Nové české WRC : BRISK RS O1 WRC připraven !!
BRISK RS O1 WRC
Vynikající zprávu má firma Brisk Tábor a.s. pro všechny příznivce motorsportu. Díky myšlence majitele Brisku Ing. Čapky se zde zrodil zcela ojedinělý projekt závodního automobilu vlastní konstrukce. V současné době bude vozidlo používáno na testování v rallye jak na domácí půdě, tak i v zahraničí.
V plánu jsou také testovací jízdy pro novináře i širokou veřejnost a promotion akce.
Za vším stojí lidé
Brisk Tábor a.s. se řadí mezi největší světové výrobce zapalovacích svíček. Pro vývoj nových výrobků disponuje Brisk kvalitní, moderně vybavenou zkušebnou s motorovými brzdami pro dlouhodobé zkoušky motorů, mrazovou komorou pro zatěžovací zkoušky celých automobilů za nízkých teplot a speciální motor s vysokým stupněm přeplňování.
Další výhodou firmy je široký tým konstruktérů a vývojářů. Zapalovací svíčka je jedním z hlavních komponentů, které velice ovlivňují chod motoru a jeho výkon. Testování tak speciálního dílu přímo v extrémních podmínkách je pro firmu bezesporu žádoucí a bez přímé technické spolupráce se závodními týmy se neobejde.
Na začátku jsme osazovali závodními zapalovacími svíčkami motory Lamborghini
Sportovní zapalovací svíčky mají v Brisku již dlouhou tradici. Prvopočáteční idea se naplnila tím, že Brisk začal dělat závodní zapalovací svíčky, například do motorů Lamborghini, TM Racing a mnoho dalších. Ale testování motorů bylo vždy spojeno s většími obtížemi, protože závodní týmy měly své další programy. Osazování špičkových motorů závodních teamů našimi zapalovacími svíčkami jen potvrdilo předpoklady a parametry, které naše výrobky mají.
Motorové čluny Lamborghini vyhrály několikrát po sobě s našimi výrobky prestižní závody F1. To je pro firmu ta nejlepší reference. Spolupráce se závodními týmy přinesla mnoho špičkových výsledků ve všech kategoriích a to byl jasný impuls udělat další krok vpřed. „V Brisku máme výborné technické zázemí, od vývoje, konstrukce až po zkušebnu motorů.“ říká majitel Brisku Ing. Čapka.
Vize do budoucna – vlastní závodní tým
V roce 2OO5 se zrodila v hlavě Ing. Čapky myšlenka, že budeme mít svůj vlastní závodní tým a testovací jezdce, kteří odzkouší motory při nejrůznější zátěži a vnějších vlivech současně s připojenou testovací aparaturou, což bude pro vývoj dalších svíček nesmírným pokrokem. Inženýři z vývoje dostali ihned úkol připravit projekt. Při jeho přípravě se však dostali do fáze, s jakým automobilem závodit a zkoušet na něm jednotlivé komponenty. Všechny skupiny mají nějaká omezení daná předpisy, to ale nevyhovuje vývoji nových zapalovacích svíček pro nejtěžší nasazení.
Na konci roku 2OO6 byla zahájena stavba unikátního závodního speciálu
V roce 2OO6 se rozběhla spolupráce s firmou Prodrive, kam Brisk dodává zapalovací svíčky pro jejich závodní tým. A právě v tuto dobu padla volba na automobilové soutěže v rallye. Tehdy už se naplno rozjela kreativita a aktivita inženýrů z vývoje, kteří přišli s návrhem na stavbu vlastního motoru. Ing. Čapka jej potom na sklonku loňského roku rozvinul v otázku, proč bychom si nepostavili celý závodní automobil vlastní konstrukce? Projekt BRISK RS O1 WRC byl na světě.
Za šest měsíců od první myšlenky na stavbu auta tu tento výsledek práce stojí před Vámi.
Tato pojízdná testovací laboratoř oplývá mnoha technickými finesami.
