Luxusní sedan Renault Talisman 1,6 dCi automat
Testoval jsem velký Renault - luxusní sedan Talisman v nejvyšší výbavě Initiale Paris s nejsilnějším dieselovým motorem - 1,6 dCi v kombinaci s 6-ti stupňovým dvouspojkovým automatem.
MOTOR Je dostatečně výkonný a pružný na běžné ježdění. Čtyřválec o objemu pouhých 1598 cm3 dává 118 kW výkonu, ve 4.000 otáčkách, ale hlavně 380 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici od 1.750 otáček, poskytuje v každé situaci značnou výkonovou rezervu. Motor není nutné vytáčet, optimální je pohybovat v oblasti kolem 2.000 otáček. Čtyřválcový motor dCi se vstřikováním Comon Rail plynule zrychluje cca od 1.800 otáček až k maximu ve 4.000 otáčkách. Předchozí model Latitude měl velký třílitrový šestiválec, který dával 177 kW - 240 koní a 450 Nm, což je rozdíl 80 koní a 70 Nm, ale měl v průměru o 3 litry vyšší spotřebu.
Spotřeba se pohybovala od 4 litrů při klidné jízdě až k 8 litrům ve městě. Při jízdě po dálnici kolem 130 km/h mi ukazoval palubní počítač hodnoty kolem 6 - 6,5 litru. Při klidné úsporné jízdě mimo město se dá jet kolem 4-5-ti litrů. Běžně budete jezdit kolem 5-6 ti litrů, když budete využívat výkon motoru bude spotřeba kolem 7-mi litrů. Při popojíždění po městě je to kolem 7-mi. Celková spotřeba se během testu (644 km) ustálila na hodnotě 6,3 l/100km což je o necelé 2 litry víc než uvádí výrobce (7,2). Motor je kultivovaný a tichý v nižších otáčkách. Udávanou maximálku 215 km/h jsem nezkoušel, ale ještě ve 200 byl vůz překvapivě tichý. Výrobce udává zrychlení z 0-100 km/h za 9,4 s mě se to podařilo na tachometrových 100 v podobném čase za 9,2 s. Mohutnou přední kapotu drží v otevřené poloze 2 plynové vzpěry.
PODVOZEK Je poměrně komfortní, ale ne zcela dokonale tlumí nerovnosti, zejména na hodně rozbité silnici a příčných prazích poznáte, že nestíhá. Na kvalitních velkých letních pneu Continental Conti Sport Contact o rozměru 245 - 40 R19 na originálních dvoubarevných 15-ti paprskových Alu kolech umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami. Testovaný model měl systém řízení všech kol 4 Control, natáčení kol zadní nápravy do 60 km/h se kola natáčí opačně od této rychlosti pak ve stejném směru jako kola přední nápravy. V nižších rychlostech to opravdu pomáhá v ovladatelnosti vozu, při otáčení na místě-malý poloměr otáčení nebo při slalomu, který jsem zkoušel je agilita vozu výborná. Přepnutí do sportovního módu podvozek přitvrdí. Když srovnám podvozek s menším Meganem, tak ten má pro mě příjemnější naladění a dokáže se lépe vyrovnat s nerovnostmi a nepřenáší tolik rázů do auta. 4 kotoučové brzdy velmi dobře brzdí více než 1,5 tuny vážící vůz.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.
ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová dvouspojková převodovka funguje dobře bez rázů, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, naštěstí logicky se podřazuje dopředu a vyšší stupně se řadí dozadu. Pádla pod volantem bohužel chybí. Displej zobrazuje na jaký rychlostní stupeň jedete, pouze v manuálním režimu, v automatickém nevíte na jakou rychlost jedete. Převodovka má poměrně dlouhou 6-tku a točí při 90 - 1.450, při 100 cca 1.800, při 120 - 2.150 při dálničním limitu 130 je to cca 2.350 otáček, při 150-ti motor točí 2.700 otáček. Cejchování otáčkoměru po 125 otáčkách mi nedává moc smysl a nepříliš dobře se odečítá.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů, má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem, je kvalitně zpracovaná. V kapličce jsou 3 přístroje, zcela vlevo je teploměr chladící kapaliny, vpravo je palivoměr uprostřed je displej, na kterém se zobrazuje digitální otáčkoměr nebo tachometr, jsou 4 různé možnosti vyobrazení navíc v různých barvách dle nastaveného režimu. V dolní části se zobrazují ujeté km, bohužel se střídají s údaji palubního počítače s jednoduchým ovládáním na volantu, chybí doba jízdy a má pouze 1 paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) zobrazuje se i na multifunkčním displeji navigace a audia (s hodnocením zrychlování a předvídání hvězdičkami). Na displeji vlevo od tachometru se zobrazují údaje o zařazeném stupni automatické převodovky, ale pouze v manuálním módu.
