Dakar 2008 svědkem premiéry nového českého speciálu Tedom Martina Macíka
Pětinásobný účastník dakarské rallye Martin Macík, jehož jsme si zvykli vídat za volantem kanárkově žlutého vozu Liaz, který vypiplal a dotáhl do velmi konkurenceschopného stavu, chystá v jubilejním 30. ročníku premiéru zcela nového speciálu Tedom pro čerstvě ustavenou kategorii Superproduction. Závodní kamion nového českého výrobce, který navazuje na tradici automobilky Liaz a dále ji rozvíjí, tak bude jakousi vstupní branou české značky ve známost i na zahraniční scéně. Macík v něm zúročuje to nejlepší ze zkušeností, nápadů, a vtipných konstrukčních řešení, které dosud při konstrukci dakarských kamionů nashromáždil.
Devět kilometrů od Sedlčan, v nenápadném zemědělském objektu, připravuje parta Macíkových mechaniků oba závodní speciály – tedy jak nový Tedom, v němž vedle Macíka usedne na horské sedadlo navigátora trojnásobný dakarský vítěz Josef Kalina, tak Macíkovo dosavadní soutěžní nářadí, Liaz 111.154, za jehož volantem si v třídě produkčních vozů odbude ostrou závodní premiéru Marek Spáčil. Všechna dosavadní úsilí týmu byla směřována ke kompletaci prvního vozu, jehož stavba zabrala bezmála rok, nyní se na něm už dotahují jen drobné detaily na první pohled velmi precizně zpracovaného celku. Liazka dostala inovovaný systém centrálního dohušťování kol a čeká ji zástavba repasovaného motoru Tedom/Liaz.
„Na novém autě využíváme toho, co se nám na Dakaru nejvíc osvědčilo,“ vypráví Macík,“ tedy tuhého rámu s pomocným rámem, který jsme ještě zesílili protažením vpřed, spolehlivých náprav Rába s podélnými vodícími rameny a v neposlední řadě i zástavbou skvělých českých tlumičů HP Sporting.“
Motor nového speciálu je podle volnějších předpisů posunut o 40 cm vzad oproti původnímu stavu. Chloubou nového auta je 16stupňová převodovka ZF a rozvodovka Steyr, umístěná až těsně před zadní nápravou, s níž je spojena nejkratší možnou kardanovou hřídelí. Nové rozmístění komponent přispívá k příznivějšímu rozložení hmotnosti mezi přední i zadní nápravu. „Převodovka ZF je velmi lehká a první svezení se díky přesnému řazení ukázala jako velmi komfortní,“ tvrdí Macík.
Dílenskou lahůdkou je zpracování karosérie, u té má totiž už původní kabina Fox výhodu v podobě lehké, ale pevné hliníkové kostry potažené nalepenými plastovými panely. Macík jde ještě dál a plast nahrazuje houževnatým, pevným, tvrdým a přitom superlehkým kevlarem. Z něj jsou vyrobeny i boky nástavby, jež tvarově kopíruje blatníky a bok kabiny. Kvůli lepšímu vyvážení automobilu se baterie přesunuly nad zadní nápravu. Pod zadním vstupem do nástavby nyní existuje praktická otevírací schránka na nářadí. Náhradní pneumatiky jsou umístěné naležato v zadní části nástavby. Kabina nabízí víc komfortu i prostoru než dosavadní liazácká.
„Vzhledem k tomu, že auto dosud není na značkách, neměli jsme možnost většího testování, ale ihned po dokončení přípravy Liazu vyrazíme na testování do tuniské pouště, ostatně jako poslední dva roky, pokaždé se nám to osvědčilo,“ pokračuje Macík. Oba kanárkově žluté vozy pojedou v jednotném týmu a jednotných barvách za doprovodu osvědčené asistenční liazky.
Tým nyní čeká závodní homologace nového kamionu a protože toho mnoho nového vzniká i v ostatních českých dílnách, není pro tento účel vyloučena hlavního komisaře truckové komise FIA Fabiena Calveta.
Jiří Vintr