Vojtěch Štajf si na Šumavě ani neodstartoval
Tým Subaru ČR – Deník Blesk při Rallye Šumava prokázal, že letos zahrnuje dvě plnohodnotné posádky. Přestože úřadující vicemistry republiky Vojtěcha Štajfa s Jiřím Černochem hned na startu úvodního testu vyřadila ze hry banální závada, neodjel tým domů s prázdnou. Pro skvělou desátou příčku si totiž do cíle dojel druhý vůz týmu s posádkou Jiří Vacek – Jaroslav Novák.
Naprosto nečekaný průběh měla Rallye Šumava pro tým Subaru ČR – Deník Blesk. Původně se s prvním vozem týmu počítalo pro nejpřednější příčky, zatímco posádka druhého auta měla na těžké trati zejména sbírat další cenné zkušenosti a pokoušet se zopakovat, či vylepšit svůj solidní výsledek z rakouské Jänner Rallye. Vojtěcha Štajfa s Jiřím Černochem ale diváci neviděli ani na populárním čínovském okruhu, který klatovskou soutěž otevíral.
Proč tomu tak bylo, vysvětluje pražský jezdec: „Na startu jsem si chtěl vytáhnout okénko, přičemž se zkratovala pojistka. A to nejen ta patřící k oknu, ale i pojistka ovládající řídící jednotku motoru. No a protože pokud už stojí závodní vůz na startu testu, nesmí se kapota otevírat a provádět žádné opravy, byli jsme ztraceni. Pochopitelně, že už jsme se za léta závodění naučili, že i technika může rozhodovat závod. Tentokrát nám ale všechny naděje vzala součástka za pár desítek korun, těžko pak popsat naše pocity v oné chvíli…“
Veškerá pozornost týmu se po této nešťastné události soustředila na druhý vůz týmu. Subaru Impreza Spec C N11, se kterou loni Štajf s Černochem vybojovali historickou druhou příčku v hodnocení hlavního domácího šampionátu, letos vodí Jiří Vacek naslouchající radám a hlavně diktátu ostříleného Jaroslava Nováka. Spolujezdce určitě není třeba představovat, navigoval například Daniela Landu a i u současného pilota by měl plnit zejména roli učitele a zklidňující faktor vozu.
Ale kdo je Jiří Vacek? Nechme hovořit jej: „Podobně jako Vojtovi i mně je dvaatřicet a kolem rally se točím už docela dlouho. V minulosti to bylo zejména v týmu mého strýce Jana Klokočky, kde jsem vystřídal mnoho funkcí a dokonce se svezl i na sedadle spolujezdce. Se strýcovým přispěním jsem párkrát vyzkoušel také pilotáž po tratích rychlostních zkoušek, tehdy ale v roli předjezdce a v civilním voze.
První kilometry za volantem opravdu ostrého auta jsem tak najel až na posledním pražském rallysprintu – no a hlavně pak na Jänneru…“ Připomeňme, že už na rakouské soutěži byl nováček českých rally chválen za rozumem řízenou taktiku, která jej dovedla k dosažení cílové rampy s neškrábnutým vozem i k slušné dvacáté příčce českého národního mistrovství.
Ani v Klatovech se Vacek nenechal unést pocity z postupného sžívání se s vozem a opět se vyvaroval větších chyb. Velmi vyrovnané výkony okolo dvacáté příčky absolutního pořadí vůz jejich vůz Subaru Impreza Spec C vynesly už v pátek do nečekaných výšin výsledkové listiny. Z těch Vacka s Novákem nesrazila ani mlha a tma posledních testů dne, které se staly osudnými i mnohým velkým favoritům.
V soustředění se na vlastní výkon pokračovala posádka Jiří Vacek – Jaroslav Novák i v dlouhé sobotní etapě. Na všech testech se vešli do první dvacítky, postupně se posouvali pořadím vzhůru a v samém závěru dokázali překonat Maďara Trénosenyiho a udržet za sebou finišujícího Fina Tahka i domácího sprintového šampióna Semeráda. Desátý čas z posledního testu tak nově složenou posádku posunul i na fantastickou desátou příčku konečného pořadí soutěže!
„Mám z prvních mistrovských bodů pochopitelně velikou radost,“ zářil oprávněně v cíli pilot Subaru. „Cítil jsem, že oproti rakouské soutěži už se mohu víc soustředit na věci jako je volba stopy nebo vhodné okamžiky řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Stále jsem ale v autě velký učedník.
K úspěchu mi moc pomohlo skvěle připravené auto – za něj bych chtěl poděkovat všem mechanikům – i dobré rady ostříleného spolujezdce. Věděl jsem, že soutěž bude hodně těžká a pořád jsme v první řadě toužili dojet až na její cílovou rampu. Nakonec se ukázalo, že to asi bylo to správné!“
Karel Špaček, media team