Víte co je AGM?
Pojem AGM baterie je užíván ve spojení se startovacími akumulátory pro motorová vozidla včetně motocyklů. Málokdo však skutečně ví, co se za tímto kouzelným slovem skrývá. Poskytneme vám nyní malou exkurzi do tohoto, pro mnoho řadových uživatelů neznámého prostředí. Mnohdy se mylně spojuje s výrazem gel.
AGM je odborná zkratka z angličtiny (Absorbed Glass Mat, někdy Matt podle toho, od kterého slova je odvozeno, buď materiál s jedním t anebo matter se dvěma t). Znamená to tedy, že tento výraz určitým způsobem charakterizuje konstrukci daného výrobku, tedy baterie.
Klasický akumulátor je konstruován tak, že v nádobě jsou jednotlivé komory (u 12 V baterie jich je celkem 6) a do těchto komor jsou vloženy sady desek (články), kde vždy minusová a plusová deska jsou odděleny separátorem. Vývoj separátorů prodělal historicky velký pokrok od dřevěných (z dýhy) na počátku 20. století, přes papírové, PVC až po současný např. polyetylén. Podstatou funkce separátoru je nutnost dokonale oddělit minusovou a plusovou desku od sebe, ale současně musí, díky tisícům mikroskopických průduchů, umožnit cirkulaci elektrolytu v článku. V minulosti nejčastější reklamace baterie právě spočívaly v tom, že separátor měl trhlinu, dírku, a to již od výrobce separátoru, a v důsledku toho došlo v prvních týdnech provozu baterie k dalšímu "propálení" této díry a následně ke zkratu článku a tím i k vadě baterie. Tato vada byla a je charakterizována jako vada výrobní. Je vhodné připomenout, že současní výrobci tohoto materiálu omezili tyto výrobní vady na minimum díky dokonalé kontrole laserem na konci svých výrobních linek. Stejný problém však může nastat v případě, kdy baterie je ponechána ve vybitém stavu, kdy se na povrchu desky tvoří krystaly sulfátu a tyto krystaly, ať chceme či nechceme, prorůstají od jedné desky ke druhé a to právě skrz separátor, poruší jej, vytvoří stejnou díru a opět dojde ke zkratu článku. Separátor u plusových desek je v současné době v podobě kapsy (obálky), viz výraz kapsové či obálkové separátory. Je to proto, aby tato kapsa zachycovala uvolňující se aktivní hmotu v průběhu provozu autobaterie, která nespadne na dno nádoby, kde vždy způsobila později spodní zkrat desek – ale zůstává na dně této kapsy a tím se rovněž prodlužuje životnost celého akumulátoru, končí v okamžiku, kdy již v mřížce není dostatek aktivní hmoty. Vysvětlování vad akumulátorů je však jiné téma, a proto se jím dále zabývat nebudeme. Domnívám se však, že pro vysvětlení funkce separátoru toto vysvětlení stačí.
Akumulátor v provedení AGM má zcela jinou konstrukci, která zvyšuje mnohonásobně jeho užitnou hodnotu, tedy výkon ve vazbě na velikost nádoby, životnost, otřesuvzdornost. V tomto akumulátoru není použit běžný (polyetylenový) separátor, ale je použito speciální skleněné rouno, které na první pohled vypadá jako netkaná textilie bílé barvy o síle i několika milimetrů. (Srovnejte s materiálem, který se ukládá jako podkladní vrstva do silnic, pod folie bazénů apod.).
Toto skleněné rouno plní funkci separátoru, kdy navíc uvolněná pozitivní hmota nemůže spadnout "dolů", protože zůstane přitisknutá "nahoře" a opírá se o strukturu tohoto materiálu, který není hladký.
Praktická sestava článku takové baterie vypadá tak, že ve zvláštním automatickém stroji se mezi desky vloží tato relativně silná skleněná látka, a poté, co je sestaven článek, speciální lis stlačí celou sadu tak, aby se stlačená vešla do malého prostoru nádoby (článku) kam ji stroj vloží pomocí zvláštních kleští, které po usazení sady do komory, vysune zpět. V tento okamžik dojde k samoroztažení celé sady, která se vnitřním tlakem (protože byla před vložením stlačena-slisována) opírá o stěny článku, nádoby. Kdybychom v tuto chvíli nádobu otočili "vzhůru nohama" sada z nádoby nevypadne. Toto pevné uložení současně zajišťuje dokonalou otřesuvzdornost (která je až 15x vyšší než u klasické otřesuvzdorné baterie) celého akumulátoru. Ano, tato akumulátorová nádoba musí být vyrobena z mnohem pevnějšího materiálu: polypropylenu.
Další operace spočívá v nalití normálního tekutého elektrolytu do nádoby avšak pod tlakem, protože je důležité, aby elektrolyt byl dokonale nasát jednak do hmoty desek a do tohoto "skleněného" separátoru. V případě, že baterie má zátky, které lze odšroubovat (např. u vozidel Peugeot 607 je baterie nad zadní nápravou) uvidíme sadu, ale žádnou hladinu elektrolytu, neznamená to tedy, že je nutné dolít např. destilovanou vodu. Většinou výrobce na obalu upozorňuje, bohužel mnohdy v cizím jazyce, že zátky se nemají otvírat, protože slouží současně jen jako přetlakové ventily, které pustí ven vodní páry v případě, že baterie je přebíjena. VARTA proto zátky vyřadila.
Baterie konstrukce AGM mají mnoho výhod, z nichž jmenujme tyto: více než dvojnásobná životnost ve srovnání s ostatními, nádoba je konstruována z mnohem pevnějších materiálů (jsou zde tlaky, viz výše), je nejlépe otřesuvzdorná ze všech známých konstrukcí baterií, má větší výkon v poměru k velikosti a tedy i širší aplikaci jako startovací baterie. V některých případech je použito čisté olovo (Optima) a tím je vytěženo maximální možné množství startovací energie – proto tak vysoké startovací proudy.
Výhodou baterie, která je takto vyrobena, je skutečnost, že může pracovat v jakékoliv poloze (nic se z ní nevylije) což je důležité např. v lodním provozu, a vůbec v provozu, kde je tekutý elektrolyt velkým nepřítelem. (otřesy, náklony apod.).
S bateriemi, které jsou vyrobeny tímto systémem se můžeme setkat u motocyklů (VARTA LF), ale též jsou na trhu jako startovací baterie (VARTA Ultra dynamic) a nyní přicházejí na náš trh jako baterie trakční, (ULTRA special) které budou sloužit jako poskytovatel elektrické energie, nikoliv ke krátkodobému startu, kdy potřebujeme velký výkon během několika sekund. Ultra special bude tedy možné použít zejména pro pohony invalidních vozíků (bez nebezpečí potřísnění elektrolytem), ve sportu (golfové automobily, vozíky, v karavanech), poskytovatel elektrické energie pro svícení, cyklové zatěžování, pohony navijáků (lesnictví, zemědělství) a v podobných aplikacích. Jinými slovy všude tam, kde potřebujeme dodávat elektrickou energii po delší dobu. Baterie konstrukce AGM existují v koncernu Johnson Controls, který je jedním z mála světových výrobců této technologie, v těchto provedeních:
ULTRA dynamic baterie, na první pohled klasického vzhledu, ovšem zcela jiných technických parametrů. Vyrábí se v koncernovém závodě v Německu a je k dispozici v kapacitách 70 Ah (760 A) 95 Ah.(850 A). V prvovýrobě se používá stále více do vozidel s vysokou užitnou hodnotou (SUV, terenní automobily, luxusní automobily). Její výroba celkem již přesahuje více než 1 milion kusů a budeme se s ní setkávat stále více. (příklad – VW Touareg, ). Stále více se budou nyní montovat i do vozidel BMW.
ULTRA special použitá jako baterie trakční je na první pohled stejná jako Ultra dynamic. Vnitřní konstrukce je však odlišná, jsou použity silnější desky. Existuje rovněž ve dvou úrovních o kapacitě C20 65 Ah, a 85 Ah. I tato baterie se vyrábí v koncernovém závodě v Německu.
OPTIMA. Jediná baterie, která má rovněž konstrukci AGM, avšak desky jsou zatočeny do spirály, články mají podobu válečků, svitek je pevně svinut a po vložení do článku se samovolně rozvine a tím dokonale přilne ke stěnám nádoby. V tomto případě je použito zcela čisté – tedy měkké olovo – (což u plochých-rovných desek není možné) a navíc, neexistují zde propojky mezi články (svary, které svým odporem omezují průtok proudu) a systém propojení článků je patentován. Ve světě existují pokusy o kopírování a jejich výrobci museli (např. propojení mezi články) řešit klasickým způsobem a tím museli snížit výšku desek a využití dané plochy není optimální. Baterie OPTIMA je jediná značka, která je k dispozici doslova na všech kontinentech světa, vyrábí se v USA a nyní náš koncern připravuje otevření výroby v dalším závodě v Mexiku. Jejich potřeba roste velmi dynamicky.
Baterie ULTRA special budou na trhu v České republice od listopadu 2006, avšak naše společnost již nyní přijímá objednávky prostřednictvím prodejní sítě, která je rovněž k dispozici na našich webových stranách. Ceny baterií AGM jsou obecně vysoké, avšak jejich užitná hodnota jejich ceny převyšuje. Ti z nás, kteří mají svá vozidla přímo naplněná elektronikou volí dobře, pokud si takovou baterii pořídí. Investované prostředky se vrátí zpět.
Ing. Oldřich Pleštil, VARTA Autobaterie s.r.o.
InfoServis ÚAMK ČR