Autosalon Brno 2011: Zemní plyn natankujete i doma
Zemní plyn natankujete i doma
Stlačený zemní plyn (CNG) představuje ekonomicky i ekologicky výhodnou alternativu klasických motorových paliv, ale jeho širšímu využití v tuzemské dopravě brání mj. nízký počet plnicích stanic. Právě tuto bariéru pomáhá odstraňovat společnost MOTOR JIKOV Strojírenská, která na Autosalonu Brno představuje malou plničku CNG pro osobní a užitková vozidla.
Přestože síť veřejných plnicích stanic CNG v České republice za poslední dva roky výrazně zhoustla, počet 33 stanic stále není dostatečný. Uživatelé, kteří chtějí těžit z ekonomických výhod provozu vozidel na stlačený zemní plyn, proto hledají i další možnosti čerpání blíže jejich bydlišti nebo pracovišti. Jejich poptávce vychází vstříc společnost MOTOR JIKOV Strojírenská, která vyvinula vlastní zařízení pro stlačování zemního plynu do CNG vozidel všeho druhu a v červenci 2010 je začala sériově vyrábět. S výhodami malé „domácí“ plničky CNG MJ05 se můžete seznámit v pavilonu V na stánku Sdružení automobilového průmyslu, kde je vystavena.
„Naším cílem není nahradit veřejné plnicí stanice. Tento výrobek je určen pro domácí využití, ale ještě spíše pro drobné podnikatele, kterým chceme umožnit levné čerpání stlačeného zemního plynu v pohodlí domova nebo jejich firemního zázemí,“ říká Pavel Boček ze společnosti MOTOR JIKOV Strojírenská. Plnička podle něj umožňuje čerpání CNG i do vozidel, které se k veřejným čerpacím stanicím nikdy nedostanou, jako jsou vysokozdvižné vozíky, rolby na úpravu ledu, kolejová vozidla, letištní infrastruktura apod.
Plnicí zařízení je koncipováno jako modulární systém. Základní stanice slouží k pomalému plnění a bez problémů obslouží jedno až dvě auta, která najedou do 40 tisíc kilometrů za rok. Její cena dosahuje řádově 130 tisíc korun a tato investice má vzhledem k rozdílným cenám zemního plynu a klasických pohonných hmot relativně rychlou návratnost. Jedná se o kompaktní zařízení vybavené automatickou řídicí jednotkou, sušičem plynu, plynoměrem a množstvím integrovaných bezpečnostních prvků, jakými jsou například trhací spojka, metanové čidlo a teplotní kompenzace. Srdcem celé plničky je třístupňový kompresor a maximální výstupní tlak zemního plynu činí 235 bar.
K základní verzi lze dokoupit externí tlakové nádrže, které se postupně naplní stlačeným plynem a umožňují natankovat vůz během několika minut. S velkou bankou lze obsluhovat menší firemní flotilu. Výrobce upozorňuje, že vybudování této plnicí kapacity je investičně i časově náročnější, takže je nezbytné zhodnotit podmínky u konkrétního zákazníka a navrhnout optimální řešení. Výhodou zařízení od společnosti MOTOR JIKOV jsou nízké provozní a servisní náklady, stejně jako možnost vnitřního i vnějšího použití. Pro zaškolené uživatele je plnička samoobslužná, přičemž bezpečnostní zásady jsou obdobné jako u benzínových stanic.
Přes nesporné výhody CNG v úspoře nákladů na pohonné hmoty a zároveň ve vztahu k životnímu prostředí se malé plničky stlačeného zemního plynu zatím setkávají s větším zájmem v zahraničí než na tuzemském trhu. „Česká veřejnost stále není o výhodách CNG dostatečně informována, navíc chybí dostatečná nabídka vozidel na zemní plyn,“ vysvětluje poměrně nízký zájem Pavel Boček. K typickým aplikacím, pro které je plnička určena, patří vozidla taxislužby, městské policie, technických služeb, pošty, autoškoly, ale také úřady státní správy a samosprávy.
BVV