Irsko 2009 je v cíli: Solidní STŘÍBRO Martina Prokopa na úvod šampionátu JWRC 2009
Irsko – cíl: Solidní bodový vstup do šampionátu
Osm mistrovských bodů si z Irské rally, úvodního podniku juniorského šampionátu, odváží posádka Czech National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek. V hodnocení JWRC se musela sklonit pouze před Němcem Aaronem Burkartem, startujícím v továrních barvách Suzuki Sport Europe.
Vývoj juniorského šampionátu v mnohém ovlivnil úvod soutěže a následně závěr druhého dne, kdy těžce havaroval Holanďan Weijs. V závěrečné etapě tak vzhledem k časovým rozdílům nebylo příliš o co bojovat, každý spíše vyčkával na případnou chybu nejbližšího konkurenta. Martin Prokop s Janem Tománkem zajeli v průběhu dne pět druhých časů. Hvězdou etapy však nebyl lídr Burkart, ale další Holanďan Abbring, dohánějící ztrátu po výpadku z prvního dne.
„Dnes se konečně umoudřilo počasí. Tak jsem si to nějak před závodem představoval. Bylo trochu mrazivo, spíše polosucho, takže cesty byly mnohem čitelnější. Pokud by tak bylo celý víkend, určitě to mohly být hezčí závody. Ale pomýšlet dnes na útok nemělo smysl, proto jsme se soustředili na zdárné dokončení závodu,“ popsal průběh závěru Irské rally Martin Prokop.
V absolutní klasifikaci obsadila česká posádka sedmnácté místo, mezi juniory skončila druhá.
„Určitě v týmu panuje spokojenost. V předchozích letech jsem z úvodních závodů vyšel většinou naprázdno, loni jsem v Mexiku bodově paběrkoval. Mohu být sice zklamaný, že se nevyhrálo, ale špatně jsem do závodu vstoupil a dále už nebylo možné prát se o první místo. Pro další vývoj šampionátu je to však výtečná výchozí pozice,“ řekl v cíli jihlavský pilot.
Poslední etapa naplno naznačila předpokládaný vzestup vozů specifikace R3, na dalších závodech již zasáhnou do bojů o přední příčky i další potenciální favorité Polák Kosciuszko a Ital Bettega.
„Rychlost Renaultů R3 naznačil už závěr loňské sezony. A právě Bettega se shodným vozem nám určitě nic nedá zadarmo. Rovněž musíme počítat s továrními vozy Suzuki Sport Europe. Větší obavy než s Burkarta mám však s Kosciuszka. Je velmi rychlý a určitě to s ním bude hodně těžké. Burkarta je těžké soudit, ale v minulosti nebyl na šotolině nikdy příliš rychlý. Ale i při relativně menší konkurenci bude opět platit, že když budeš chtít vyhrát, budeš musel jet na maximum a místy i riskovat. Na druhou stranu se na takové souboje těším,“ odhaduje Martin Prokop.
Posádka týmu Jipocar Racing Martin Prokop – Jan Tománek se za čtrnáct dní objeví v Norsku (PCWRC), o další juniorské body bude bojovat na Kypru, který nabídne směsici asfaltových i šotolinových tratí.
