Elektrický Citroen e-C4 Shine Pack
Citroen e-C4 s elektrickým pohonem, má zcela stejnou karosérii a design jako C4 se spalovacími motory. Nabízí se ve dvou variantách, které se liší jen mírně výkonem i velikostí baterie. K dispozici jsem měl tu slabší.
MOTOR Elektrický třífázový synchronní motor má výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm, který je k dispozici od 300 do 3.673 otáček. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména v nižších rychlostech, kde výrazněji zrychluje. Rekuperaci není možné nijak nastavovat, vyšší je v módu B, v kterém jsem převážně jezdil. Vůz má tři jízdní režimy - eco, normál a sport. Nabízí se ještě varianta s výkonem 115 kW a baterií 48,1 kWh.
Spotřeba se uvádí v kilowathodinách na 100 km, ve městě je nejnižší, díky nižším rychlostem a rekuperaci při brzdění na křižovatkách a nejvyšší je na dálnici. Při jízdě po městě lze jezdit někde mezi 13-16 kWh. Na dálnici je spotřeba nejvyšší při trvalé rychlosti kolem 130 km/h je to kolem 25 kWh. Mimo město budete jezdit mezi 13-20 kWh, rozpětí je dost velké. Spotřeba se během celého testu - 780 km ustálila na hodnotě 16,7 kWh/100 km (tomu odpovídá dojezd 277 km). Výrobce uvádí spotřebu 15,2 (na kterou jsem se nedostal) tomu odpovídá dojezd 305 km, ale výrobce uvádí maximální dojezd 357 km dle WLTP (to, ale odpovídá spotřebě pod 13 kWh). Ve městě při troše štěstí by byl dojezd reálný, na běžné silnici je to kolem 300 km, na dálnici se dojezd zkrátí na cca 185 km. Při rozumné jízdě na dálnici v tempu do 110 km/h, je spotřeba jen kolem 14 kWh a dojezd kolem 330 km (to vše jsou hodnoty do úplného vybití baterie, což není prakticky možné). To vše při minimálním zatížení a při letních teplotách cca 23-30 c, teplota nastavená na klimatizaci byla kolem 24 c. Udávaná kapacita baterie je 50 kWh, ale využitelných je pouze 46,3 kWh. V reálu budete na hraně dojezdu z Prahy do Brna po D1, pokud by jste chtěli jet povolenou dálniční rychlostí 130 km/h a vyjížděli s plně nabitou baterií. Udávaná maximálka je pouze 150 km/h to jsem vyzkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 9,9 s, téměř stejně, jak uvádí výrobce 9,7 s. Vůz je velmi tichý.
PODVOZEK je naladěn komfortně v zatáčkách se naklání, ale přesto poměrně dobře drží zvolenou stopu. Vyšší váha vozu je znát v zatáčkách, kde se hrne více ven. Podvozek slušně tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu atypického rozměru 195-60 R18 Michelin E-Primacy (řada přímo pro elektroauta) vyššího profilu na elegantních osmipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku - dle výrobce by měla být pouze 156 mm, ale dle mého měření odhadem to bude kolem 190 mm. Díky tomu je vysoký práh dveří a do vozu se hůř nastupuje, jeho výška je 43 cm. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotoučové brzdy.
ŘÍZENÍ Je příjemné, ideálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Multifunkční volant s koženým potahem je spodní části zploštělý a vyhřívaný.
BATERIE Kapacita lithium iontové baterie se uvádí 50 kWh, ale využitelných je pouze 46,3 kWh (dřív se uvádělo 45 kWh, tak nevím jestli se něco změnilo). Maximální výkon nabíjení je 100 kW. Možnost nabízet rychle přes CCS (0-80% nabití na 100 kW nabíječce údajně za 30 minut), případně Wall Box 11 kW za 5 hodin, při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat víc než den (31 hodin). Na rychlonabíječce 150 kW CCS jsem nabíjel za 15 minut až o 40%, z 11 na 51% (nabito 19 kWh), z 57 na 87% (o 30% nabito cca 15 kWh) už to bylo o dost pomalejší za 25 minut (maximálně 71 kW), na slabší 50 kW nabíječce, kterých je nejvíc, jsem nabíjel z 27 na 47% o 20% za 12 minut..