BRISK RS O1 WRC
Sportovní závodní automobil určený pro automobilové soutěže s konstrukcí podle řádu FIA, přílohy J, bez homologace.
Celá konstrukce vozu vychází z koncernových dílů Škoda a VW.
KAROSERIE
Typ karoserie - samonosná, ocelová, tvořená příhradlovou konstrukcí
z vysokopevnostních ocelových trubek,
doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu.
MOTOR
Typ - zážehový, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem,
se samostatným obtokovým ventilem, sekvenční dvojité
vstřikování paliva, bezdotykové zapalování
Zapalovací svíčky - BRISK Racing DOR 1O DS EVO 2
Zdvihový objem motoru ( cm3 ) - 1998
Počet válců - 4
Max. výkon ( kW/k/ot/min ) - 368 / 500 / 7800
Max. točivý moment ( Nm/ot/min ) - 600 / 3700
Příprava směsi - sekvenční dvojité vstřikování
Přeplňovací tlak ( kPa ) - 2,5
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ
Typ převodovky - sekvenční, přímo řazená, s posilovacími magnety
Počet převodových stupňů - 6
Spojka - suchá, dvoukotoučová, keramická
DYNAMIKA
Max. rychlost ( km/hod ) - 200
Zrychlení z O na 1OO km/h ( sec.) - 2,7
HMOTNOSTI
Pohotovostní hmotnost ( kg ) - 1000
ROZMĚRY
Celková délka ( mm ) - 4 002
Celková šířka ( mm ) - 1 890
Celková výška ( mm ) - 1 270
Rozvor ( mm ) - 2 500
Rozchod vpředu ( mm) - 1 670
Rozchod vzadu ( mm) - 1 620
PODVOZEK
Přední / zadní náprava - nezávislé zavěšení kol, trojúhelníková ramena,
pérování tlumiči Proflex
Přední / zadní brzdy - čtyřpístkové o průměru 330 mm /
čtyřpístkové o průměru 320 mm
všechny brzdy kotoučové, značky Porsche
Diferenciály - mezinápravový i pasivní nápravové s omezenou svorností
DALŠÍ VYBAVENÍ
18ti palcová kola, hasicí systém, bezpečnostní nádrž, intercom, vyspělá diagnostika pro snímání telemetrie - v první fázi na motoru, ve druhé fázi ve vývoji telemetrie podvozku.
Základní údaje o společnosti
Obchodní firma: BRISK Tábor a.s.
Sídlo: Tábor, Vožická ul. 2068, PSČ 390 02
Právní forma: akciová společnost
Předseda představenstva, generální ředitel a vlastník Brisk Tábor a.s.:
Ing. Mojmír Čapka
Holdingové firmy: BRITA TRADE s.r.o.
SKLÁŘSKÝ ÚSTAV Hradec Králové s.r.o.
OOO BRISK Ozersk
Certifikace: ISO/TS 16949:2002
ČSN EN ISO 14001:2005
Významná ocenění: Czech Top 100 - 2002 - 2006
Czech 100 Best - 1999 - 2006
Leading Edge 1998 – nejlepší dodavatel koncernu VW
Exportér roku 2001, 2002
Rodinné stříbro 2002
Firma kraje 2004 – 2006
Dodavatel pro Auto roku 2005
Dodavatel originálních dílů roku 2006 ( Škoda Auto )
Manažerská ocenění: Podnikatel roku 2003 – finalista Ing. Čapka
Manažer roku 2002 – finalista Ing. Čapka
Dodávky pro OEM, OES:
ŠKODA, VW,DACIA, VOLVO, AUDI, DAEWOO – AVIA, TATRA, HUSQVARNA, SEAT, STIHL, OREGON, ZETOR, ZMZ, AVTOVAZ, LAMBORGHINI, ANDORIA, TM RACING, FREE LINE, AMA, ACTIVE, EBERSPAACHER, HIRTH, BRANO GROUP, LIMBACH, WIRTH, NĚVA, JAWA, HONEYWELL, KAMAZ, FAB, MITSUBISHI, RENAULT, POULAIN
PR