DS3 Racing nejostřejší Citroen v historii
MOTOR Ve verzi Racing je upravený motor 1,6 THP (motor původně vznikl v dílnách BMW je používán v koncernovém Peugeotu, ale i v přímém konkurentu Mini). Tato verze dává 152 kW v 6.000 ot. a 275 Nm, který je k dispozici od 2.000 až do 4.500 otáček. S tímto motorem se měla vyrobit pouze omezená série 1000 kusů DS3 Racing, díky velkému zájmu jich nakonec spatří světlo světa nejméně 2400. Motor v nižších otáčkách nenabízí moc dynamiky, ožívá až ve vyšších otáčkách nad 4.000 se probudí a nabízí opravdu sportovní svezení.
Při jízdě úsporným stylem se dá jet kolem 6-7 litrů, ale já to vydržel jen chvilku, protože podvozek a motor mě sváděl ke svižné jízdě, takže jsem jezdil mezi 10 někdy až 17 litry což za to úžasnou zábavu stálo. Při rozumné svižné jízdě je možné jezdit kolem 9 litrů a přesto si to užít. Spotřeba se během celého testu - 396 km ustálila na hodnotě 11,0 l/100km, vůz jsem díky silnému motoru a sportovnímu naladění nijak nešetřil a využíval dynamiky vozu. Udávanou maximálku 235 km/h jsem, ale nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 6,5 s jsem zvládl o něco pomaleji za cca 6,9 s na tachometrových 100 stačil mi k tomu jen první a druhý rychlostní stupeň. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, sepnutí turba se projevuje kolem 2.500 otáček. Zátah motoru od 4.000 otáček k maximu byl obrovský, výkon a dynamika byla opravdu ohromující. Výkon přichází až ve vyšších otáčkách na rozdíl od běžné 1,6 THP (155 koní), která zabírá mnohem dřív.
PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě uchvátily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je dost tvrdý, cítil jsem se jako ve sportovním voze a jízdu si náležitě užíval zejména na klikatých silnicích. Racing je proti běžné DS3 o 15 mm snížen a rozšířen o 30 mm vpředu i vzadu. V zatáčkách proto DS3 Racing perfektně sedí i na zimních nízkoprofilových run flat pneu 215 - 40 R18 Pirelli Sottozero na krásných dvoubarevných Alu kolech umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Samozřejmě díky tvrdému podvozku, jízda není zrovna komfortní (přenášejí se rázy při přejezdu děr a nerovností od velkých úzkoprofilových pneumatik), ale je to snesitelná daň za vynikající jízdní vlastnosti v zatáčkách. 4 kotoučové brzdy mají výbornou účinnost a nemají problém lehký vůz zastavit. Z této verze také vychází závodní Rallyový vůz DS3 R3 (zhruba stejně výkonný) a vlastně je to i základ pro vůz WRC, které brázdí vítězně tratě světových Rally s několikanásobným mistrem světa Sebastianem Loebem za volantem.
ŘÍZENÍ Má elektrický posilovač a klade optimální odpor, vůz se velmi dobře řídí a kam zatočíte tam jede. Za dobře tvarovaným (dole zploštělým) koženým volantem s karbonem, který se dobře drží se cítíte jako v opravdovém sporťáku.
ŘAZENÍ Je na Citroen poměrně přesné a klade odpor, připadal jsem si jak v závodním autě, rychlosti, ale zapadají přesně. Kulatá řadící kožená páka s kovem,(který v zimě studí v létě pálí do ruky), se dobře držela. Motor točí na 6-tku při 90 pouze 1.800, při 100 cca 2.000, při 120 kolem 2. 500 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 2.700 otáček, 150 - 3.100 ot. 6-ti stupňová převodovka je dostatečně dlouhá, takže vůz se nemusí při klidné nebo dálniční jízdě tolik vytáčet, sníží to navíc spotřebu.
INTERIÉR Přístrojová deska, horní část je z měkčených plastů. Interiér je slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska má klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem. Je přehledná, zcela vlevo se nachází otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává zcela přesné údaje. Uprostřed je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny. Vpravo se digitálně zobrazuje stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia jsou soustředěny na displeji navigace, který je uprostřed palubní desky v elegantní plastové liště v barvě vozu - oranžové nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chybí u Citroenu už tradičně doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio (s ovládáním navigace) starého ne zrovna elegantního designu s CD/MP3 s 6-ti reproduktory se subwooferem v kufru s dobrým zvukem má ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný volant se karbonovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem a prošíváním je seřiditelný ve 2 osách a dobře se drží. Součástí výbavy je automatická klimatizace. Ovládaná tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi je stejně velký kulatý displej klimatizace. Ventilace je poměrně hlučná, ve vyšších otáčkách, hlavně při ofukování zamlženého čelního skla.