Přesný stav baterie v procentech nyní už vidíte na hlavním displeji, dříve to bylo pouze informativně (čárkami po ¼ kapacity - znázorňuje se stejně jako stav paliva). Nabíjecích míst s rychlonabíječkami je stále málo, v Praze to není až takový problém, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba dvě, tři místa, kde jsou rychlé nabíječky. Na venkově je elektroauto zcela nepoužitelné, když plné nabití ze zásuvky trvá víc jak celý den. Pokud nemáte doma wallbox ideálně napájený solárními články. Když jedete delší cestu, musíte dopředu plánovat trasu zjistit, kde jsou rychlonabíječky a kde budete nabíjet a počítat se zdržením na nabíjení minimálně na 20-30 minut, pokud by bylo na nabíječce obsazeno nebo byla mimo provoz, byl by to velký problém. V reálu budete na hraně dojezd Praha - Brno, pokud by jste chtěli jet celou dobu povolenou dálniční rychlostí. Jezdil jsem v celkem optimálních podmínkách, v teplotách 23-30 c, s občasným použitím klimatizace na teplotu 24 c, která Vám snižuje kapacitu baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Za mě je použití elektroauta s menší baterií optimální do města a blízkého okolí pro například rozvážkové služby nebo dojíždění do práce. Cena vozu je naprosto neadekvátní (vzhledem k možnostem vozu), když vozy stojí více než o 50 % víc než srovnatelný benzinový model. U C4 je rozdíl cca 350.000 Kč podle modelu, procentuálně je to skoro o 60 % a to byl benzínový model vybaven (dražší) automatickou převodovkou. Do budoucna bude cena elektřiny určitě stoupat (zejména na rychlonabíječkách jsou ceny vyšší), takže ani na provozu proti klasickému benzínu nebo dieselu neušetříte. Navíc u vozu chybí možnost namontovat tažné zařízení a táhnout přívěs nebo i vozit na kouli třeba kola.
INTERIÉR Palubní deska má tradiční uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, palubní deska je černá. V palubním štítě před řidičem je 5,5“ LCD displej - pod digitálním rychloměrem se zobrazuje jakým stylem jedete, zda rekuperujete, jedete ekonomicky nebo naopak čerpáte velký výkon power, dole je ukazatel stavu baterie graficky a nyní už i v procentech, vlevo od něj se pak zobrazuje dojezd. Uprostřed displeje se zobrazují údaje palubního počítače (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, chybí doba jízdy) ale jen na několik sekund. Uprostřed palubní desky nahoře je 10“ širokoúhlý barevný dotykový displej. Přes něj se ovládá navigace, audiosystém, historie spotřeby, případně klimatizace a zobrazuje obraz zadní parkovací kamery. C4 má komplet LED přední světla. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Čelní sklo je vyhřívané, ale drátky jsou vidět.
C4 má audio hi-fi systém s MP3, DAB radiem s osmi reproduktory včetně subwooferu v podlaze kufru s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Hlasitost se ovládá otočným ovladačem, který je na straně u spolujezdce. Tříramenný dole i nahoře zploštělý oválný vyhřívaný volant s koženým potahem je nastavitelný ve dvou osách. C4 má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci, která má klasické ovládání otočnými ovladači, ale také přes středový multifunkční dotykový displej, kde se zobrazuje teplota. Z vozu ve výhledu vadí mohutné A-sloupky a dozadu také není ideálně vidět, navíc chybí zadní stěrač. Vůz má startovací tlačítko vpravo pod volantem, otvírání vozu je bezklíčkové.
Nastupování do vozu není úplně pohodlné přes vysoký práh - 43 cm. Přední sedačky s černým koženým čalouněním (se světlým pruhem nahoře), jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné, řidičova elektricky ovládaná s masážní funkcí. Přední pásy nemají možnost výškového nastavení. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 72 cm, (kratší sedák 45 + 27 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na 180 cm vysokou osobu, vzadu jsem měl hlavu těsně pod stropem 92 cm. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, řidič je ovládá tradičně na svých dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou (která je neprakticky dost vzadu) místo pro odložení nápojů s roletkou, ovládání řazení joystikem.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 380 litrů (což je stejná hodnota jako u běžných spalovacích verzí), což je průměrná hodnota vzhledem k délce vozu. Pod podlahou kufru je subwoofer. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1250 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam cca 10 cm schod (při zvýšené podlaze o 14 cm je plocha rovná). Naměřil jsem rozměry- šířka 95-102 cm, výška pod odnímatelným platem je 41/55 cm (dvojitá podlaha), délka v rovině podlahy 76 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 130 cm k sedačkám až 160 cm. Nákladová hrana je 72 cm nad zemí a 14/1 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 182 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. Na vnitřní straně víka kufru jsou dvě madla určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz má ve standartu šest airbagů (čelní, boční a záclonové). Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu (SAM) ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Driver Attention Alert, Coffee Break Alert, Active Safety Brake, systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je dost výrazná. Zadní kamera se za horšího - deštivého počasí velmi snadno znečistí. Aktivní tempomat funguje velmi dobře a spolehlivě. Hlavní LED světla s automatickým přepínáním Vám usnadní jízdu v noci. Brzdy fungují dobře.
