Honda Civic v pětidveřové karosérii s výbavou GT a benzínovým motorem 1,8 VTEC
Honda Civic GT s benzínovým motorem 1,8 VTEC
Test Hondy Civic ve futuristické 5-ti dveřové verzi s výbornou benzinovou 1,8-kou. Zajímavý vůz s netradičním designem a sportovními geny v nabité nižší střední třídě. Vůz se zajímavým designem se prodává již od roku 2005 v té době byl svým designem revoluční za 5 let se už trochu okoukal, před rokem a půl prošel drobnou modernizací. Za týden jsem se sportovní verzí Civicu GT najezdil 604 km.
MOTOR Přesto, že jde o benzínovou nepřeplňovanou jednotku byl motor překvapivě pružný. Zrychloval již od 2.500 otáček díky variabilnímu časování. Zejména na nižší rychlostní stupně 2 a 3 velmi rychle a ochotně zrychloval od 2.500 až do maximálních 7.000 otáček, nejvyšší výkon 103 kW (140 koní) dosahuje v 6.300 otáčkách. Motor s variabilním časováním VTEC jde výborně za plynem.
Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se spotřeba pohybuje kolem 7- 8 litrů na 100 km. Při běžném rozumném ježdění se dá spotřeba držet kolem 6 - 7 litrů, když na to šlápnete bude se spotřeba pohybovat kolem 8 - mi litrů. Popojíždění po městě znamená spotřebu kolem 8 - 10 litrů. Za celý test 604 km jsem dosáhl rozumné spotřeby 7,6 l/100km (což je o necelý litr víc než uvádí výrobce 6,7 i když jsem jezdil převážně mimo město po běžných silnicích) ale Civic jsem většinou nijak nešetřil a využíval jeho skvělý podvozek. Maximálka je 205 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,9 s se mi nepodařilo dosáhnout, na tachometrových 100 km/h vůz zrychluje na dvojku za 9,5 s.
PODVOZEK Byl sportovně tvrdý, spíš jako u německé konkurence. Civic sedí v zatáčkách jak přibitý na suchých silnicích na letních pneu Michelin Pilot Primacy o rozměru 225 - 45 R17 na elegantních originálních lehce tmavších matných Alu kolech. Díky nim se občas do vozu přenášely rázy z nerovností vozovky, osobně bych volil raději 16-ti palcová kola. Vůz se minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Na mokru se mi podařilo dostat za limit vozu (ale spíš pneumatik), vůz šel do smyku naštěstí to sériově dodávaný stabilizační systém ESP (VSC) vyrovnal. Jinak jsem si jízdu s tímto vozem skvěle užíval. Na dírách v silnici a příčných nerovnostech se přenášeli do interiéru rázy od 17-ti palcových kol. Vůz měl výborné brzdy.
ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné, strmé a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídil, byl velmi zábavný.
ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky bylo přesné. 6 - tka by mohla být klidně delší. Motor točil na 6 - tku při 90 - ti 2.300 ve 100 - 2.600, při 120 - 3.150 a při dálničním limitu 130 je to 3.400 otáček ve 150 km/h už motor točil 3.900 otáček. Řadící páka byla výš než obvykle, blízko palubní desky, její ovládání bylo příjemné.
INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér byl kvalitně zpracovaný. Palubní deska neměla klasický tvar, ale naopak futuristický tvar s 3-mi oddělenými displeji. Před řidičem byl hlavní ukazatel otáčkoměr uprostřed něj byl displej palubního počítače. Po stranách otáčkoměru vlevo byl teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. U palubního počítače ovládaného tlačítky vpravo na volantu se 2-mi pamětmi, mi vadilo to, že se po každém vypnutí zapalování vymazala doba jízdy. Nad otáčkoměrem byl další oddělený displej, který digitálně znázorňoval rychlost vozu. Po stranách tohoto displeje byly diody, které zobrazovali ekonomickou jízdu nebo naopak jízdu ve vysokých otáčkách a indikátor řazení s šipkou nahoru a dolu.Chyběla mi funkce denního svícení. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz se startoval tlačítkem vlevo, ale až po zasunutí a klasickém otočení klíčku, kterým se i motor vypínal. Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6 - ti repro a připojením přes USB nebo AUX, jeho displej byl nahoře uprostřed palubní desky. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, palubního počítače a tempomatu byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace s nastavováním teploty po celých stupních měla trochu chaotické ovládání, její údaje se zobrazovali na spodním řádku displeje radia. Ovladač hlasitosti radia a teploty klimatizace byl velmi podobný a nebylo problém se v nich splést navíc byly blízko od sebe.
