Citroën na startu nejdelší soutěže WRC s cílem zopakovat v Monte Carlu zlaté double
Citroën na Monte Carlo (24. – 27. ledna 2008)
Zopakovat loňské double
Je to přesně rok, co si Citroën odbyl premiéru soutěžního vozu C4 WRC slavným double za první a druhé místo v roce 2007. Teď stojí na prahu startu nejdelší soutěže kalendáře WRC s cílem zopakovat v Monte Carlu tento kousek. Pro první kolo mistrovství světa 2008 Citroën Sport nasazuje dva vozy C4 WRC na čele s posádkou čtyřnásobných mistrů světa Sébastien Loeb – Daniel Elena a s jejich stájovými kolegy, španělskou dvojicí Dani Sordo – Marc Martí.
Další návrat klasiky
Během dlouhé historie se Rallye Monte Carlo vypracovala v nejslavnější soutěž na světě. Loňský ročník byl svědkem návratu legendárních rychlostních zkoušek jako jsou Saint Jean en Royans, Burzet, Saint Bonnet le Froid, aby se v letošním ročníku vrátila i další legenda klasiky - Col du Turini. Navíc se očekává sněžení, tedy ideální rozpoložení.
„Samozřejmě sním o bílém Monte Carlu se skutečně zimními podmínkami,“ nechal se slyšet úřadující světový šampión Sébastien Loeb. „Trasa vede do tří různých oblastí, a tak rychlostní testy budou hodně odlišné. Pro čtvrteční večerní test jsou široké, rychlé a hladké. Ty v Ardéche jsou zase více technické, užší a často i hrbolaté. Loni byly podmínky mimořádně suché, letos by to měla být větší zábava, když dostaneme porci sněhu. Je to radost vidět, jak se Col du Turini a další klasické testy v jižním cípu Francie vracejí do programu. Obvykle se rozhoduje v závěrečných zkouškách, které se jedou na stejných pneumatikách.“
Podmínky při Monte Carlu obvykle bývají hlavní příčinou obtíží. Asfaltové testy probíhají na horských horizontech s četnými vysokohorskými přejezdy, obvyklá jsou i střídání partií ve stínu s pasážemi na ostrém slunci. Tudíž posádky často narážejí na místa s naprosto holým a suchým asfaltem, aby vzápětí najely na led a sníh. Že pneumatiky hrají velice často rozhodující roli, je nasnadě.
Zvyknout si na nové pneumatiky
„Máme na výběr ze tří druhů pneumatik,“ vysvětluje technický ředitel Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Pokud jsou podmínky suché, budeme volit měkčí směsi suchých pneumatik. Bude-li sníh, mohou naše posádky vybírat mezi sněhovými pneumatika „s“ nebo bez hřebů. To bude samozřejmě záležet na teplotách a množství sněhu, na který narazíme. Monte Carlo slibuje být velice tvrdou soutěží. Zatím nemáme, stejně jako ostatní týmy, větší zkušenosti s novými pneumatikami Pirelli. Co se vývoje vozu C4 WRC týče, podílíme se na vývoji nového motoru „EW“, stejně jako na dalším vývoji aerodynamiky.“
Chceme oba tituly
Nový sportovní ředitel Citroën Sport Olivier Quesnel: „Změna typu pneumatik bude v první fázi mistrovství tou nejzásadnější. Jako vždy v podobných případech budeme potřebovat čas si na ně zvyknout. Udělali jsme tolik práce, kolik bylo možné, a nashromáždili takové množství dat, jak jen bylo potřebné k výběru pneumatik. Ale současně si uvědomuje, jak velmi mnoho se ještě musíme učit. Monte Carlo je vždy velikou výzvou, nejen pro své rychlostní zkoušky, ale i proto, že se jedná o start do nové sezony. Obzvlášť obtížné to může být právě letos vzhledem k výběru pneumatik. S tím se ale budeme muset vyrovnat sami. Soutěž slibuje být divokou, ale mám bezmeznou důvěru k našemu technickému štábu, který velmi tvrdě pracoval na konkurenceschopnosti našich vozů. Rovněž věřím, že Sébastien Loeb a Daniel Elena spolu s Dani Sordem a Marcem Martí vytvoří velice vyrovnaný tandem a že se pokusí zopakovat loňský úspěch. Náš cíl pro sezonu 2008 je vyhrát oba tituly – jak Pohár konstruktérů, tak i titul v pořadí pilotů. Takový top výsledek by byl prvotřídní.“
Páté vítězství v sázce
„Jak už na začátku sezony bývá zvykem,“ říká Séběstien Loeb, „existuje mnoho neznámých faktorů. Budeme potřebovat najít rovnováhu mezi pneumatikami a podmínkami na trati, ale náš cíl je pokusit se vyhrát a odstartovat tak dobře celou sezonu.“
Séb a Daniel by vítězstvím mohli vytvořit rekord pěti vítězství na Monte Carlu a stali by se tím nejúspěšnější posádkou moderní zimní historie.
