Martin Prokop po páteční smůle a havárii ovládnul sobotní testy Německé rallye
Prokop ovládnul sobotní testy, propast v celkových výsledcích však zůstává
Dojmy Czech Ford National Teamu z letošní Německé Rally jsou, řečeno jazykem salónních intelektuálů, ambivalentní. Na jedné straně zklamání z páteční chyby v úvodu závodu, po které neodvratně následoval výlet z trati a odstoupení. Vztek z bezostyšné krádež a. rozčarování z chování soupeřů. Na straně druhé spokojenost s nastavením vozu a radost ze sobotního výkonu posádky, která bez jediné výjimky ovládla všechny rychlostní zkoušky.
„Jsem rád, že můžeme i přes beznadějnou ztrátu posádku podle pravidel superrally znovu nasadit do závodu,“ říká manažer týmu Qurin Muller. „Je nutné, aby si před dalšími soutěžemi vyjeli když ne porci bodů tak alespoň porci sebevědomí na asfaltových tratích. Věřím, že pošleme soupeřům před dalšími závody alespoň slušnou vizitku,“ věštil před sobotním návratem do české posádky na tratě. Pravdivost jeho pátečních prorockých slov o nevyzpytatelnosti německé soutěže v závěru první etapy poznal i dosavadní lídr pořadí Juho Hanninen, který také chyboval a musel odstoupit. K jeho zaváhání však došlo až na posledním testu dne a penalizace tak byla významně menší než u Prokopa. Šance na vítězství se však i mladoboleslavskému továrnímu jezdci rozplynuly. V čele se tak ocitnul Estonec Tanak, druhé místo bylo překvapivou pozicí dalšího estonského mladíka Kruudy, třetí do party na průběžných stupních vítězů byl katařan Al-Attiyah. Hlavní favorité Hanninen a Prokop se krčili až na šestém, resp devátém místě.
Oprava vozu poškozeného při havárii však nebyla jedinou nepříjemností, kterou tým ve večerním servisu řešil
. „Stali jsme se obětí sprosté krádeže. Z vozu, který byl po nehodě ve vinici a od kterého pořadatelé z důvodu bezpečnosti vykázali posádku, někdo odcizil bezpečnostní systém HANS (zařízení chránící jezdce před poškozením krční páteře) a nářadí. Je pro nás hořké poznání, že se i mezi diváky rally najdou bezcharakterní individua, která se neštítí něčeho podobného. HANS je individuálně přizpůsobený a informace případných svědků, které povedou k jeho navrácení rádi odměníme. Kontakt naleznete na webu www.martinprokop.com nebo FB posádky,“ vysvětluje Quirin Muller.
Bylo-li znovunabytí sebevědomí hlavním úkolem v sobotní etapě, mohou Martin Prokop s Janem Tománkem hlásit jeho splnění na údernických sto procent. Sobotní RZ totiž nepoznaly v kategorii SWRC jiné vítěze. Populární „Fiona“ hnaná stovkami českých fanoušků, kteří vážili cestu k německým tratím, si počínala zcela suverénně a vyhrávala jeden rychlostní test za druhým.
„Z dnešních časů máme určitě radost. Nevím, jestli jsme jeli my tak rychle nebo ostatní tak pomalu, ale 8 nejrychlejších časů snad úplná náhoda není, ačkoli v této soutěži jsou najednou nečekaně velké rozestupy. Skoro každý si totiž vybral svou porci problémů a tam, kde bývají ve hře vteřiny se najednou bavíme o minutách. Nejen v SWRC, ale i v absolutním pořadí. Německá rally prostě umí být takto zrádná,“ komentuje dnešní dění Martin Prokop, pilot Fordu Fiesta S2000. „Úplně naplno nejedeme, malou rezervu jsme si ještě nechávali. Koneckonců – zastavit o betonové kvádry, které ohraničovaly dnešní tratě ve vojenském prostoru, to by nebylo to včerejší přistání do měkkého vinohradu. Ten je proti těmhle obludám hotová peřinka….“.
Z devátého místa se česká dvojice na úkor svých soupeřů posunula na sedmou, bodovanou příčku. Jeden moment však přece jen řádně rozjitřil už tak napjatou atmosféru – na nejdelší RZ, 34 kilometrové Panzerplatte, musel Martin Prokop absolvovat bezmála 20 km v závěsu za největším soupeřem Hanninenem. Ten opravoval defekt a zpět na trať vyjel těsně před rychlejším českým jezdcem. „Ten, kdo je na trati z jakéhokoli důvodu dojet, pustí svého soupeře. To je v rally nepsaným, ale ctěným pravidlem. Pokud to, např v případě technických potíží hrozí nám, je mou prací vedle navigování i sledovat situaci za námi a včas jezdce upozornit,“ říká copilot Jan Tománek.
„Nemyslím, že to byl od Juha nějaký chladný kalkul. Spíš nezvládnul své emoce v závodě, který se mu také nevyvíjí podle představ. Nebo měl dojem, že nám má oplácet nějakou domnělou křivdu, kdo ví. Osobní spory jsou možná kořením pro média, ale nejsme boxeři, uši si navzájem vzteky okusovat nebudeme, “ krčí rameny Martin Prokop, jenž se snaží neztratit nadhled. „Měl jsem hlavně strach o náš motor. Byli jsme na Juhovi tak blízko, že bylo minimální náporové chlazení a začínal se přehřívat. Ale všechno má něco do sebe, alespoň jsme si mohli udělat jasný srovnávací test – motor škodovky na rovinách jede skvěle, tady mají technici ve Fordu co dohánět!“
Zítra čeká posádku zbývajících 5 testů o celkové délce 76 kilometrů. „Budeme se trošku opakovat, ale rally končí až v cíli. Takže pojedeme dál jak nejlépe umíme i když na ztrátu nabranou díky pátečnímu odstoupení snad ani nepotřebujeme stopky. Bohatě stačí kalendář,“ usmívají se již o poznání spokojenější Martin Prokop s Janem Tománkem.
