MartinProkop s novým spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou na Monte a jejich úvodní dva dny.
Novinky: 19. 01. 2012
Jezdec Czech Ford National Teamu Martin Prokop debutuje při Rallye Monte Carlo 2012 za volantem speciálu Ford Fiesta RS v nejprestižnější kategorii WRC. Zatím mu společně s novým spolujezdcem Zdeňkem Hrůzou patří 13. místo.
Česká posádka zaznamenala citelnou ztrátu hned v úvodu soutěže - RZ2 Burzet. V polovině zkoušky vyletěla jejich fiesta z trati a výsledkem byl 36. čas se ztrátou více než 4,5 minuty.
„Průběh úvodní etapy byl náročnější než jsem si představoval v nejhorších snech. Už úvodní vložka znamenala hodně těžký vstup do závodu. Ve volbě pneumatik jsme vsadili na jistotu a zvolili super měkký slick. Michelin nám však nedal před startem vůbec žádnou gumu na test, a tak se brzy ukázalo, že naše volba nebyla optimální. Pneumatika nefungovala při teplotách kolem nuly optimálně, auto se těžko řídilo, na suchu klouzalo ještě víc než na mokru. Něco jsme ztratili, ale byli jsme rádi, že jsme byli v cíli extrémního testu,“ řekl Martin Prokop.
„Přestup do WRC byl strašně těžký. Trénink jsme absolvovali na suchu, nyní byla část dopolední sekce pod sněhem. Podmínky nebyly vůbec konstantní. Jedna zatáčka byla suchá, další třeba na sněhu a zase se to opakovalo. První erzeta byla vůbec těžká i na čtení, musel jsem se vyrovnávat nejen s rychlostí WRC, ale také novým rozpisem,“ doplnil Zdeněk Hrůza.
„Do druhé vložky jsme vyrazili s hroty na přední nápravě. Když jsme přijeli na první sníh, cítil jsem se za volantem dobře, a tak nějak zkusil závodit. Ale v jedné zatáčce jsem byl delší a hrozil náraz do mostku přední částí fiesty. Proto jsem tomu pořádně naložil, abych se nárazu vyhnul, což se povedlo. Bohužel energie byla tak velká, že fiesta šla do hodin, a v úzkém místě jsme spadli v protisměru do příkopu. Auto bylo hodně hluboko a už mě napadaly černé myšlenky. Naštěstí tam bylo hodně lidí a během tří minut nám pomohli dostat auto zpět. Burzet byl opravdu šílený. S tak rychlým autem a jen s jednou správně obutou nápravou to byla obrovská zkušenost,“ popsal smolný incident jihlavský jezdec.
Ani tato ztráta s posádkou Czech Ford National Teamu nezatřásla, ve druhé sekci opakovaných průjezdů zajela dva dvanácté časy.
„Podmínky byly odpoledne přece jen trochu snazší, navíc jsme měli po celý den skvělé informace od našich špionů Štěpána Vojtěcha a Zdeňka Jurky. Jeli jsme tvrdší gumy i nastavení, vyplatila se nám i volba hrotů do kříže v RZ4. Celkově jsme se pěkně svezli a z jízdy jsem měl mnohem lepší pocit než by se mohlo zdát z dosahovaných časů. Stále hledám limit auta, kde jak mohu jet. To bude chvíli trvat než si návyky zcela osvojím. Prostě pravá čtyřka naplno ve dvoutisícovce už nelze jet obdobně s WRC…,“ naznačil Martin Prokop.
„Monte je hodně zrádné. Samozřejmě koukáme na časy, ale důležitější je najet co nejvíce kilometrů a nejlépe dojet až do cíle. Nechtěl jsem dnes nic vyvést třeba jako Jari-Matti Latvala nebo Thierry Neuville. To by pro nás byl konec, člověk to musí mít na paměti. Nemůžeme jít cestou hop nebo trop, proto i dále chceme jet na jistotu. Ale to jsme si říkali i dnes a stejně jsme byli venku. Prostě na Monte člověk nikdy neví,“ uzavřel jezdec Czech Ford National Teamu.
Rallye Monte Carlo - 2. den: \"Musím se s tím vnitřně poprat\"
Dvojice Czech Ford National Teamu pokračovala na tratích severozápadně od Valence nadále s větší mírou jistoty, s cílem vyhnout se zásadním komplikacím. Každý kilometr je pro Martina Prokopa cennou zkušeností, s novým vozem se sžívá i spolujezdec Zdeněk Hrůza. Jejich výsledky se v dopolední sekci pohybovaly na přelomu první patnáctky, odpoledne zajeli dva dvanácté časy.
„Dnešní podmínky pro nás paradoxně nebyly až tak příznivé. Včera byla ztráta na soupeře menší než dnes. Tři testy druhé etapy byly extrémně rychlé. Dopoledne se navíc neustále měnily podmínky. Proto byly první průjezdy trápením. Hodně to klouzalo, od špionů jsme měli mnoho poznámek na zrádná místa. Bylo potřeba si stále dávat pozor,“ popsal Martin Prokop. „Odpoledne jsme zrychlili, zkusil jsem držet rychlejší tempo, ale k lepším časům nám chybí plynulost. Méně brzdit do některých zatáček, ale na to si zatím nevěřím. Časy odpovídají naší jízdě. Ale celkově nejsou zklamáním. I když se s průběhem vnitřně peru. Ale jen díky kilometrům poznávám fiestu více a více. Určitě by nebylo žádným problémem auto někde rozvěsit. Tak ale nechci dopadnout…“
Za panujících podmínek byla druhá etapa velmi rychlá, což potvrdil i pilot Czech Ford National Teamu: „Popravdě jsem se na ni moc netěšil už po seznamovacích jízdách. Ale zvládli jsme ji bez problémů, s každým kilometrem je lepší i spolupráce se Zdeňkem. Dnes měl mezi zatáčkami více času, čímž se lépe sžíval s fiestou. Spolupráce se vyvíjí směrem, jak jsem si představoval.“
Česká posádka odjela všechny vložky dne na měkkém slicku. „Po včerejší negativní zkušenosti se super měkkou volbou jsme ji možná ráno mohli zkusit. Loeb ji obul a jel hodně rychle. S naší volbou jsem ale byl spokojen, jen jsem v úvodu dopoledních průjezdů musel chvíli čekat, až se guma zahřála,“ naznačil jihlavský jezdec.
Podle obou členů posádky klasické Monte začne zase zítra a vyvrcholí kultovními vložkami nad Monakem. Cílem Martina a Zdeňka je, aby na Col de Turini a Luceramu nechyběli.
„Čekají nás ještě dva plnohodnotné dny. Přeji si dojet až dolů, kde jsou vložky více technické. Chci tomu přizpůsobit i zítřejší přejezdovou etapu. Vložky třetího dne mají své záludnosti, podle informací bude zítra zase více sněhu a ledu. Dojet do Monte nebude nic jednoduchého,“ přiznává Martin Prokop.