Originál radio systém BOSE s CD/MP3 s 13-ti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání na volantu. USB slot pro audio připojení je na středovém tunelu vedle řadící páky. V horní části středového tunelu mezi výdechy větrání je velký dotykový displej (8,7“) systému R-link, která zobrazuje údaje radia a MP3 přehrávače, ovládání navigace a ventilace s klimatizací, systém Multi-Sense a palubního počítače. Systém Multi-Sense má 5 nastavení : Sport, Comfort, Eco, Neutral a Perso. Každé je spojeno s určitou barvou podsvícení interiéru a palubních přístrojů, např. Sport červené, Comfort modré, Eco zelené. 3-ramenný elegantní volant se kovovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem se dobře drží, je seřiditelný ve 2 osách, má na sobě ovladače audia a tempomatu. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vůz má ve výbavě automatickou dvouzónovou klimatizaci, která se ovládá dvěma kruhovými ovladači, tlačítky a multifunkčním dotykovým displejem. Na palubní desce je nad kapličkou přístrojů průhledný head displej na kterém se zobrazuje rychlost a údaje navigace (je možné ho výškově ho nastavovat). Vůz se startuje tlačítkem, kartu, která slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít v interiéru vozu. K vozu stačí přijít mít kartu u sebe vzít za kliku a vůz se odemkne po opuštění vozu a vzdálení se od něj na cca 2-3 m se vůz automaticky zamkne, což je velmi praktické. Automatické stěrače za deště, fungují bez problémů, není potřeba do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko má automatické zatmavení. Světla mají funkci denního svícení. Na středovém tunelu je ovladač systému R-link, tlačítko elektrické ruční brzdy, za ním je loketní opěrka s úložným prostorem. Výhled z vozu omezují mohutné přední A sloupky a menší zadní okno a hlavně vystouplé zadní opěrky hlav, které nelze zasunout.
Přední kožené sedačky se jsou pohodlné mají vyhřívání, jsou elektricky nastavitelné (se 3-mi paměťmi) u řidiče s funkcí masáže zad (v oblasti nastavitelné bederní opěrky). Kožené čalounění je prakticky ve spodní části tmavé - černé a směrem vzhůru jsou světlejší přes odstíny tmavě k velmi světle šedé. Vzadu je o něco víc místa než u předchůdce (o 3 cm), prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 50 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou je spíš podprůměrný 90 cm, hlava těsně pod stropem (lepší to bude v Kombiverzi). Mezi předními sedačkami je loketní opěrka s úložným prostorem. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 uprostřed je sklopná loketní opěrka, s otvorem do kufru.
Zavazadlový prostor má 515 litrů, což je průměr u vozů této velikosti, přístup do kufru je přiměřený typu karosérie 4-dveřový sedan. Pod jeho dnem se nachází dojezdové rezervní kolo 135-80R17. Horní část kufru je bez čalounění a zasahují do ní dva reproduktory. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 110 cm, výška 50 cm (pod reproduktory jen 45 cm) délka v rovině podlahy 116 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný. Nákladová hrana (v kufru 15,5 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je 72 cm nad zemí.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6 airbagy (čelní, boční, hlavové). ESP, ASR a kontrola nedotáčivosti CSV jsou ve standartu pro všechny Talismany. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů, nad 15 km/h se auto zamkne. Full LED světlomety, výborně svítí a mají automatické přepínání. 4 kotoučové brzdy velmi dobře brzdí. Vůz měl aktivní tempomat, ale velmi nepříjemně mě překvapil rozsah využití, když se pod 40 km/h vypne, dá se zapnout až nad 50 km/h, takže využití při jízdě v kolonách není možné a maximální rychlost je s ním 140 km/h.
