Český kompakt se silným naftovým motorem 1,6 CRDI to je Hyundai i30 z Nošovic
MOTOR tentokrát jsem měl k dispozici i30 s povedeným dieselovým motorem - 1,6 CRDI VGT a to přímo v nejsilnější verzi s 94 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 260 Nm točivého momentu které jsou k dispozici mezi 1.900 - 2.750 otáčkami. Turbo zabírá kolem 1.800 otáček a motor zatahuje a plynule zrychluje až do 4.000 otáček. Optimální svižná jízda je mezi 2 - 3.000 otáček. Spotřeba po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) velmi svižným stylem se při obsazení 2-osobami pohybovala kolem 5,5 - 6 litrů. Na dálnici při jízdě kolem limitu 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 5,5 litru. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat kolem 80 - 90 km/h třeba na jižní spojce se dalo jet mezi 4 - 5 litry. Spotřeba se během celého testu - 807 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 5,79 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o více jak litr (4,0 mimo a 4,5 kombinovaná - tato hodnota je nereálná). Běžně se dá s vozem jezdit mezi 5 - 6 litry, při snaze o úsporu se dostanete pod 5 litrů. Udávanou maximálku 197 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,0 s, mě se povedlo za cca 11,5 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý. Motor byl velmi kultivovaný a tichý, vůz se startoval pěkně zpracovaným sklopným klíčkem.
PODVOZEK Byl velmi příjemný na letních pneu Hankook 205 - 55 R 16 na originálních Alu kolech dobře držel stopu a byl komfortní. Vůz se trochu nakláněl, ale přesto umožňoval rychlé průjezdy zatáčkami. Nikdy jsem se na štěstí nedostal na limit vozu, protože testovaný model neměl příplatkový stabilizační systém ESP (15.900 Kč). Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, spíš více k tomu komfortu.
ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor (nebylo nijak přeposilované) vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí.
ŘAZENÍ Nebylo moc přesné a mělo delší dráhy, to byla asi jediná zásadnější výtka k testovanému vozu. Motor točil na 6-tku při 90-ti 1.700 ve 100 - 1.950, při 120 - 2.400 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.500 otáček ve 150 km/h motor točil jen 2.950 otáček.
INTERIÉR Horní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér byl slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem a 2- ma menšími budíky -palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny všechny byly se stříbrným orámováním a s bílým podsvícením. Displej palubního počítače byl uprostřed mezi otáčkoměrem a rychloměrem. U palubního počítače s jednou pamětí mi chyběla doba jízdy (ujeté kilometry a spotřeba se museli nulovat zvlášť). Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která byla dost vzadu) pod kterou byl úložný prostor. Světla měla funkci denního svícení. Blikače neměli dnes běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici, dodává se kupodivu za příplatek naštěstí jen 1.300 Kč. Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením s 6-ti reproduktory s průměrným zvukem mělo ovládání vlevo na volantu. 3-ramenný volant s koženým (řekl bych spíš s koženkovým) potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Manuální klimatizace měla jednoduché ovládání, tlačítky se ovládalo kam bude směřovat proud vzduchu, teplotu a 4 stupňový ventilátor jsem nastavoval otočným ovladačem.
Přední sedačky byly velmi pohodlné a optimálně tuhé, sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Vzadu je obrovský prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm (sedák 47 + 26 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4 -oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla tři čtvrtě litrová láhev. Verze sport měla kovové pedály.
Velikost zavazadlového prostoru je 340 litrů což je zhruba průměr u vozů nižší střední třídy. Při sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1250 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška pouze 45 cm, délka v rovině podlahy 77 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 68 cm nad zemí, 9cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 184 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy, ABS. Stabilizační systém ESP s ASR ve voze nebyl, je za příplatek 15.900 Kč. Kotoučové brzdy na všech kolech. Po překročení rychlosti 25 km/h se vůz automaticky uzamkl.
DESIGN Verze Sport vypadá stejně jako nový facelift, přední část s novou maskou v nárazníku v podobném designu a tvaru jako má Ford a Citroen vypadá lépe než u předchůdce. Zadní část s velkými vysokými světly téměř až ke střeše vypadá zajímavě. Verze sport měla spodní část zadního nárazníku v černé barvě - naznačen difuzor a 2 slepé napodobeniny výfuku vypadají spíš úsměvně, jinak je výfuk skryt zrakům pod zadním nárazníkem. Zatmavená skla v zadní části vozu vypadají velmi dobře a jsou praktická, že není vidět co jsme nechali na zadních sedadlech. Z hlediska praktičnosti mi, ale chybí ochranné lišty dveří a lakované rohové na náraznících nejsou taky zrovna moc praktické.
CENA Vůz byl zhruba v prostřední výbavě Comfort za akční cenu 357.000 Kč 5/2010 v této výbavě najdeme ABS, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro +USB, alarm, manuální klima, světlomety s denním svícením, kožený volant. Příplatková výbava: Paket sport 35.000, metalíza 12.000 Kč. Celková akční cena je tak celkem příznivých 404.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - dobré jízdní vlastnosti a brzdy
- úsporný a pružný motor
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- dobrý poměr cena/ užitná hodnota
- použité materiály v interiéru
- pohodlné přední sedačky
- prostor vzadu - nohy, hlava
- plnohodnotná rezerva
- vnější design verze sport - stejný jako u faceliftu
- 6-ti stupňová převodovka
MÍNUSY: - nepřesné řazení s dlouhými drahami
- chybějící doba jízdy na palubním počítači, pouze 1 paměť, nepropojené funkce
- 3-blik blikačů chyběl, je za příplatek
- v nižších otáčkách malý výkon motoru
- chybějící boční lišty
- stahování el. oken -nutné držet tlačítko po celou dobu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1582 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec
Výkon 94 kW (128k) /4.000 ot./min., točivý moment 260 Nm 1.900 -2.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.270 - 1.775 - 1.480 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní -pohotovostní hmotnost 1.291 - 1.395 kg , užitečná 425 - 529 kg, celková 1.820 kg
Nádrž na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 340/1250 litrů
Pneu 205 - 55 R16 Hankook Optimo K 415 - letní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 11,0 s, max. rychlost 197 km/h
Spotřeba paliva 4,1 mimo - 5,3 město - 4,5 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 807 km - 5,79 l/100km (ve svižném tempu)
Resume: příjemný rodinný vůz s dobrým podvozkem, motorem za rozumnou cenu s přesnější převodovkou by neměl chybu.
7 - 12.7.2010
Karel Kolečko