Vyhledávání

Citroen Berlingo s úsporným motorem 1,5 HDI

Citroen Berlingo s úsporným motorem 1,5 HDI

Rodinné - osobní provedení Berlinga s 5-ti samostatnými sedačkami s nejsilnější verzí motoru 1,5 HDI.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným vznětovým motorem 1,5 HDI.  Motor je ve výkonnější verzi s 96 kW dosahovaných již ve 3.750 otáčkách a hlavně 300 Nm točivého momentu v 1.750 otáčkách. Motor je velmi živý, turbo začíná zabírat cca od 1.800 otáček, což odpovídá točivému momentu. Ve středních otáčkách nabízí motor výborné zrychlení a pružnost.

Spotřeba se při běžné jízdě mimo město pohybuje kolem 5-ti litrů. Při úsporné jízdě kolem 90-100 km/h je možné se dostat na hodnoty okolo 4,5 litrů nafty. Na dálnici při rychlosti (při 130) je spotřeba kolem 6-6,5 litrů (je znát větší výška vozu). Po městě jsem jezdil zhruba někde kolem 7-mi litrů. Spotřeba za celý test 1064 km se ustálila na příznivé hodnotě 5,3 l/100km (údaj palubního počítače), je ale minimálně litr nad údaji výrobce 4,2 kombinace. Spotřeba - je vzhledem k velikosti vozu velmi příznivá, bude ovlivněna zatížením vozu (já jezdil většinou zhruba s polovičním zatížením), myslím, že nebude problém jezdit kolem 5-6-ti litrů mimo město. Udávaná maximálka je 186 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 11,9 s, na trojku, výrobce udává 10,3 s. Motor je velmi tichý a v interiéru o sobě dává vědět až nad 3.000 otáček.

PODVOZEK má poměrně komfortní naladění. Na zimních pneu Nexen Winguard WH12 205-60 R16 na stříbrnočerných desetipaprskových 16“ alu kolech Berlingo v zatáčkách poměrně dobře sedí, ale vzhledem k větší výšce vozu se naklání. Jen s příčnými nerovnostmi si nedokáže poradit (jako většina vozů). I přes celkovou vyšší váhu vozu 4 kotoučové brzdy fungují velmi dobře, jsou vybaveny funkcí varovných blikačů při panickém brzdění.

ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, je dost citlivé. Vzhledem k tomu, že se jedná o užitkový vůz než klasický osobák, je poměrně přesné i když trochu přeposilované.

ŘAZENÍ Šestistupňové převodovky má delší dráhy, ale je přesné. Převody jsou dostatečně dlouhé, takže se motor zbytečně nevytáčí. Motor točí na šestku při 90 km/h 1.700 otáček, při 100 - 1.900, při 120 - 2.300 a při dálničním limitu 130 je to cca  2.550 otáček ve 150-ti pouze 2.950.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů, ale je dobře zpracovaný a vypadá hezky i na pohled (má šedočernou barvu). Palubní deska má klasický tvar s analogovou kapličkou před řidičem. Palubní přístroje: vpravo je otáčkoměr, který je cejchován po 500 otáčkách, takže z něj budete těžko odečítat přesné hodnoty, vlevo je tachometr. Nahoře mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Dole mezi přístroji je displej palubního počítače, ujetých kilometrů a tempomatu. U palubního počítače se dvěma paměťmi, chybí doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Testovaný vůz má příplatkovou navigaci s barevným 8“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky (nad výdechy topení) do prostoru před čelním sklem. Na tříramenném volantu s koženým potahem, s ovládáním audia, je seřiditelný ve 2 osách. Pod volantem vlevo jsou páčky tempomatu a na palubní desce, jsou ovladače Head on displeje, udržování jízdních pruhů a start-stopu, ale na tlačítka není vidět.  Nahoře nad předním oknem je odkládací polička, stejně tak jako stropní tunel (úložné prostory) procházející středem vozu. Testovaný vůz má automatickou dvouzónovou klimatizaci s vlastním displejem. Mezi sedačkami chybí úložné prostory.

Přední dvoubarevné sedačky jsou dost krátké, úzké s nepříliš dobrým bočním vedením, sedačka řidiče je výškově nastavitelná. Za volantem máte vzpřímený, dodávkový posaz. U obou předních sedaček je malá loketní opěrka, která bohužel není výškově nastavitelná. Přední pásy nejsou výškově nastavitelné. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 74 cm (krátký sedák 43 + 31 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je dost místa díky vysoké střeše 102 cm pod středním tunelem 98 cm. Všechny 3 zadní sedačky jsou vyjímatelné (jsou stejně široké - 45 cm) a mají nastavitelný sklon opěradla, ale bohužel se nedají podélně posouvat. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče včetně elektrických zrcátek, kde se do kapsy vejde i velká 1,5 litrová láhev, ale naležato. Na středové konzoli chybí místo pro odložení nápojů. V zadních dveřích jsou příplatkové rolovací roletky proti sluníčku. Zadní boční dveře jsou posuvné, což je praktické zejména ve stísněných prostorech. Pod stropem jsou úložné prostory, box uprostřed po délce vozu a vzadu pod střechou, přístupný z kufru nebo z interiéru.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 675 litrů, což je slušná hodnota u vozů této kategorie při pětimístném uspořádání. Naměřil jsem rozměry šířka 119 cm, výška pod platem 60 cm a délka v rovině podlahy 100 cm, po sklopení sedaček 184 cm, ložná plocha je dlouhá 173 cm. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva, která je, ale přístupná zespodu vozu, takže se při manipulaci s rezervou určitě zašpiníte. Přístup do kufru je výborný velkým otvorem s nízkou nákladovou hranou 55 cm nad zemí v rovině s podlahou - po otevření výklopného víka se pod něj postaví osoba do výšky 185 cm. Pro otevření kufru je nutné mít za vozem potřebné místo na otevření rovného vysokého víka.  

BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy - čelní a boční a hlavové. Stabilizační systém ESP, který má tlačítko na vypnutí, ale po překonání rychlosti 50 km/h se opět automaticky aktivuje. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamyká.

DESIGN Vnější design na mě působí velmi sympaticky a elegantně s ohledem na to, že patří do kategorie užitkových vozů. Světlomety jsou ve dvou úrovních výšky, uprostřed hlavní světla, nad nimi u kapoty denní LED světla a blinkry zároveň, které spojuje dvojitá chromovaná lišta navazující na velký znak Citroenu. Malé přední kulaté mlhovky mají bílé orámování. Zadní část je zcela kolmá - useklá, světla jsou orientována svisle a lehce zasahují do boku vozu. Okno v zadních výklopných dveří je samostatně výklopné. Lemy blatníků kolem kol jsou poměrně vystouplé. Berlingo má černé hagusy- střešní nosiče. Boční posuvné dveře jsou velmi praktické ve stísněném prostoru usňadňují nastupování do vozu. Všechny dveře mají praktické široké černé plastové lišty.

CENA Nové Berlingo Shine 1,5 Blue HDI je nabízeno v ceníku za cenu 640.000 Kč (akční sleva je 85.100) cena po této slevě je 554.900 Kč, v této výbavě najdeme:  ESP s ASR a asistentem pro rozjezd do kopce, el. parkovací brzda, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna a zrcátka, tónovaná skla, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, tempomat a omezovač rychlosti, zadní čidla parkování, podélné střešní nosiče, denní LED světla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu 4x repro, Paket Viditelnost: stěrače s dešťovým senzorem, multifunkční volant, Modutop: panoramatické střešní okno s el. sluneční clonou, odkládací podélný průhledný středový panel s podsvětlením (14 litrů), stropní schránka přístupná z druhé řady sedadel i ze zavazadlového prostoru (60 litrů), alu kola 16“.

Příplatková výbava: Paket Bezpečnost plus: systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, automatické přepínání dálkových světel, driver Attention Alert za 7.000, bezklíčkové otvírání a startování vozu za 10.000, paket Rodina: vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel za 3.000, navigační systém s 8“ dotykovým displejem, v češtině s mapou Evropy a s doživotní aktualizací zdarma, rádio AM/FM, hands-free Bluetooth + 2x konektor USB, vyhřívané přední sedačky za 7.000, Park Asist, systém sledování mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací asistent, asistent bočního parkování, zahrnuje elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka za 34.000, Indukční (bezdrátové) dobíjení telefonu 4.000, Grip Control s funkcí Hill assist descent - zahrnuje kryt pod motorem, zahrnuje pneu 215-65R16 Michelin Latitude, rezervní kolo za 15.000, metalíza za 14.000 Kč. Doplňky celkem za 107.000 Kč, celková cena (747.000) po slevě 661.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - pružný, úsporný a kultivovaný motor HDI 

                - design vozu

                - poměrně přesné řazení šestistupňové převodovky

                - samostatné zadní sedačky

                - objemný a snadno přístupný zavazadlový prostor

                - variabilní interiér

                - úložné prostory pod střechou

                - boční posuvné dveře, s ochrannými lištami

                - dobré jízdní vlastnosti s ohledem na třídu vozu

                - bezklíčkové otvírání a startování   

                - denní LED světla

                - 2 paměti palubního počítače

                - dobré brzdy 

MÍNUSY:  - chybí úložné prostory mezi sedačkami  

                - krátké a úzké přední i zadní sedačky

                - nejsou výškově stavitelné přední pásy  

                - vzpřímený, dodávkový posed za volantem

                - palubní PC, dojezd pod 50 km zcela zmizí

                - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                - rezervní kolo vně vozu

                - omezený výhled přes A a mohutný B sloupek

                - parkovací kamera funguje jen někdy nebo pozdě

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec                                                                       

Výkon 96 kW (130 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.403 - 1.848 - 1.844 mm, rozvor 2.785 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.420 kg , užitečná 700 kg, celková  2.120 kg                                 

Nádrž  na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 597 / 2126 l (údaj výrobce)                                                                     

Pneu 205 - 60 R16 Nexen Winguard WH12 (zimní)
Max. rychlost 186 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 10,3 s
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 4,7 město - 4,2 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 1064 km 5,3 l/100km  zrychlení na tachometrových 100km/h za 11,9 s.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu