Vozy elektro & hybrid také na Autosalonu Brno 2010
elektro & hybrid
Zdá se, že v budoucnu
bude role elektřiny coby
hlavního zdroje síly pro
pohon automobilů nevyhnutelná.
Již nyní se jasně
ukazuje, že hybridní automobily
jsou reálně použitelné
a při jízdách ve městě se
vyznačují nízkou spotřebou
paliva. Současně se objevuje
také stále více elektromobilů,
které během své jízdy
nevypouštějí žádné škodlivé
emise. Na Autosalonu
Brno 2011 budou k vidění
i nejnovější automobily
s čistě elektrickým nebo
kombinovaným pohonem.
Opel Ampera
Jedním z technicky nejzajímavějších
automobilů vystavených
na Autosalonu Brno 2011 je
bezpochyby Opel Ampera. Jedná
se o sériovou verzi čtyřdveřového
automobilu, který se zanedlouho
začne vyrábět. Ampera je po technické
stránce sériovým hybridním
automobilem, v němž je připraven
dodávat elektřinu spalovací motor,
který není určen přímo pro pohon
vozu. Velké akumulátory však
umožňují, že Ampera je schopna
ujet na čistě elektrický pohon od
40 do 80 km. Spalovací motor
v ní až poté slouží pro prodloužení
dojezdu o dalších více než
400 km. Opel uvádí, že Ampera
je schopna jet nejvyšší rychlostí
160 km/h a z klidu na 100 km/h
dokáže zrychlit za devět sekund.
Počátkem roku 2012 by se tento
vůz s výkonem 110 kW (150 k)
a točivým momentem 370 Nm
měl objevit také na českém trhu.
Citroën C-Zero
a Peugeot iOn
Kompaktní elektromobily francouzských
značek Peugeot
a Citroën jsou vlastně převlečeným
čistě elektrickým vozem Mitsubishi
i-MIEV. Chytrá koncepce
tohoto čtyřmístného vozu s délkou
jen 3,5 metru má vzadu umístěn
synchronní elektromotor, který
pohání zadní kola. Tím zbývá pro
posádku nadstandardní vnitřní
prostor. Nejvyšší výkon elektromotoru
činí 47 kW (64 k), přičemž
točivý moment vrcholí hodnotou
180 Nm. Díky charakteristice
elektromotoru automobilu stačí
pouze jednostupňová převodovka.
Samotné ovládání se neliší od
automobilů se samočinnou převodovkou.
Energii pro pohon těchto
vozů zajišťují lithium-iontové
akumulátory s celkovou kapacitou
16 kWh. Z běžné elektrické sítě
trvá dobití šest hodin, s použitím
rychlonabíječky se akumulátory
na 80 procent své kapacity nabijí
během přibližně za půl hodiny.
Dojezd počítaný podle normovaného
evropského cyklu pro měření
spotřeby paliva přibližně odpovídá
vzdálenosti 130 km.
BVV