„Velice se těším na začátek sezony startující v Monte Carlu. Budeme potřebovat nějaký čas na to, zvyknout si na nové pneumatiky,“ přidává se Dani Sordó. „Připravili jsme se na tento podnik velmi odpovědně, na tom se nedá nic změnit. Rychlostní zkoušky na Monte jsou fantastické, musíme se soustředit od startu až do cíle, pokud chceme splnit náš cíl – dojet mezi prvními třemi a vybojovat pro Citroën co nejvíc bodů.“
Monte Carlo:
Kdo, kde, kdy a jak?
· 76. ročník Monte Carlo (1. soutěž z 15)
· Povrch: asfalt (suchý nebo mokrý, led, sníh)
· Kde: Valence (Drôme), Ardèche, Monaco, vnitrozemí kolem Nice (Alpes-Maritimes)
Asistenční park je ve Valence.
· Shakedown : Čtvrtek 24. ledna 8 -12 hod. Odlišný od ročníku 2007, délka 5,03 km na D21.
· Slavnostní start: čtvrtek 24. ledna od 17.30 hod. na Place du Champ de Mars ve Valence.
· Trať: celková délka 1481,25 km, z toho je 365,09 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na 11 trasách.
1. etapa - čtvrtek 24. ledna: celkem 169,31 km, z toho 45,70 km měřených (2 RZ). Start z asistenčního parku ve Valence (17.30 hod.) – RZ 1: ’St Jean en Royans’ (28,12 km) – RZ 2: ’La Cime du Mas-Col de Gaudissart’ (17,58 km) – Asistence A (21.01/45 min.) – Cíl kolem 23.15 hod.
2. etapa - pátek 25. ledna: celkem 544,25 km, z toho 116,96 km měřených v 6 RZ. Start - asistence B (6.50/15 min.) – RZ 3: ’St Pierreville-Col de la Fayolle 1’ (29,52 km) – RZ 4: ’Burzet-Lachamp Raphaël 1’ (16,30 km) – RZ 5: ’St Martial-Le Chambon-Beleac 1’ (12,66 km) – seskupení (12.44/18 min.), asistence C (13.02/30 min.) – RZ 6: ’St Pierreville-Col de la Fayolle 2’ – RZ 7: ’Burzet-Lachamp Raphaël 2’ – RZ 8: ’St Martial-Le Chambon-Beleac 2’ – Asistence D (19.11/45 min.) – Cíl kolem 21.35 hod.
3. etapa – sobota 26. ledna: celkem 443,26 km, z toho 132,78 km měřených v 6 RZ. Start - asistence E (5.55/15 min.) – RZ 9: ’Labatie d’Andaure-Lalouvesc 1’ (19,37 km) – RZ 10: ’St Bonnet-St Bonnet 1’ (25,36 km) – RZ 11: ’Lamastre-Gilhoc-Alboussière 1’ (21,66 km) – seskupení (10.43/18 min.), asistence F (11.01/30 min.) – RZ 12: ’Labatie d’Andaure-Lalouvesc 2’ – RZ 13: ’St Bonnet-St Bonnet 2’ – RZ 14: ’Lamastre-Gilhoc-Alboussière 2’ – Asistence G (16.04/45 min.) – Cíl kolem 0.30 hod.
4. etapa – neděle 27. ledna: celkem 324,43 km, z toho 69,65 km měřených v 5 RZ. Start 7.50 hod. – Asistence (8.50/15 min.) – RZ 15: ’La Bollene Vésubie- Moulinet 1’ (22,68 km) – RZ 16: ’Luceram-Loda 1’ (15,34 km) – RZ 17: ’La Bollene Vésubie-Moulinet 2’ – RZ 18: ’Luceram-Loda 2’ – RZ 19: ’Circuit de Monaco’ (2,70 km).
