Prokop s Tománkem ve Walesu s opraveným WRC soutěž dokončili na 22. místě
Prokop s Tománkem se ve Walesu sžívali s WRC
Velšské vnitrozemí. Zelenohnědé kopce porostlé mechem rozčíslé údolími a potoky. Všudypřítomné mazlavé blátíčko. Stáda či stádečka ovcí kam se člověk podívá. O víkendu překvapívé množství slunečních paprsků. To vše bylo kulisou posledního podniku letošního MS v rally a svědkem premiéry Martina Prokopa v nejvyšší kategorii – královské třídě WRC.
Mechanici Czech Ford National Teamu po pátečním poškození techniky po opuštění trati na 6. RZ prokázali, že si už péči o novou techniku osvojili a Martin Prokop mohl v rámci superrally pokračovat ve sbírání cenných zkušeností a tolik potřebných dat. Sobotní etapu zvládla posádka bez větší krize, dosahované časy na začátku druhé desítky splňovaly předstartovní
očekávání týmu. „Páteční chyba mě mrzí. Každý kilometr má pro nás velkou cenu. Nikdy jsem nebyl tím, kdo dokáže jet s novou technikou okamžitě na limitu. Snažím se postupně zrychlovat, hledat svůj pocit z auta. Nehoda nás pochopitelně znejistěla a až v závěru sobotní etapy jsem byl z mého pohledu tam, kde jsem v pátek skončil…,“ litoval český pilot nejen ztráty šance na výsledné kvalitní umístění, ale hlavně neabsolvovaných kilometrů náročných velšských testů.
„Každý kilometr má o to větší hodnotu, že WRC poskytuje ohromné množství dat,“ vysvětluje Miroslav Švec, nová akvizice týmu, technik s bohatými zkušenostmi s přípravou speciálů nejvyšší třídy. „Dokážeme přesně analyzovat způsob jízdy, odhalit chyby, najít rezervy porovnáním s daty jiných jezdců. Můžeme se rychleji posunovat dál, aniž bychom šli metodou pokus – omyl.“ „Už nemám šanci se na nic vymluvit, všechno na mě to auto vykecá. Roky tréninku této disciplíny vzaly za své,“ usmíval se v sobotním večerním servisu pilot Fordu Fiesta RS WRC.
S jakým cílem nastoupila naše dvojice do poslední etapy, kterou představovaly dva průjezdy třemi rychlostními testy? „Raději jsme neuposlechnuli radu kamaráda Tomáše Engeho, který navrhoval vzít to „po liberecku“ - zajet jeden rychlý čas a pak to spektakulárně, pokud možno před kamerami rozbít na prvočinitele,“ říká pobaveně Prokop. A posádka neuposlechnutím“ taktických pokynů“ vynikajícího okruhového jezdce udělala dobře. S nabývající jistotou se zmenšoval odstup od předních příček, pocit z jízdy byl lepší a lepší. Dosahované časy stačily na pozice v rámci první desítky. „Ta technika je úžasná. Ale budeme potřebovat ještě množství kilometrů, abych se cítil být na její úrovni. A být jezdecky nad tímto autem? To bude ještě cesta…,“ dodává skromně jihlavský jezdec, kterého nedělní časy již řadily před jezdce s mnohem většími zkušenostmi s WRC technikou.
„Jsem spokojený,“ komentoval britskou misi Czech Ford National Teamu manažer Quirin Muller. „Tým techniku zvládnul, Martin jezdecky rostl před očima a jsem daleko raději, že zdvižený prst v podobě chyby přišel tady a ne až v lednu na Monte Carlu. Čeká nás hodně práce, ale cítím, že bude mít smysl,“ dodává optimisticky.
Martin Prokop s Janem Tománkem si na cílovou rampu na nádvoří cardiffského hradu přivezli obří penalizaci za páteční odstoupení a byli klasifikováni na 22.místě. „Byla to těžká rally. Velšské lesní cesty jsou v našem světě pojem a patří k nejnáročnějším tratím šampionátu. Teď si od nich malinko odpočineme a představíme novou techniku českým fanouškům příští víkend při tradičním Setkání mistrů v Sosnové u České Lípy. Rádi bychom se jim tak alespoň trošku odvděčili za přízeň, kterou nám po celou sezónu projevovali. A pak začne práce před příští sezónou. Máme na ni dva měsíce.“ říká české želízko v ohni zvaném World Rally Championship.
