Norská rallye 2009: Martin Prokop po taktickém výkonu na sněhu třetí v PCWRC
Norská rally: Prokop s Tománkem třetí v PCWRC
Česká posádka Martin Prokop - Jan Tománek dokonale navázala na loňský úspěch ve Švédsku a na norských zkouškách, lemovaných obrovskými sněhovými bariérami, vyválčila třetí místo produkční klasifikace. Zároveň obhájila pozici nejrychlejší neseverské produkční dvojice na tomto specifickém povrchu.
Martin s Jendou nastupovali na start závěrečné etapy s jasnou vizí pokusit se uhájit třetí příčku klasifikace PCWRC před dotírajícím Andreasem Mikkelsenem. Loni se tento norský talent za volantem Fordu WRC radoval ve Švédsku se zisku mistrovských bodů díky páté příčce, takže se dala očekávat jeho maximální snaha smazat více než dvacetisekundovou ztrátu. Rozluštění tohoto duelu však přišlo velmi záhy, když Mikkelsen nenastartoval svou imprezu v ranním uzavřeném parkovišti. I když se mu to posléze podařilo, na jeho kontě figurovala penalizace 1:10 minuty.
„Za těchto okolností jsem si věřil, že o třetí příčku bychom neměli přijít. Mikkelsen to přesto zkusil, ale hned na úvodním testu skončil mimo trať a na následující zkoušce mu vystavilo definitivní stop vylomené kolo,“ objasnil český pilot.
Posádka Jipocar Racingu si mohla oddechnout, v dalším průběhu si časy blízko špičky PCWRC kontrolovala svůj náskok před nejbližším konkurentem Portugalcem Araujem, který nakonec narostl na rovnou minutu.
„V závěru jsme se snažili jízdou bavit, zkoušeli jsme vyrobit nějaké dlouhé smyky. Ale ani poslední den nebyl ničím jednoduchým. Každá vložka byla trochu odlišná, také podmínky na nich byly proměnlivé. A v poslední zkoušce sekce jsme dokonce vytáhli z našich dat maximálku 198 km/h. Zkouška Budor obsahovala nekonečné roviny, podklad byl hodně ledový a místy to strašně klouzalo. Však na to také v poslední zkoušce doplatili výletem mimo trať Martin Semerád či Lotyš Neiksans,“ popsal Martin Prokop.
Před hamarskou arénou Viking Ship se následně Prokop s Tománkem mohli radovat z výtečného výsledku a díky šestibodovému zisku i solidního vstupu do produkčního šampionátu.
„Náš výkon bych označil spíše za taktický. Už před závodem jsme si řekli, že chceme maximum možných bodů a pozici nejrychlejší mimoseverské posádky. To se podařilo, proto v týmu panuje maximální spokojenost. Ale loni ve Švédsku se určitě jelo ještě rychleji,“ uzavřel ohlédnutí za norským startem Martin Prokop.
Světové tažení Martina Prokopa bude pokračovat v polovině března na Kypru, kde se jihlavský jezdec vrátí do kokpitu Citroënu C2 S1600. Specifikem kyperské soutěže bude střídání povrchů. První etapa se pojede na asfaltu, zbývající dvě na šotolině.
