autosalon posunul kupředu, vystavovatelů přibylo, ale je škoda, že tady některé značky chybí. Zákazník, který uvažuje o koupi vozu, si stejně obejde všechny konkurenty. A dnes lidé nakupují velmi uvážlivě. Návštěvníků v expozici máme dost, v sobotu jich bylo až moc, ale v ostatních dnech jich bylo tak akorát, abychom se jim stíhali věnovat.
Natalya Makarenko, členka představenstva společnosti Ehrle Česká:
Na veletrhu v Brně vystavujeme poprvé s cílem představit automyčky Ehrle a jejich inovativní technologii, která nejen umývá, ale také chrání povrchovou úpravu auta. Prezentace je velmi úspěšná. Potkali jsme tady hodně potenciálních investorů a jednali jsme s několika vážnými zájemci, od kterých jsme již obdrželi poptávky. Rozdali jsme také hodně informačních materiálů a máme svazek kontaktů, které budeme obesílat po veletrhu. Jsme rádi, že jsme naší kvalitní technologií mohli českou veřejnost seznámit a že o ni byl takový zájem.
Jana Paulová, herečka:
Na účast v porotě Lady Car jsem se moc těšila, protože mě auta opravdu baví. Na brněnském Autosalonu jsme poprvé, ale byl to tak příjemný zážitek, že bych se sem ráda vrátila. A kdybych uvažovala o koupi auta, tak se sem vypravím určitě, protože tady jsou k vidění i nové technologie, o kterých se jinak člověk moc nedozví.
Příští ročník veletrhu AUTOSALON BRNO se uskuteční v červnu 2013.
V roce 2012 na brněnském výstavišti proběhnou dvě motoristické výstavy: MOTOSALON od 7. do 11. března a AUTOTEC v termínu 5. – 10. června.
BVV