Rally Bohemia má 35 let!. Při premiéře odstartovalo 152 posádek !!
Jakých vlastně bylo oněch úctyhodných pětatřicet let mladoboleslavské rally? Škodovka a později Bohemka si zažila svá prvenství, vzestupy i pády. Ať je to tak nebo tak, jen málokterá soutěž se může pochlubit tak bohatou a různorodou historií, která především díky automobilce Škoda Auto a.s. může v letošním roce opět pokračovat. V této, poněkud obsáhlejší tiskové zprávě, máme možnost si na jednotlivé ročníky zavzpomínat.
1974
Na startu 1.800 km dlouhé soutěže se objevilo 152 posádek, z toho 72 zahraničních. Rychlostní zkoušky byly rozesety po celé republice a na nich si to o vítězství rozdávali tovární jezdci na vozech Škoda Super Sport Horsák a Srnský s Norem Aabym na opelu a Hubáčkem na modré alpince. Co na tom, že se tovární vozy Škoda vystřídaly na čele, co na tom, že Aaby všechny proháněl, když se nakonec z vítězství radoval nejméně chybující Vladimír Hubáček s Renaultem Alpine.
Hubáček – Minařík (CS) Renault Alpine, 14.592 bodů
Jelínek – Kvaizar (CS) Škoda 120 S, 15.047 bodů
Šimek – Landecký (CS) Škoda 110 L, 15.180 bodů
1975
Historicky nejvyšší počet startujících (186) se objevil na startu druhého ročníku Rallye Škoda. Po nádherné bitvě mezi Hubáčkem (Renault Alpine) a Horsákem (Škoda 200 RS) se znovu slavilo u Hubáčků. Vysoké tempo tehdy neustál například Rakušan Wittmann na BMW nebo Švéd Lundström
s toyotou. Třetím místem na sebe výrazně upozornila zelenočerná Škoda 120 S, za jejímž volantem seděl Johnny Haugland z Norska.
Hubáček – Minařík (CS) Renault Alpine, 10.252 bodů
Horsák – Motal (CS) Škoda 200 RS, 10.436 bodů
Haugland – Antonsen (N) Škoda 120 S, 10.801bodů
1976
Rok 1976 se nesmazatelně zapsal do historie, světlo světa totiž spatřila legendární Škoda 130 RS, jinak také zvaná plastiková bomba, české Porsche nebo Stratos východu. Nejrychlejší byl Václav Blahna právě na nové stotřicítce před švédskou bratrskou dvojicí Olssonů s escortem. Neuspěl Rakušan Dietmayer s golfem ani Švéd Ericsson s volvem, naopak skvělý byl Pech na stodvacítce nebo Härtwich z DDR s továrním Wartburgem.
Blahna – Hlávka (CS) Škoda 130 RS, 13.417 bodů
Olsson – Olsson (S) Ford Escort RS 2000, 14.323 bodů
Hank – Neubauer (CS) Škoda 110 Rallye, 14.792 bodů
1977
Odstartovalo opět úctyhodných 176 posádek a znovu kralovaly vozy s okřídleným šípem ve znaku. Své první vítězství si domů do Skandinávie odvezl Nor Haugland, kterého už tehdy v Československu, díky pevnému svazku s továrním týmem Škoda, málokdo považoval za cizince. Událostí byl nejen start Rakušana Öttla se silným vozem Porsche Carrera, ale i koketování pořadatelů Rallye Škoda s prestižním seriálem Mistrovství Evropy jezdců.
Haugland – Berglund (N) Škoda 130 RS, 11.400 bodů
Šedivý – Janeček (CS) Škoda 130 RS, 11.709 bodů
Öttl – Krammer (A) Porsche Carrera, 12.033 bodů
1978
Rallye Škoda stala jedinou soutěží na území Československa, která byla zařazena do seriálu Mistrovství Evropy jezdců. Tento fakt se okamžitě projevil kupříkladu účastí několikanásobného mistra Belgie Gilberta Staepelaera s továrním vozem Ford Escort. Belgičan se také ihned usadil na čele, ale porucha motoru mu zabránila zvítězit. Smůlu měl i Haugland, Zapadlo, Bulhar Čubrikov nebo Rakušan Šulc. Nečekaným vítězem se stal Jiří Šedivý s tovární stotřicítkou.
Šedivý – Janeček (CS) Škoda 130 RS, 23.020 bodů
Havel – Wohanka (CS) Škoda 130 RS, 24.129 bodů
Sjunning – Andersson (S) Opel Kadett GTE, 14.792 bodů
1979
Šestý díl pokračování Rallye Škoda se nesl ve znamení souboje dvou jezdců – Nora Hauglanda s továrním vozem Škoda 130 RS a Leo Pavlíka s Renaultem 5 Alpine. Tempu překvapivě nestačili ani mistr Norska Sögaard, Maďar Ferjancz a ani Dán Spiro. Čtyřiačtyřicet rychlostních zkoušek o délce témě 460 km dokonale prověřilo výdrž jezdců i strojů. Na výbornou znovu obstál Haugland a podruhé v Mladé Boleslavi zvítězil. Mezi prvními patnácti posádkami bylo neuvěřitelných devět Skandinávců.