Přední skořepinové sportovní sedačky s kombinovaným potahem látka - Alcantara a kůže s integrovanými opěrkami hlavy mají dobré boční vedení, obě přední sedačky jsou výškově nastavitelné. Sedadla mají paměť a při odklopení pro nastoupení do zadu se vrátí zpět do své polohy. Přední pásy nejsou překvapivě výškově nastavitelné. Vedle ruční brzdy je pouze konektor AUX, USB připojení u DS3 s navigací bohužel chybí. Vůz má kovové sportovní pedály. Koberečky mají sportovní šachovnici a popis DS3 Racing. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 67 cm (o 5 cm méně než u Fabie a o 4 cm méně než v C3) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou moc místa nezbývá, pouze 90 cm. Výhled dopředu i dozadu je dobrý, jen šikmo vzad vadí mohutný B sloupek. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev. Vůz má černé čalounění interiéru i stropu a nad zrcátkem na stropě je karbonová plaketa Citroen Racing. Pod radiem a dole na středové konzole je optimální místo pro uložení mobilního telefonu.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 285 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 96 cm (na pravé straně kufr zužuje cca o 3 cm vestavný subwoofer), výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 66 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je dost vysoko cca 72 cm nad zemí a 21 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 179 cm nad zemí, což je není moc dobrá hodnota a vyšší postavy by si měli dávat pozor na hlavu. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz má v základní výbavě 6 airbagů a stabilizační systém ESP. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů, které nejsou výškově stavitelné. Po překročení 10 km/h se vůz automaticky zamkne.
DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu. Nová řada DS má zvednout image značky, DS3 má konkurovat Mini a Alfě Mito. Zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá Ford a nový Hyundai i30), která je jen v této verzi orámována oranžově, pouze dvojitá linka, která navazuje na nový zakulacený znak Citroenu je chromovaná. Hezky působí svislý diodový pás denních světel, chromované kulaté mlhovky a zajímavě tvarované velké světlomety. Pod předním nárazníkem je karbonový spojler. Zrcátka jsou oranžová na chromové stopce ve které je umístěn boční blikač. Na spodní části dveří a zadního boku je karbonová lišta, která má snad i ochranný smysl mimo estetického. Boční B sloupek je do půlky dveří a má trojúhelníkový tvar, horní část je zatmavená stejně jako zadní C sloupek, který je celý skryt pod bočním a zadním sklem. Výrazná zadní světla vystupují do boků, na víku kufru najdeme logo DS3. Nad RZ umístěnou v zadním nárazníku je chromovaná lišta. Pod zadním nárazníkem je karbonový difůzor, napravo je dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Celý vůz včetně lemů kol a prahů je lemován lištami z karbonu. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem navíc v testované černé barvě s oranžovými doplňky a střechou s šachovnicí a nápisy. Vozu chybí ochranné lišty nárazníků.
CENA DS3 Racing motorem 1,6 THP se nabízí za cenu 779.900 Kč (12/2011). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, diodová denní přední světla, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnější a vnitřní karbonové lišty a dekory, automatická klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, hi-fi systém se subwooferem v kufru, bluetooth, navigace MyWay, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelné sportovní skořepinové sedačky řidiče a spolujezdce, kombinovaný potah kůže-alcantara, kožený volant, zadní spojler, střecha v odlišné barvě od vozu, zadní čidla parkování , alu kola s pneu 215-40-18, 6-ti stupňová převodovka. Příplatková výbava : grafický motiv na střeše vozu 10.400 Kč. Celková cena je 790.300 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborný sportovní podvozek a brzdy
- výkonný motor 1,6 Turbo
- sportovní jízdní vlastnosti a řízení
- řazení 6-ti stupňové převodovky
- přední sportovní skořepinové sedačky
- bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii a ESP
- dobré zpracování a kvalitní použité materiály
- atraktivní vnější i vnitřní design
- autorádio s CD/MP3 hifi v sérii s ovl. na volantu (bohatá základní výbava)
- velikost kufru
- sportovní zvuk motoru
MÍNUSY: - výkon motoru přichází až ve vysokých otáčkách
- nízký jízdní komfort, tvrdý podvozek
- run flat pneu, chybějící rezerva
- při otevřeném okně rezonuje vzduch
- cejchování otáčkoměru a rychloměru
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- prostor pro hlavu na zadních sedadlech
- přední pásy se nedají výškově nastavit
- vysoká cena, plně srovnatelná s Mini John Cooper Works
- nepřesný digitální ukazatel stavu paliva
- omezená nabídka barev
- nerovná plocha po sklopení zadních sedaček
- design radia
- nízko umístěné autorádio
- chybí USB připojení (u verze s navigací)
- hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec THP
Výkon 152 kW (207 k) /6.000 ot./min., točivý moment 275 Nm při 2.000 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.165 kg , užitečná 432 kg, celková 1.597 kg
Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 285 l
Pneu 215 - 40 R18 BF Pirelli Sottozero (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 6,5 s, max. rychlost 235 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo - 8,7 město - 6,4 l/100km kombinace
Během testu najeto 396 km se spotřebou 11,0 l/100km (dynamická jízda)
Resume: krásný sportovně laděný imagový vůz se silným motorem a přiměřeně prostorným interiérem se sportovně tvrdým podvozkem. Špičková verze Racing v omezené sérii je zárukou toho, že stejné auto nebudete potkávat na každém rohu. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších vozů na trhu.
Karel Kolečko