Jedeme dál, hlásí bojovně Mario Kress
Židovice – Písek, písek a zase jenom písek, nehody na denním pořádku, technika pod neskutečným náporem. Letošní Dakar byl mimořádně extrémní a není divu, že v něm předčasně skončila i řada adeptů na beduína. Smůla se nevyhnula ani severočeským kamionům z dílny MKR Technology.
„Po letošním ročníku jsem měl pár dnů rozporuplné pocity a chvilku mi trvalo, než jsem vše vstřebal. Vůbec se nebojím říci, že jsme byli dobře připraveni. Než jsme na Dakar vyrazili, absolvovali jsme velké množství testů, snažili se nic nepodcenit a v přípravě byli hodně precizní. Jak ale letošek opět potvrdil, Dakar je hodně o štěstí,“ poznamenal Mario Kress, hlavní konstruktér závodních kamionů Renault Trucks a šéf rallye projektu MKR Adventure.
Židovický tým poslal do soutěže trojici kamionů, kterou pilotovali holandští jezdci Martin van den Brink a Janus van Kasteren ztýmu Mammoet Rallysport a Gert Huzink zRiwald Dakar. Jen poslední jmenovaný nakonec dojel úspěšně do cíle, tzv. „malého“ Dakaru, kdy pořadatelé dali pro druhý týden šanci těm, kteří nedokončili první. Posádky přitom začaly velmi opatrně, když v úvodní etapě přijely všechny tři kamiony ve druhé desítce sminimální ztrátou na vítězného Rusa Nikolajeva skamazem, loňského a předloňského šampiona Dakaru. První komplikace ale přišly hned ve druhé etapě. Ty potkaly Martina van den Brinka, který se po potížích smotorem čtyřikrát skutálel zduny a kamion se stal vtu chvíli na daném místě neopravitelný. Sen o dobrém výsledku se rozplynul i pro nejmladšího účastníka Dakaru, kterým byl pilotův šestnáctiletý syn Mitchel, jež pro místo palubního mechanika získal pro svůj premiérový start celou řadu výjimek. Pozici lídra pak převzal týmový parťák Janus van Kasteren, který se na následující dvě etapy probojoval celkově do elitní desítky. V etapách si pak dvakrát vyjel šestou pozici - své osobní dakarské maximum. Už to navíc vypadalo, že dvaatřicetiletý Holanďan nejprestižnější rallye světa úspěšně zdolá, ale technika ho zastavila vpředposlední etapě. Do cílové Limy se tak nakonec „po svých“ dostal pouze Gert Huzink, který zhlavního závodu vypadl sdírou vmotoru přesně v polovině závodu před vytouženým dnem volna. Díky němu ale mechanici z MKR Technology dokázali motor vyměnit a Huzink pokračoval v „malém“ Dakaru až do hlavního města Peru jako třetí nejlepší kamion. „To s čím jsme bojovali loni, se nám podařilo odstranit a vychytat, ale ony se objevily zcela nové potíže. Měli jsme radost, jak vše šlapalo, ale nakonec nás zaskočilo něco nového. Sice se stále zlepšujeme, ale chybí nám zkušenosti, které má kamaz nebo de Rooy. Vždyť oni jsou v terénu přes čtvrt století. Pro náš kamion to byl teprve pátý Dakar, ale přesto nepochybuji o tom, že bychom nedokázali konkurovat. Dokonce si troufám říci, že v Maroku bychom takové potíže s velkou pravděpodobností neměli,“ podotkl Mario Kress, když ihned vysvětlil své domněnky: „Letos byl Dakar velmi extrémní. Byl složen prakticky z písku a dun, což je oproti marocké rallye právě ten rozdíl. Nám totiž dělalo problém právě sjíždějí dun. Na tom musíme zapracovat, protože jinak byla s auty spokojenost. Udělali jsme velký pokrok,“ věří svým strojům židovický konstruktér.
Že se o náročnosti letošního ročníku neplete, svědčí pouhý pohled do výsledkové listiny. Zvíce než čtyřiceti kamionů na startu se do cíle dostalo pouhých čtrnáct. Zcelkového vítězství se nakonec radoval Rus Eduard Nikolajev, který získal třetí zlato vřadě. „Všichni jsme věřili v lepší výsledky, proto námi na místě trochu cloumaly emoce, takže bylo třeba je nechat trochu vychladnout a vše si srovnat v hlavě. Teď s týdenním odstupem už vše vidím zase trochu jinak. Je to pro nás velká motivace jít dál. Celou dobu skvěle fungoval náš tým. Kluci makali na tisíc procent. Dali do toho všechno. Na dalším zlepšení pracujeme společně s Renault Trucks na analýze motoru a vyřešení problémů, které nás potkaly. Velký dík také patří všem našim partnerům, protože bez nich bychom nebyli tam kde jsme. Je to stále velká škola a vidím, jak se zlepšujeme,“ dívá se Mario Kress na věc pozitivně.
Letošní 41. ročník rallye Dakar byl celý připraven pouze v dunách Peru. V součtu na posádky čekalo v jedenácti dnech deset etap, přes pět a půl tisíce těžkých peruánských kilometrů a tři tisíce kilometrů měřených speciálek. Ze sedmdesáti procent trasu tvořilo písečné podloží a zrádné duny. „Získali jsme cenné zkušenosti a velké množství zásadních dat pro další vývoj. Pozitivně hodnotím i krok pořadatelů s nápadem na „malý“ Dakar, kdy nechali ve druhém týdnu pokračovat posádky, které vypadly vtom prvním. Díky tomu jsme získali informace, které teď můžeme použít,“ vysvětlil Kress.
Přestože letošní Dakar pro tým MKR Technology nedopadl zrovna podle představ, další vývoj jen silně podpořil. „Nesmíme zůstat stát se svěšenou hlavou. Vždyť jsme získali řadu nových zkušeností, které teď zase uplatníme. Za týden máme jednání spiloty, pracujeme na stavbě čtvrtého kamionu a těšíme se na další výzvy, které budeme společně překonávat. Jedeme dál,“ uzavřel s typicky bojovnou dikcí hlavní konstruktér Mario Kress.