PR
Leaderboard after Day 2
1. S Ogier/J Ingrassia FRA Citroen DS3 2hr 44min 43.2sec
2. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 2hr 45min 54.5sec
3. D Sordo/C Del Barrio ESP Mini John Cooper 2hr 46min 53.4sec
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Fiesta RS 2hr 47min 26.5sec
5. K Meeke/P Nagle GBR Mini John Cooper 2hr 48min 16.4sec
6. P Solberg/C Patterson NOR Citroen DS3 2hr 48min 25.5sec
7. K Räikkönen/K Lindström FIN Citroen DS3 2hr 50min 36.4sec
8. H Solberg/I Minor NOR Ford Fiesta RS 2hr 50min 42.6sec
9. A Araujo/M Ramalho PRT Mini John Cooper 2hr 52min 34.8sec
10 P Van Merksteijn/E Mombaerts NLD Citroen DS3 2hr 53min 09.1sec
Stage Times
Stage 7: 1. Latvala 6min 12.9sec; 2. Loeb + 0.5; 3. Ogier + 0.8; 4. P Solberg + 1.1; 5. Østberg + 3.4; 6. Sordo + 3.7; 7. Hirvonen + 4.7.
Overall: 1. Loeb 1hr 24min 34.8sec; 2. Ogier + 7.7; 3. Hirvonen + 1:22.6; 4. Sordo + 1:43.5; 5. P Solberg + 2:00.4; 6. Meeke + 2:04.9; 15. Latvala + 6:10.2.
Stage 8: 1. Ogier 8min 25.5sec; 2. Latvala + 3.5; 3. Loeb + 3.9; 4. Hirvonen + 4.9; 5. Sordo + 5.7; 6. Meeke + 6.4.
Overall: 1. Loeb 1hr 33min 04.2sec; 2. Ogier + 3.8; 3. Hirvonen + 1:23.6; 4. Sordo + 1:45.3; 5. P Solberg + 2:03.7; 6. Meeke + 2:07.4; 14. Latvala + 6:09.8.
Stage 9: 1. Loeb 8min 35.5sec; 2. Ogier + 3.3; 3. Hirvonen + 6.7; 4. Latvala + 8.0; 5. Sordo + 8.2; 6. Meeke + 10.4.
Overall: 1. Loeb 1hr 41min 39.7sec; 2. Ogier + 7.1; 3. Hirvonen + 1:30.3; 4. Sordo + 1:53.5; 5. Meeke + 2:17.8; 6. P Solberg + 2:46.3; 13. Latvala + 6:17.8.
Stage 10: 1. Ogier 19min 55.3sec; 2. Loeb + 2.3; 3. Latvala + 4.1; 4. P Solberg + 8.4; 5. Sordo + 9.1; 6. Meeke + 20.1; 15. Hirvonen + 1:05.2.
Overall: 1. Loeb 2hr 01min 37.3sec; 2. Ogier + 4.8; 3. Sordo + 2:00.3; 4. Hirvonen + 2:33.2; 5. Meeke + 2:35.6; 6. P Solberg + 2:52.4; 10. Latvala + 6:19.6.
Stage 11: 1. Ogier 6min 09.1sec; 2. Latvala + 1.2; 3. Hirvonen + 3.0; 4. Loeb + 3.5; 5= P Solberg, Sordo + 4.0.
Overall: 1. Loeb 2hr 07min 49.9sec; 2. Ogier + 1.3; 3. Sordo + 2:00.8; 4. Hirvonen + 2:32.7; 5. Meeke + 2:37.9; 6. P Solberg + 2:52.9; 10. Latvala + 6:17.3.
Stage 12: 1. Loeb 8min 23.8sec; 2. Hirvonen + 1.7; 3. Ogier + 2.1; 4. Latvala + 2.3; 5. Meeke + 2.7; 6. P Solberg + 3.1.
Overall: 1. Loeb 2hr 16min 13.7sec; 2. Ogier + 3.4; 3. Sordo + 2:07.0; 4. Hirvonen + 2:34.4; 5. Meeke + 2:40.6; 6. P Solberg + 2:56.0; 10. Latvala + 6:19.6.
Stage 13: 1. Loeb 8min 36.5sec; 2. Ogier + 0.4; 3. Hirvonen + 3.4; 4. Sordo + 3.6; 5. Kuipers + 14.3; 6. Räikkönen + 14.8.
Overall: 1. Loeb 2hr 24min 50.2sec; 2. Ogier + 3.8; 3. Sordo + 2:10.6; 4. Hirvonen + 2:37.8; 5. Meeke + 3:03.9; 6. P Solberg + 3:27.0.
Stage 14: 1. Ogier 19min 49.2sec; 2. Sordo + 3.4; 3. Hirvonen + 9.3; 4. P Solberg + 19.1; 5. Räikkönen + 22.5; 6. H Solberg + 29.7.
Overall: 1. Ogier 2hr 44min 43.2sec; 2. Loeb + 1:11.3; 3. Sordo + 2:10.2; 4. Hirvonen + 2:43.3; 5. Meeke + 3:33.2; 6. P Solberg + 3:42.3.