V horách se Pascal dostal do Top Ten, Martin se zastavil
San Salvador – Až do téměř pěti tisíc metrů nad mořem se dostali účastníci třetí dakarské etapy. Ta byla rozdělena do dvou úseků a radost tentokrát konstruktérskému týmu MKR Technology nepřinesla. Zatímco pilot Pascal de Baar se v ní skvěle probojoval do Top Ten, jeho kolega Martin van den Brink s roudnickým palubním mechanikem v ní ztratil vedení.
"Je to trochu jako den a noc. Druhou etapu jsme vyhráli, ve třetí už byla situace diametrálně odlišná. Nemáme z toho radost, ale Dakar dokáže být mimořádně krutý. S tím je bohužel třeba počítat," podotkl sklesle Mario Kress, hlavní konstruktér závodních speciálů Renault Trucks.
Do třetí etapy už nenastoupil jeden ze tří židovických kamionů holandského pilota Gerta Huzinka, který měl ve druhém dějství nepříjemnou kolizi s před ním jedoucí pomalejší toyotou. Posádce se nic nestalo, ale škody byly natolik rozsáhlé, že se tým z bezpečnostních důvodů rozhodl v soutěži nepokračovat. "Odnesla to náprava a především kabina. Kdekoli jinde bychom uměli reagovat, ale tady chybí dostatek času. Nemáme z toho radost, ale nebyli bychom schopni zajistit posádce bezpečnost a ta musí být vždy na prvním místě. Při tak těžké soutěži jakou je Dakar, by se takto riskovat nemuselo vyplatit," pronesl Mario Kress.
A měl pravdu. Další velká prověrka přišla hned se třetí etapou ze San Miguel de Tucumán do San Salvadoru de Jujuy o celkové délce přes sedm set padesát kilometrů. Při ní se už technika dostala až do 4 895 metrů nad mořem. Měřený úsek byl navíc rozdělen do dvou částí - po prvních osmdesáti kilometrech následovala pětisetkilometrová neutralizace a po ní dalších sto dvacet měřených kilometrů. S nástrahami horské off-roadové trasy si nejlépe poradil Rus Nikolaev s kamazem, který etapu zvládl za dvě a tři čtvrtě hodiny. Druhý byl klasifikovaný Martin Kolomý s tatrou a třetí Argentinec Villagra. Parádní osmou pozici zajel s kamionem Renault Trucks ze severočeské dílny MKR Technology holandský piloty týmu Mammoet Rallysport Pascal de Baar. Smůla však potkala jeho kolegu a současně vedoucího jezdce Martina van den Brinka, kterého potkaly technické potíže hned po startu do druhé měřené části. Už po několika kilometrech se jeho kamion měl zastavit a posádka ztratila dlouhé desítky minut. Na další zprávy ale čekáme.
Eduard Nikolaev se tak dostal do čela průběžné klasifikace a do Top Ten se díky parádnímu umístění probojoval i Pascal de Baar. Budoucnost posádky Martina van den Brinka s roudnickým mechanikem Danielem Kozlovským je momentálně nejasná.
Na posádky ale čeká 4. etapa ze San Salvadoru do Tupizy o celkové délce 521 km, ze kterých 416 tvoří měřenou speciálku. S ní začíná šest dnů ve vysoké nadmořské výšce, kdy se posádky budou pohybovat ve třech a půl tisících metrech a navíc už i v písečných dunách. Dakar se v průběhu čtvrté prověrky dostane z Argentiny do Bolivie
Dakar 2017
Výsledky – 3. etapa (San Miguel de Tucumán-San Salvador, 199 km):
1. Nikolaev (Rus) Kamaz 2:45:51
2. Kolomý (Cze) Tatra +3:48
3. Villagra (Arg) Iveco +4:33
4. Viazovich (Blr) MAZ +5:36
5. Stacey (Ned) MAN +11:38
8. de Baar (Ned) Renault Trucks +13:09
24. Llovera (And) Tatra +1:25:47
van den Brink (Ned) Renault Trucks
Celkově:
1. Nikolaev (Rus) Kamaz 5:57:56
2. Kolomý (Cze) Tatra +2:27
3. Villagra (Arg) Iveco +4:07
4. Viazovich (Blr) MAZ +5:07
5. Versluis (Ned) MAN +40:47
9. de Baar (Ned) Renault Trucks +16:56
28. Llovera (And) Tatra +2:26:28
van den Brink (Ned) Renault Trucks