Haugland – Bohlin (N/S) Škoda 130 RS, 19.406 bodů
Pavlík – Motl (CS) Renault 5 Alpine, 19.659 bodů
Havel – Soukup CS) Škoda 130 RS, 19.720 bodů
1980
Diváci se sice nedočkali Per Eklunda ani Franze Wittmanna, ale mezi 104 posádkami bylo dost zajímavých jmen. Porazit domácího Hauglanda přijel krajan Aaby s volvem, dále Dánové Spiro a Kristiansen s asconami, Lucemburčan Kridel s escortem nebo Ferjancz s renaultem. Na startu se objevila i bájná Lancia Stratos s italskou posádkou Gianello – Rorato, nicméně na lepší než čtvrté místo se až do svého odstoupení Italové nedostali. Třetím vítězstvím dokladoval své mistrovství Haugland a nadlouho se stal nejúspěšnějším jezdcem historie Rallye Škoda.
Haugland – Bohlin (N/S) Škoda 130 RS, 4:27,06
Šedivý – Janeček (CS) Škoda 130 RS, 4:32,05
Havel – Soukup (CS) Škoda 130 RS, 4:36,50
1981
Nově přidělený koeficient 2 v rámci mistrovství Evropy přilákal na start i vycházející hvězdu rallysportu z Belgie Roberta Droogmanse, který pilotoval tovární Ford Escort v legendárních barvách Belga teamu. Odpor soupeřů, především Maďara Ferjancze a Poláka Krupy se skvostnými Renaulty R5 Turbo, byl marný. Neztratily se ani tovární stotřicítky, kterým patřila místa od čtvrtého do sedmého, v pořadí Kvaizar, Křeček, Blahna a Pech. Odborníci labužnicky pokyvovali hlavami nad výkonem dalšího Belgičana Williho Plase s Fiatem Ritmo 75, pozdějšího několikanásobného mistra země.
Droogmans – Geron (B) Ford Escort BDA, 3:57,53
Ferjancz – Tandari (H) Renault R5 Turbo, 3:58,17
Krupa – Mystkowski (PL) Renault R5 Turbo, 4:02,42
1982
Vítězem devátého ročníku se naprosto nekompromisně stal Maďar Attila Ferjancz s Renaultem R5 Turbo. Na startu se sešlo pouhých 67 posádek, které už druhým rokem také zajímaly body do Mitropa Rallye Cupu, neoficiálního mistrovství Evropy soukromých týmů. To byl také důvod účasti divokých Italů Corradina a Ceccata s nádhernými stroji Fiat 131 Abarth. Nejlepší z „našich“ byl znovu český Nor Haugland, kterému patřila čtvrtá příčka.
Ferjancz – Tandari (H) Renault R5 Turbo, 3:38,20
Mattig – Breitenbach (D) Opel Ascona 400, 3:41,52
Corradin – Zanin (I) Fiat 131 Abarth, 3:42,10
1983
Základní charakteristikou jubilejního ročníku byla nejen kvalitní jezdecká konkurence, které po roční pauze vévodil Belgičan Droogmans s kromobyčejně zdařile vyvedeným Fordem Escort, ale i loučení vozů Škoda 130 RS, kterým končila sportovní homologace. Naposledy se jel také okruh na dálničním přivaděči směrem k Jičínu. Největším smolařem se stal vítěz předchozího ročníku Ferjancz, který právě na trati úvodního prologu absolvoval jen několik metrů a odstoupil pro poruchu motoru. Na trati se také objevila nová zbraň továrního týmu s označením Škoda 120 LS, kterou Svatopluk Kvaizar dovedl do cíle na čtrnáctém místě.
Droogmans – Joosten (B) Ford Escort RS, 4:02,01
Kalnay – Hinterleitner (A) Opel Ascona 400, 4:03,50
Mattig – Breitenbach (D) Opel Ascona 400, 4:07,47
1984
Zažehnaná první klinická smrt soutěže, ale také neskutečné jezdecké pole a hlavně tovární vůz Audi Quattro, fenomén začátku osmdesátých let minulého století s Italem Cinottem na startu. Premiérový start vozu, který dominoval na tratích mistrovství světa, byl jednoduše úžasný. Obdobné charakteristiky zaslouží i Švéd Carlsson s tovární mazdou nebo Rakušan Fischer s mitsubishi. Neuvěřitelné třetí místo v obrovské konkurenci silnějších vozů bylo odměnou pro šikovného Hauglanda, který startoval znovu v továrním týmu Škoda, tentokrát s modelem 120 LS.
Cinotto – Radaelli (I) Audi Quattro, 3:02,10
Carlsson – Melander (S) Mazda RX 7, 3:08,55
Haugland – Bohlin (N/S) Škoda 120 LS, 3:16,45
1985
Audi proti mazdě! Demuth proti Carlssonovi! Historie se znovu opakovala. A znovu se štěstí usmálo na německý vůz. Carlssonovi nepomohl ani více než minutový náskok, který ztratil defektem a smolnou volbou pneumatik, přesto rozdíl v cíli nebyl větší než tři sekundy. Automobilka Škoda představila nový vůz upravený pro skupinu B s typovým označením Škoda 130 LR. Za volanty usedli Křeček, Kvaizar, Urban, Pech, Francouz Lartique a Rakušan Kalnay. Naposledy byl vítěz Rallye Škoda na trati déle než čtyři hodiny.
Demuth – Radaelli (I) Audi Quattro A2, 4:16,09
Carlsson – Melander (S) Mazda RX 7, 4:16,12
Ferjancz – Tandari (H) Renault R5 Turbo, 4:30,30
TISKOVÁ ZPRÁVA č. 9 – První část, Mladá Boleslav, 2. července 2008
Zdroj: Daniel Porazil, Rallye psaná srdcem