Martina Sáblíková na kole vyrazila pro rekord proti Lamborghini !
Nové české rekordy na jeden kilometr s letmým startem
Žatec, 21. července 2009 - Na včerejší akci Geus okna Speed Day 2009 se zrodily dva nové české rekordy. Mistryně světa v rychlobruslení Martina Sáblíková vyzvala na souboj Radka Bareše, pátého muže planety v závěsném létání, který již několik let závodí na mezinárodních okruzích v řadách Geus okna racing teamu. Oba se pokoušeli o nový rychlostní rekord na trati jeden kilometr s letmým startem, Martina na kole, Radek v automobilu. Radek Bareš včera ve voze Lamborghini Gallardo LP560-4 utvořil na zmiňované trati nový český rekord 313,629 km/h, Martina Sáblíková ustanovila na kole značky Favorit na stejné trati nový český rekord s průměrnou rychlostí 46,28 km/h.
Nápad uspořádat pokus o rekord na nově dokončeném úseku rychlostní silnice R7 u Žatce se zrodil v hlavě Radka Bareše: "Viděl jsem, že se staví nová silnice, která je relativně rovná a začal jsem zjišťovat, jaké je české rychlostní maximum. A pak jsem si řekl, že by se to mělo dát překonat." Geus okna racing team pracoval na přípravě rekordního dne několik měsíců. Uspěl díky podpoře firmy Strabag, která rovný úsek rychlostní silnice kvalitně postavila a závod umožnila ještě před oficiální otevřením silnice pro veřejnost.
Pro rekordní pokus bylo vybráno Lamborghini Gallardo LP560-4, které doladili specialisté z týmu Scuderia C’est La Vie podporovaného Advokátní kanceláří Chase Pulman, který se v českém motosportu angažuje již několik let. „Mechanici pracovali s nasazením, i díky jejich zkušenostem „Lambo“ pokořilo rekord bez technických problémů,“ zhodnotil jejich práci Šimon Kubišta ze Scuderie.
Dosavadní rekord 292,647 km/h platil již 12 let a pořadatelé tajně doufali v překonání hranice 300 km/h. Pokus o rychlostní rekord je podle pravidel Mezinárodní automobilové federace FIA organizován jako sportovní závod, na průběh akce tudíž dohlíželi komisaři z Autoklubu ČR, kteří museli schválit mimo jiné i geodeticky zaměřený profil silnice. 24 hodin před pokusem o rekord navíc na trať nesmí vyjet žádná vozidla. Včera v 8 hodin ráno odstartovaly všechny procedury potřebné k uznání platnosti rekordu – tedy technická kontrola automobilu, ověření platnosti všech licencí, kontrola bezpečnostních opatření na trati, rozprava s jezdcem, školení traťových komisařů.
V poledne vyjelo Lamborghini na dráhu a Radek Bareš sešlápl plynový pedál. Z bezpečnostních důvodů za vozidlem okamžitě vystartovala posádka Rychlé záchranné služby a vyprošťovací vozidlo Autoklubu ČR. Na konci šestikilometrové dráhy se Lamborghini otočilo a vyjelo na dráhu v protisměru. Letmý start u tohoto typu rekordů znamená, že z hodnot naměřených časomírou na obou koncích daného úseku je vyhodnocen průměr, který se pak počítá jako výsledná hodnota. Na včerejší akci časoměřiči předběžně ohlásili rekordních 309 km/h po ověření dokonce 313,629 km/h. Po dojezdu zpět k divákům bylo Lamborghini podle pravidel FIA na 30 minut odstaveno v uzavřeném parkovišti.
Mezitím se na stejnou trať vydala Martina Sáblíková na kole: „Oželela jsem jeden den ve svém tréninkovém plánu ve prospěch pokusu o překonání rychlostního rekordu na jeden kilometr. Dvě kola a lidský pohon se sice nemohou vyrovnat rychlosti Lamborghini, ale jsem spokojená s dosaženou průměrnou rychlostí 46,28 km/h,“ sdělila první dojmy po dojezdu do cíle Martina Sáblíková. V této kategorii byl tak ustaven první český rekord.
Protože měla Martina od organizátorů slíbený odvoz do Berlína na trénink jedním ze sportovních automobilů Clubu300, oba sportovci si rychlostní zážitky prodloužili. Martina si usedla do žluté Corvette Z06 na místo řidiče, Radek Bareš se netradičně ocitl na místě spolujezdce: „Cesta do Berlína byla příjemná, Martina je velmi milá a šikovná řidička.“ Oba závodníci se v autě nesetkali naposled. Radek Bareš bude Martině dělat spolujezdce i na okruhu; uvidíme, který z automobilů Clubu300 si Martina vybere příště.
PR