DESIGN současných Renaultů je velmi atraktivní. Zejména přední část vypadá hodně dobře s chromovanou maskou plynule navazující na tvarované světlomety s výrazným denním LED svícením. Uprostřed masky je velký znak Renaultu. V dolní části nárazníku jsou kulaté mlhovkami, které lemují chromované lišty. Na voze jsou chromové lišty kolem bočních oken. Vůz je vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak nenarušují design vozu. Vzadu nad RZ je kamera, která zobrazuje prostor za vozem na displeji navigace, včetně signalizace přiblížení-čidla parkování. Srovnatelné rozměry s předchůdcem Lattitude (o 4 cm kratší o 3 cm širší a o 2 cm nižší).
CENA Testovaný vůz v nejvyšší výbavě Initiale Paris, je nabízen za katalogovou cenu 999.900 Kč (1/2017). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, adaptivní tempomat, head up displej, palubní počítač, full LED světlomety, hands free karta na otvírání a startování, el. okna a zrcátka, audiosystém Premium Bose s CD a MP3 , USB s 13 repro, dotykový 8,7 displej R-link, navigace, head up displej, 2-zónová automatická klima, výškově stavitelné kožené sedačky s nastavitelnou bederní opěrou a elektrickým vyhříváním, sedačka řidiče s pamětmi a masážní funkcí a ventilací, dešťový senzor stěračů, řiditelná zadní náprava, přední a zadní parkovací čidla + zadní kamera, 18“ Alu kola s pneu 245 - 40 R19, kontrola tlaku pneu. Příplatková výbava : winter pack - vyhřívaný volant a ostřikovače světlometů za 5.000, systém sledování mrtvého úhlu 5.000, Easy park assist - z. parkovací kamera, přední a zadní čidla, inteligentní parkovací asistent - podélné a příčné parkování za 15.000, dojezdová rezerva za 2.000, metalíza za 18.000 Kč. Příplatková výbava celkem za 45.000 Kč. Celková cena vozu je 1.044.900 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - luxusní interiér s kůží a dřevem
- hands free karta, auto se samo zamkne
- úsporný a pružný motor dCi
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru
- masážní sedačka řidiče s ventilací
- možnost různého designu přístrojů
- kvalitní audio Bose
- dobře zatáčí - zadní natáčecí náprava
- různé módy nastavení vozu a barevné podsvícení interiéru
- příčné a podélné parkování
- dotykový displej R link
MÍNUSY: - v nabídce pouze malé turbomotory 1,6
- start stop vypíná i se studeným motorem
- malá nádrž pouze 47 l
- na rozbitém povrchu podvozek nestíhá - tvrdší podvozek
- aktivní tempomat funguje pouze v rozsahu 50-140 km/h
- pouze 1 paměť palubního počítače, chybí doba jízdy
- ujeté km se střídají s ostatními hodnotami palubního počítače
- ovládání klimatizace přes dotykový displej
- nezakrytá horní část kufru - reproduktory zasahují do kufru
- na rozbitém povrchu podvozek nestíhá - tvrdší podvozek
- špatný výhled dozadu
- nezobrazuje zařazenou rychlost v automatickém režimu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 6.
Výkon 118 kW (160 k) /4.000 ot./min., točivý moment 380 Nm 1.750 ot./min.
6-ti stupňová automatická dvouspojková převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.849 - 1.868 - 1.463 mm, rozvor 2.808 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.522 kg, užitečná 600 kg, celková 2.122 kg
Nádrž na 47 l paliva (52 l bez 4 Control). Zavazadlový prostor 515 l.
Pneu 245 - 40 R19 Continental Conti Sport Contact - letní.
Zrychlení 0 - 100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 215 km/h
Spotřeba paliva 4,0 mimo - 5,0 město - 4,4 l/100 km kombinace
Celková spotřeba během testu 644 km 6,3 l/100 km.
RESUME : Velká limuzína s atraktivním vnějším i vnitřním designem. Bohužel podvozek nestíhá. V nabídce jsou pouze malé čtyřválcové turbomotory 1,5 a 1,6 litru, benzínové pouze s automatem. Nabízí se i v prostorné kombi variantě.
Karel Kolečko