Norská rally - PCWRC (RZ23)
1. Sandell (Škoda) 3:49:43.6
2. Brynildsen (Mitsubishi) + 44.1
3. Prokop (Mitsubishi) + 2:56.7
4. Araujo (Mitsubishi) + 3:57.0
5. Neiksans (Mitsubishi) + 10:39.9
6. Tarabus (Fiat) + 12:49.5
7. Flodin (Subaru) + 20:17.5
8. Sauvan (Mitsubishi) + 36:14.4
Průběžné pořadí PCWRC (1/8, započítává se šest registrovaných startů):
1. Sandell 10, 2. Brynildsen 8, 3. Prokop 6, 4. Araujo 5
Jipocar Racing
www.martinprokop.com
Celkové pořadí
Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3hr 28min 15.9sec
2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 28min 25.7sec
3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 29min 37.7sec
4. H Solberg/C Menkerud NOR Ford Focus RS 3hr 31min 49.4sec
5. D Sordo/M Marti ESP Citroen C4 3hr 32min 07.9sec
6. P Solberg/P Mills NOR Citroen Xsara 3hr 34min 41.3sec
7. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 34min 51.5sec
8. U Aava/K Sikk EST Ford Focus RS 3hr 35min 05.0sec
9. M Østberg/O Unnerud NOR Subaru Impreza 3hr 38min 16.4sec
10 S Ogier/J Ingrassia FRA Citroen C4 3hr 41min 05.7sec
Drivers Manufacturers
1. S Loeb 20pts 1. Citroen Total 32pts
2. M Hirvonen 14pts 2. BP Ford Abu Dhabi 22pts
3. D Sordo 12pts 3. Stobart VK M-Sport Ford 16pts
4. H Solberg 10pts 4. Citroen Junior Team 8pts
5. J-M Latvala 6pts
6. C Atkinson 4pts
Stage Times - výsledky v poslední etapě
Stage 18: 1. Hirvonen 16min 07.5sec; 2. Loeb + 5.3; 3. Latvala + 19.3; 4. H Solberg + 19.9; 5. Sordo + 33.6; 6. Wilson + 37.8.
Overall: 1. Loeb 2hr 38min 23.9sec; 2. Hirvonen + 9.7; 3. Latvala + 57.2; 4. H Solberg + 2:55.9; 5. Sordo + 3:21.6; 6. P Solberg + 5:25.4.
Stage 19: 1. Loeb 6min 18.9sec; 2. Hirvonen + 6.1; 3. Latvala + 9.5; 4. Sordo + 12.6; 5. H Solberg + 16.2; 6. Ostberg + 17.5.
Overall: 1. Loeb 2hr 44min 42.8sec; 2. Hirvonen + 15.8; 3. Latvala + 1:05.7; 4. H Solberg + 3:12.1; 5. Sordo + 3:34.2; 6. P Solberg + 5:49.3.
Stage 20: 1. Hirvonen 10min 12.3sec; 2. Loeb + 1.2; 3. Latvala + 4.7; 4. Sordo + 10.4; 5. H Solberg + 10.7; 6. Ogier + 13.0.
Overall: 1. Loeb 2hr 54min 56.3sec; 2. Hirvonen + 14.6; 3. Latvala + 1:09.2; 4. H Solberg + 3:21.6; 5. Sordo + 3:43.4; 6. P Solberg + 6:05.1.
Stage 21: 1. Hirvonen 16min 23.4sec; 2. Loeb + 6.4; 3= Latvala, Sordo + 8.3; 5. P Solberg + 9.0; 6. Aava + 9.4.
Overall: 1. Loeb 3hr 11min 26.1sec; 2. Hirvonen + 8.2; 3. Latvala + 1:11.1; 4. H Solberg + 3:25.7; 5. Sordo + 3:45.3; 6. P Solberg + 6:07.7.
Stage 22: 1. Hirvonen 6min 24.6sec; 2. Loeb + 0.5; 3. Sordo + 8.3; 4. H Solberg + 4.5; 5. Latvala + 4.6; 6. Aava + 7.1.
Overall: 1. Loeb 3hr 17min 51.2sec; 2. Hirvonen + 7.7; 3. Latvala + 1:15.2; 4. H Solberg + 3:29.7; 5. Sordo + 3:48.2; 6. P Solberg + 6:17.3.
Stage 23: 1. Loeb 10min 24.7sec; 2. Hirvonen + 2.1; 3= H Solberg, Sordo + 3.8; 5. Ogier + 5.7; 6. Aava + 6.1; 7. Latvala + 6.6.
Overall: 1. Loeb 3hr 28min 15.9sec; 2. Hirvonen + 9.8; 3. Latvala + 1:21.8; 4. H Solberg + 3:33.5; 5. Sordo + 3:52.0; 6. P Solberg + 6:25.4.