Rally Ireland - JWRC
1. Burkart - Kölbach (D – Suzuki Swift S1600) 3:16:41.5
2. Prokop - Tománek (CZ – Citroën C2 S1600) + 47.3
3. Bertolotti - Celestini (I – Suzuki Swift S1600) + 9:00.1
4. Y. Bonato - Boulloud (F – Suzuki Swift S1600) + 13:06.2
5. Abbring - Mombaerts (NL/B – Renault Clio R3) + 17:38.0
6. Griotti – C. Bonato (I – Renault Clio R3) + 27:08.4
Průběžné pořadí JWRC: Burkart 10, Prokop 8, Bertolotti 6, Bonato 5, Abbring 4
Výsledky celkově :
Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 2hr 48min 25.7sec
2. D Sordo/M Marti ESP Citroen C4 2hr 49min 53.6sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 2hr 50min 33.5sec
4. H Solberg/C Menkerud NOR Ford Focus RS 2hr 54min 58.1sec
5. C Atkinson/S Prévot AUS Citroen C4 2hr 56min 17.6sec
6. S Ogier/J Ingrassia FRA Citroen C4 2hr 59min 09.7sec
7. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 2hr 59min 49.5sec
8. K Al Qassimi/M Orr UAE Ford Focus RS 3hr 02min 33.6sec
9. E Boland/D Morrissey IRL Subaru Impreza 3hr 03min 49.1sec
10 U Aava/K Sikk EST Ford Focus RS 3hr 04min 01.1sec
Drivers Manufacturers
1. S Loeb 10pts 1. Citroen Total 18pts
2. D Sordo 8pts 2. BP Ford Abu Dhabi 8pts
3. M Hirvonen 6pts 3. Stobart VK M-Sport Ford 8pts
4. H Solberg 5pts 4. Citroen Junior Team 5pts
5. C Atkinson 4pts
6. S Ogier 3pts
Stage Times
Stage 15: 1. Hirvonen 6min 11.3sec; 2. Loeb + 1.0; 3. Sordo + 1.4; 4. Latvala + 13.7; 5. Atkinson + 16.7; 6. Aava + 19.6; 12. Al Qassimi + 38.4.
Overall: 1. Loeb 2hr 26min 15.1sec; 2. Sordo + 1:09.5; 3. Hirvonen + 2:29.9; 4. Atkinson + 6:17.8; 5. Solberg + 6:19.3; 6. Ogier + 9:46.5; 8. Al Qassimi + 12:27.4; 16. Latvala + 23:15.4.
Stage 16: 1. Loeb 6min 03.6sec; 2. Hirvonen + 0.1; 3. Sordo + 8.3; 4. Atkinson + 10.7; 5. Latvala + 11.0; 6. Solberg + 13.1; 11. Al Qassimi + 29.5.
Overall: 1. Loeb 2hr 32min 18.7sec; 2. Sordo + 1:17.8; 3. Hirvonen + 2:30.0; 4. Atkinson + 6:28.5; 5. Solberg + 6:32.4; 6. Ogier + 10:06.4; 8. Al Qassimi + 12:56.9; 16. Latvala + 23:26.4.
Stage 17: 1. Hirvonen 6min 27.0sec; 2. Loeb + 3.9; 3. Sordo + 9.1; 4. Atkinson + 16.9; 5. Solberg + 17.9; 6. Latvala + 18.4; 12. Al Qassimi + 47.1.
Overall: 1. Loeb 2hr 38min 49.6sec; 2. Sordo + 1:23.0; 3. Hirvonen + 2:26.1; 4. Atkinson + 6:41.5; 5. Solberg + 6:46.4; 6. Ogier + 10:27.5; 8. Al Qassimi + 13:40.1; 16. Latvala + 23:40.0.
Stage 18: 1. Hirvonen 8min 09.7sec; 2. Solberg + 3.5; 3. Latvala + 7.1; 4. Loeb + 14.4; 5. Sordo + 18.4; 6. Ogier + 31.8; 9. Al Qassimi + 40.2.
Overall: 1. Loeb 2hr 47min 13.7sec; 2. Sordo + 1:27.0; 3. Hirvonen + 2:11.7; 4. Solberg + 6:35.5; 5. Atkinson + 7:51.6; 6. Ogier + 10:44.9; 8. Al Qassimi + 14:05.9; 14. Latvala + 23:33.6.
Stage 19: 1. Hirvonen 1min 08.1sec; 2. Solberg + 0.8; 3. Latvala + 2.8; 4= Ogier, McNulty + 3.0; 6. Aava + 3.5; 10. Al Qassimi + 5.9.
Overall: 1. Loeb 2hr 48min 25.7sec; 2. Sordo + 1:27.9; 3. Hirvonen + 2:07.8; 4. Solberg + 6:32.4; 5. Atkinson + 7:51.9; 6. Ogier + 10:44.0; 8. Al Qassimi + 14:07.9; 14. Latvala + 23:32.5.