· Slavnostní závěr – neděle 27. ledna, Place du Palais Princier à Monaco, od 16.30 hod.
· Citroën v Monte Carlu: 6 vítězství - 1959 (Coltelloni-Alexandre-Derosiers/ID19), 1966
(Toivonen-Mikkander/DS21, 2003, 2004 a 2005 (Loeb-Elena/Xsara WRC), 2007 (Loeb-Elena/C4 WRC).
Bilance posádek Citroënu:
Sébastien Loeb/Daniel Elena
První rallye: Katalánsko 99 (Saxo Kit-Car/vypadli) – Startů ve WRC: 98 – První vítězství v MS: Německo 2002 (Xsara) – Celkem vítězství v MS: 36 – Tituly ve WRC: 4 (2004, 2005, 2006 a 2007).
Dani Sordo : První rallye: Katalánsko 2003 (18.) – Starty ve WRC: 44 – Titul v juniorech: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí : První rallye: Katalánsko 1992 (21.) – Starty ve WRC: 110 – Titul v juniorech: 2005 (C2 S1600).
Sébastien Loeb/Daniel Elena : 8. účast v Monte Carlo: 2007 (C4 WRC/1.), 2006 (Xsara WRC/2.), 2005, 2004 a 2003 (Xsara/1.), 2002 (Xsara/2.), 2001 (Saxo Kit-Car/15.).
Daniel Elena jako pilot: 1997 (106 Rallye/vypadl), 1998 (106 Rallye/36. a 2. N1).
Dani Sordo : čtvrtá účast s Marc Martím : 2007 (C4 WRC/2.), 2006 (Xsara WRC/8.), 2005 (C2 S1600/15.).
Marc Martí : desátá účast: 2007 (C4 WRC/Dani Sordo/2.), 2006 (Xsara WRC/Dani Sordo/8.), 2005 (C2 S1600/Dani Sordo/15.), 2004 (Xsara WRC/Carlos Sainz/vypadli), 2003 (Xsara WRC/Carlos Sainz/3.), 2001 a 1999 (Saxo Kit-Car/Jésus Puras/vypadli), 1998 (Ibiza GTI/Oriol Gómez/vypadli) a 1997 (Ibiza GTI/Oriol Gómez/15.).
Jedna Xsara WRC pojede v privátním týmu PH-Sport a s posádkou Conrad Rautenbach/David Senior.
Simona Klavrzová
PR manager
Výsledky z úvodu Monte
Leaderboard after Day 1
1. S Loeb/D Elena F Citroen C4 23min 38.4sec
2. D Sordo/M Marti E Citroen C4 23min 51.1sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 24min 22.4sec
4. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 24min 37.0sec
5. F Duval/E Chevailler B Ford Focus RS 24min 51.9sec
6. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 24min 52.9sec
7. G Galli/G Bernacchini I Ford Focus RS 25min 04.5sec
8. T Gardemeister/T Tuominen FIN Suzuki SX4 25min 31.5sec
9. J-M Cuoq/P Janvier F Peugeot 307 25min 47.6sec
10 F Romeyer/T Fournel F Peugeot 206 26min 29.1sec
Stage Times
Stage 1: 1. Sordo 14min 08.9sec; 2. Loeb + 3.8; 3. Hirvonen + 20.1; 4. Atkinson + 31.0; 5. Duval + 38.7; 6. P Solberg + 41.2; 10. Al Qassimi 1:30.4; 33. Latvala + 4:10.2.
Stage 2: 1. Loeb 9min 25.7sec; 2. Sordo + 16.5; 3. Hirvonen + 27.7; 4. Atkinson + 31.4; 5. P Solberg + 37.1; 6. Duval + 38.6; 8. Latvala + 48.0; 12 Al Qassimi + 1:32.4.
Overall: 1. Loeb 23min 38.4sec; 2. Sordo + 12.7; 3. Hirvonen + 44.0; 4. Atkinson + 58.6; 5. Duval + 1:13.5; 6. P Solberg + 1:14.5; 11. Al Qassimi + 2:59.0; 18. Latvala + 4:54.4.