Z vozu nebyla vůbec vidět přední kapota, což se bohužel u některých moderních vozů stává, navíc mohutné zadní sloupky omezovali výhled šikmo vzad. Přes zadní dělené okno nebyl moc dobrý výhled navíc chyběl zadní stěrač. Vůz byl vybaven sportovními kovovými pedály. Přední sedačky s koženými boky měli dobré boční vedení, byly velmi pohodlné a optimálně tuhé, sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (sedák 49 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa nebylo. Zadní cestující sedí ve voze utopeni a díky mohutnému zadnímu C sloupku mají špatný výhled z vozu do stran. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 415 litrů což je slušná hodnota u vozů nižší střední třídy. Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1352 litrů. Zadní sedáky je možné oklopit nahoru a za zadními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm, výška 55 cm, délka v rovině podlahy 84 cm. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Pod podlahou kufru je nouzová rezerva na dojetí o rozměru 135 - 90 D15. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je jen 65 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 185 cm nad zemí, což je slušná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.
DESIGN Civic v 5-ti dveřovém provedení má zajímavě řešenou příď v této verzi GT již nemá pás světel přes celou šíři, ale černou mřížkovanou sportovní masku, která vozu víc sluší. Přední nárazník má mohutnou černou nasávací mřížku po stranách jsou trojúhelníkové mlhovky. Vzadu je světelný pás přes celou šířku vozu. Zadní sklo je dělené, proto mu i chybí zadní stěrač. Sportovně působí 2 trojúhelníkové koncovky výfuku v zadním nárazníku. Nárazníky a lemy kol jsou nyní celé v barvě vozu, dřív byla spodní část nárazníku černá i s lemy kol. Červená barva sportovní verzi GT vozu slušela.
CENA Vůz byl ve vyšší výbavě GT nabízen za 489.000 Kč 8/2010 v této výbavě najdeme ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou, alarm, tempomat, stěrače s dešťovým senzorem, 4x el. okna, el. zrcátka se sklápěním, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro, automatická klima, 17“ Alu kola s pneu 225 - 45 R17, sportovní kovové pedály, kožený volant, metalíza je bez příplatku i když testovaný vůz jí neměl.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné sportovní jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný, pružný a tichý motor
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- přiměřená cena, bohatá výbava
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- pohodlné přední sportovní sedačky
- prostor vzadu pro nohy
- zadní sedačky se dají sklopit nahoru nebo do roviny
MÍNUSY: - tvrdší podvozek, tlumení nerovností (rázy od 17-ti palcových kol)
- při každém vypnutí zapalování se vymaže doba jízdy na palubním počítači
- omezený prostor pro hlavu vzadu a výhled do stran
- chybí automatické zapínání světel
- výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C – sloupky
- chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1799 cm3 řadový zážehový 4 válec
Výkon 103 kW (140k) /6.300 ot./min. , točivý moment 174 Nm 4.300 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.255 - 1.765 - 1.460 mm, rozvor 2.620 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.190 kg , užitečná 560 kg, celková 1.750 kg
Nádrž na 50 l paliva.
Pneu 225 - 45 R17 Michelin Pilot Primacy - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,9 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,5 mimo - 8,8 město - 6,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 604 km - 7,6 l/100km
Resume: zajímavá alternativa k evropským vozů třídy Golf se sportovním podvozkem, dobrým motorem a přiměřeně prostorným interiérem. S odlišným exteriérem i interiérem se 3-mi displeji.
10 - 16.8.2010
Karel Kolečko