Bezpečnost na silnicích by podle šéfa dopravní Policie zvýšila finanční motivace
Bezpečnost na silnicích by zvýšila finanční motivace
Ředitel Dopravní služby Policie ČR Leoš Tržil na konferenci BRNOSAFETY 2009 nastínil vizi nového systému pojištění, které by se nevázalo na vozidlo, ale na řidiče. Pozitivní finanční motivace by měla ovlivnit mladé řidiče, aby si zakódovali správné návyky bezpečné jízdy.
Myšlenka nepojišťovat vozidla, ale řidiče s ohledem na jeho zkušenosti, praxi a dosavadní chování v silničním provozu, není nová. V zahraničí se již uplatňuje, ale u nás by muselo dojít k přepracování celé legislativy. Ředitel Tržil změnu systému pojištění přesto pokládá za natolik efektivní, že by ji v budoucnu rád prosadil. „Určitě by to mělo pozitivní vliv. Představte si příklad, kdy osmnáctiletý kluk dostane řidičák, nemá peníze a tatínek mu na pojištění půjčí třeba deset tisíc. On za rok doloží, že neměl dopravní nehodu a nedopustil se přestupku, navíc absolvoval například školu smyku nebo zásad defenzivní jízdy, a pojištění se mu sníží třeba čtyři tisíce.
Ale pokud zaviní nehodu nebo se dopustí přestupku rychlé jízdy, částka se naopak zvedne,“ popisuje Leoš Tržil. „Pokud by motivace chovat se bezpečně byla takto přímočará, jsem přesvědčen, že by si řada mladých řidičů během prvních let řízení vybudovala bezpečnostní návyky, které by se jim už zakódovaly,“ dodává.
Ředitel Dopravní služby v této souvislosti připomněl, že řada nehod nevzniká z důvodu hrubého porušení pravidel silničního provozu, ale protože mladí řidiči, například motorkáři, nezvládnou svoje vozidlo. Změnit by se proto měla i výchova řidičů a především výcvik žadatelů o řidičské oprávnění. Novou směrnici o vydávání řidičských průkazů a vzdělávání v autoškolách ostatně již připravuje Evropská komise.
Mezinárodní konference o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY 2009 představila celou mozaiku opatření, která vedou ke snížení počtu obětí dopravních nehod. Samozřejmě nevynechala ani bezpečné komunikace, které jsou nezbytnou podmínkou snížení nehodovosti. „Je to o používání bezpečnostních prvků a kvalitním dopravním značení, pomoci mohou i nízkonákladová opatření. V tomto směru má Česká republika vůči řidičům velký dluh,“ přiznal Leoš Tržil.
Z konference zároveň jasně vyplynulo, že si Česká republika nemůže dovolit dnes tolik diskutované zvýšení rychlosti na dálnicích na 160 km/hod. „V následcích nehod na dálnicích a počtu usmrcených patříme rozhodně k těm horším. Následky jsou třikrát horší než například v Německu,“zdůraznil Tržil, podle něhož argumenty o nových dálnicích úsecích, na kterých si řidiči zaslouží rychlejší svezení, rozhodně nejsou na místě. Nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích dnes nezvyšují ani ve vyspělých evropských státech s excelentní infrastrukturou. Odstrašujícím příkladem je Dánsko, které v roce 2007 zvýšilo rychlostní limity a nehodovost vzrostla o 30 procent.
Účastníci se shodli, že přes technologický pokrok klíčovým faktorem bezpečnosti silničního provozu zůstává kvalitní a bezpečný řidič. „Konference znovu potvrdila., že k vytyčenému cíli snížení počtu obětí dopravních nehod nevede jednoduchá cesta. Existuje mnoho postupů, od přípravy řidičů s využitím virtuální reality až po celoživotní vzdělávání řidičů jak profesionálů, tak amatérů,“ konstatoval organizátor akce Ivan Fencl, který letošní ročník BRNOSAFETY hodnotil velmi pozitivně. „Přijeli odborníci z devíti zemí včetně Japonska. Měli jsme více účastníků, více přednášek a také ohlasy byly velmi pozitivní.“
BVV