DESIGN C4 je trochu odlišné a nespletete si ho s vozem jiné značky, rozdíl proti klasické verzi se spalovacím motorem zde není. Přední část vozu, hlavní LED světlomety spojuje dvojitá chromovaná lišta přecházející do znaku Citroen, po stranách nad hlavními světlomety jsou denní LED světla-blikače. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Boční linie mírně stoupá, spodní část oken je lemovaná chromovanou lištou. Zadní část vozu, sklo je položeno jako u kupé, navazuje na něj černý spojler, koncové světlomety jsou dělené a vystupují do boku. Spodní část nárazníku je lemována matným černým plastem. V C sloupku jsou boční okénka, která jsou hodně zatmavena, stejně jako zadní boční okna. Na první pohled nepoznáte, zda se jedná o spalovací nebo elektrickou verzi, žádné rozdíly ve vzhledu nejsou. Na zadním okně chybí stěrač, což není praktické (je otázka zda je to daň za vzhled či aerodynamiku).
CENA Testovaný e-C4 v nejvyšší výbavě Shine pack je nabízen za cenu 1.145.000 Kč (v ceníku od 11/2024 jsou jinak označené modely, ale ceny jsou výrazně nižší, nejvyšší model Max) akční cena model Max je 974.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, LED světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování a otvírání, Paket safety, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, zadní parkovací kamera, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, head-Up displej, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla + chromová lišta, hi-fi systém s MP3, DAB radiem s ovl. na volantu s šesti repro a navigační systém s 10“ dotykovým displejem, přední a zadní parkovací kamera, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, aktivní tempomat, omezovač rychlosti, palubní třífázová nabíječka 11 kW, 18“ hliníková kola.
Příplatková výbava: Paket ZIMA: vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, kožený volant za 4.100, kažené sedačky, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí za 29.900, hi-fi systém se subwooferem za 9.900, nabíjení telefonu 4.500, otvíratelné střešní okno 30.000, červená metalíza 21.000 Kč. Doplňky celkem za 99.400 Kč. Celková cena je tak 1.244.400 Kč. Aktuální faceliftovaná prostřední výbava Plus, stojí výrazně méně - 764.900 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - slušný komfort odpružení
- nyní už stav baterie v procentech
- zrychlení a pružnost zejména v nižších rychlostech
- dobrá spotřeba ve městě
- možnost výkonnější a úspornější varianty 115 kW
- dobře fungující čidla světel a stěračů
- bezklíčkové otvírání a startování
- vypadá stejně jako běžný benzínový model
- tichý motor
- vyšší světlá výška
- dobře fungující aktivní tempomat
- head up displej
- aktuálně nižší cena pod 800.000 Kč
MÍNUSY: - vyšší práh - vadí při nastupování
- nemá zadní stěrač
- vysoká spotřeba na dálnici
- maximální nabíjecí výkon jen 100 kW
- přední pásy nejsou výškově nastavitelné
- malý otvor otevřeného střešního okna
- v době testu rozdíl v ceně proti benzínu kolem 350 tis. navíc
- nelze nastavit úroveň rekuperace
- chybějící rezerva
- omezené využití - dojezd vozu, na dálnici dojezd sotva 200 km
- maximální rychlost jen 150 km/h
- vyšší hmotnost o 300 kg
- palubní počítač bez doby jízdy
- zadní kamera se snadno znečistí
- atypický rozměr pneu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - elektrický třífázový synchronní motor
Výkon 100 kW (136 k), točivý moment 260 Nm
1 stupňová převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.360 - 1.800 - 1.520 mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.561 kg, užitečná 459 kg, celková 2.020 kg
Baterie lithium iontová 50 kW, využitelná kapacita 46,3 kW. Zavazadlový prostor 380/1250 l
Pneu 195 - 60 R18 Michelin E-Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,7 s, max. rychlost 150 km/h
Spotřeba paliva (15,2 kWh/100 km) dojezd 357 km dle WLTP
Během testu najeto 780 km se spotřebou 16,7 kWh/100 km, tomu odpovídá dojezd 277 km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za 9,9 s.
Resume: Elektrický vůz je vhodný zejména do města a do blízkého okolí, není to úplně auto na běžné používání, dlouhé cesty a dovolené. Stejný vzhled i interiér jako běžná verze se spalovacím motorem. Omezené využití vozu, navíc za výrazně vyšší cenu než varianty se spalovacím motorem, aktuálně o 215.000 Kč.
Karel Kolečko