PR
Celkové výsledky
Final positions
1. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 3hr 27min 03.5sec
2. M Ostberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS 3hr 30min 46.4sec
3. H Solberg/I Minor NOR Ford Fiesta RS 3hr 34min 08.6sec
4. K Meeke/P Nagle GBR Mini John Cooper 3hr 34min 15.8sec
5. M Wilson/S Martin GBR Ford Fiesta RS 3hr 36min 00.8sec
6. O Tänak/K Sikk EST Ford Fiesta RS 3hr 36min 30.6sec
7. E Novikov/D Giraudet RUS Ford Fiesta RS 3hr 36min 51.2sec
8. D Kuipers/F Miclotte NLD Ford Fiesta RS 3hr 37min 16.2sec
9. K Block/A Gelsomino USA Ford Fiesta RS 3hr 43min 04.7sec
10 A Araújo/M Ramalho POR Mini John Cooper 3hr 44min 05.1sec
Drivers
1. S Loeb 222pts
2. M Hirvonen 214pts
3. S Ogier 196pts
4. J-M Latvala 172pts
5. P Solberg 110pts
6. M Ostberg 88pts
Manufacturers
1. Citroen Total 403pts
2. Ford Abu Dhabi 376pts
3. M-Sport Stobart Ford 178pts
4. Petter Solberg 98pts
5. FERM Power Tools 54pts
6. Team Abu Dhabi 54pts
Stage Times
Stage 18: 1. Latvala 8min 45.6sec; 2. Loeb + 1.4; 3. Ostberg + 14.3; 4. Meeke + 14.4; 5. Ogier + 17.3; 6. Sordo + 20.3; 7. Novikov + 21.5.
Overall: 1. Latvala 2hr 47min 23.5sec; 2. Loeb + 7.5; 3. Ostberg + 2:58.2; 4. H Solberg + 5:59.3; 5. Meeke + 6:34.4; 6. Wilson + 7:30.9; 9. Novikov + 8:43.8.
Stage 19: 1. Latvala 12min 29.6sec; 2. Ogier + 9.9; 3. Meeke + 16.0; 4. Ostberg + 17.1; 5. Sordo + 20.4; 6. Novikov + 22.7.
Overall: 1. Latvala 2hr 59min 53.1sec; 2. Ostberg + 3:15.3; 3. H Solberg + 6:27.8; 4. Meeke + 6:50.4; 5. Wilson + 8:07.2; 6. Tänak + 8:55.1; 7. Novikov + 9:06.5.
Stage 20: 1. Ogier 2min 41.9sec; 2. Latvala + 0.2; 3. Meeke + 2.1; 4. H Solberg + 3.4; 5. Tänak + 3.8; 6. Sordo + 3.9; 17. Novikov + 15.5.
Overall: 1. Latvala 3hr 02min 35.2sec; 2. Ostberg + 3:19.5; 3. H Solberg + 6:31.0; 4. Meeke + 6:52.3; 5. Wilson + 8:11.7; 6. Tänak + 8:58.1; 8. Novikov + 9:21.8.
Stage 21: 1. Latvala 8min 59.8sec; 2. Ogier + 2.6; 3. Meeke + 3.6; 4. Sordo + 4.3; 5. Ostberg + 6.4; 6. Novikov + 7.2.
Overall: 1. Latvala 3hr 11min 35.0sec; 2. Ostberg + 3:25.9; 3. H Solberg + 6:42.6; 4. Meeke + 6:55.9; 5. Wilson + 8:23.7; 6. Tänak + 9:09.6; 7. Novikov + 9:29.0.
Stage 22: 1. Ogier 12min 39.8sec; 2. Latvala + 4.2; 3. Sordo + 11.4; 4. Meeke + 12.0; 5. Ostberg + 19.3; 6. Novikov + 19.7.
Overall: 1. Latvala 3hr 24min 19.0sec; 2. Ostberg + 3:41.0; 3. H Solberg + 7:01.9; 4. Meeke + 7:03.7; 5. Wilson + 8:46.5; 6. Tänak + 9:26.2; 7. Novikov + 9:44.5.
Stage 23: 1. Ogier 2min 41.3sec; 2. Sordo + 2.7; 3. Latvala + 3.2; 4. Wilson + 4.0; 5. Tänak + 4.1; 6. Prokop + 4.2; 9. Novikov + 6.4.
Overall: 1. Latvala 3hr 27min 03.5sec; 2. Ostberg + 3:42.9; 3. H Solberg + 7:05.1; 4. Meeke + 7:12.3; 5. Wilson + 8:57.3; 6. Tänak + 9:27.1; 7. Novikov + 9:47.7.