Vyhledávání

Malý autobus? Osobní verze užitkového Experta

Malý autobus? Osobní verze užitkového Experta

K testu jsem obdržel Expert - jedná se dodávkový vůz v osobní verzi pro 8 osob s nejsilnějším dieselem 2,0 HDI. Za týden jsem s tímto více jak 5-ti metrovým autem najezdil přes 600 km. S Expertem se jezdí téměř jako s běžným osobákem.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s dvoulitrovým naftovým motorem - 2,0 HDI v nejsilnější verzi s výkonem 120 kW dosahovaných již ve 3.750 ot., ale hlavně 340 Nm ve 2.000 ot. točivého momentu. Přestože vůz váží téměř 2 tuny 2 litrový motor HDI mu uděluje velmi slušnou dynamiku.

Spotřeba na dálnici 130 km/h znamená apetit kolem 8,5 l nafty na 100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) celkem ostrým stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala mez 7- 8,5 litry. Při ustálené úsporné jízdě kolem 90 km/h třeba na jižní spojce je možné jet kolem 5,5 - 6-ti litrů. Po městě budete jezdit kolem 8-9-ti litrů. Spotřeba se během celého testu 608 km většinou v dost svižném tempu se ustálila na hodnotě 8,4 l/100km. Udávanou maximálku 170 km/h jsem nezkoušel a zrychlení z 0-100 km/h jsem změřil z 12,0 s na tachometrových 100 km/h (výrobce ho neudává), když jsem byl ve voze sám. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 1-2 osobami velmi živý, zátah turba se projevuje cca od 1.700 otáček.

PODVOZEK Je příjemný, francouzsky komfortní, přesto v zatáčkách dobře sedí. Jízdní vlastnosti a komfort je srovnatelný s vozy kategorie MPV. S pneu Michelin Energy Saver 215-60 R16 na plechových ráfcích se Expert vzhledem k výšce vozu poměrně málo naklání a umožňuje i poměrně rychlé průjezdy zatáčkami, vzhledem k velikosti a váze vozu. Odpružení podvozku dobře filtruje nerovnosti vozovky. I přes vyšší váhu vozu brzdy fungují velmi dobře.

ŘÍZENÍ Šlo velmi lehce. Vzhledem k tomu, že se jedná o užitkový vůz než klasický osobák, je poměrně přesné i když trochu přeposilované.

ŘAZENÍ 6-ti stupňové převodovky není přesné a má dlouhé dráhy. 6-tka je dostatečně dlouhá a při dálničních rychlostech má motor rozumné otáčky. Motor točí na 6-tku při  90 1.800, při 100 cca 2.000, při 120 - 2.400 a  při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.600 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska a celý interiér je výhradně z tvrdých plastů, ale velmi slušně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má symetrický tvar to znamená, že hlavní díl palubní desky lze použít pro levostranné i pravostranné řízení. U palubního počítače se 2-mi paměťmi, mi chyběla doba jízdy. Světla mají funkci denního svícení. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Přes radio s CD/MP3 se ovládá i příplatková navigace, která bohužel neumí česky, radio má ovládání pod volantem. Volant je seřiditelný ve 2 osách. Nad předním oknem jsou uzavřené odkládací schránky. Automatická 2-zónová klimatizace se musí nastavovat pro každou stranu zvlášť- chybí funkce mono, nastavuje se po půl stupních.

Přední sedačky byly pohodlné, řidičova je výškově nastavitelná. U předních sedaček je malá loketní opěrka. Páka ruční brzdy je umístěna nalevo od sedačky řidiče u dveří. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i velká láhev. Zadní dveře jsou posuvné a okna jsou také pouze posuvné. Vůz byl vybaven 8 sedačkami -  v druhé a třetí řadě je jedna samostatná a dvě jsou spojené s nastavitelnými sklopnými opěradly, krajní mají loketní opěrky. V druhé řadě je nadprůměrný prostor pro 3 osoby v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 85 cm a 38 cm mezera mezi sedadly, nad hlavou bylo hodně místa 105 cm díky vysoké střeše. Ve 3-tí řadě to už není s místem pro nohy tak slavné, v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 68 cm a 21 cm mezera mezi sedadly, nad hlavou plně dostačujících 102 cm. Všech 6 zadních sedaček je vyjímatelných, bohužel ani sedadla 2-hé řady nejdou podélně posouvat.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 770 (1239 po strop) litrů při 8-mi místném uspořádání v 2 místném vzroste až na 5 -7 m3. Naměřil jsem rozměry šířka 117,5 cm, výška po hranu oken je 76 cm a délka v rovině podlahy 113 cm při sklopení třetí řady, po sklopení i druhé řady jsou to rovné 2 metry. V případě 8-mi místného uspořádání je kufr dlouhý 76 cm. Přístup do kufru je výborný- nízká nákladová hrana 63 cm - po otevření výklopného víka, pod kterým se postaví člověk do výšky 194 cm. Pro otevření kufru je potřeba mít za vozem potřebné místo na otevření rovného vysokého víka.  

BEZPEČNOST Vůz je vybaven pouze 2-mi airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem je v sérii pouze pro tuto nejvýkonnější verzi ostatní ho mají za příplatek. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Jedná se v podstatě o osobní verzi dodávkového vozu. Expert má výrazně protaženou předsunutou přední část. Přední části dominují světlomety protažené výrazně do boku. Otvor pro nasávání vzduch - černá přední maska je dělená předním nárazníkem v jeho dolní části jsou kulaté mlhovky.  Zadní část je přísně pravoúhlá. V polovině dveří je výrazný prolis, lemy kol jsou také dost zvýrazněny. Vnější kliky byly ve stříbrné barvě, za příplatek jsou na voze lakované zrcátka, lišty i nárazníky. Zadní boční posuvné dveře jsou velmi praktické, ve stísněném prostoru usnadňují nastupování do vozu. Vůz je vybaven zadními parkovacími čidly.

CENA Expert Combi v nejvyšší výbavě Business je nabízen za cenu 814.000 Kč (10/2011) do konce roku je nabízen za akční cenu 575.300 Kč. V této výbavě najdeme:  ESP s ASR, 2x airbag, př. mlhovky, tempomat, radio s CD a MP3 s 6 repro s ovl. na volantu, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna a zrcátka, palubní počítač, dešťový a světelný senzor, automatická 2 zónová klima + atermické č. sklo, zatmavená boční okna. Příplatková výbava: levé boční posuvné dveře za 13.200, příklopná 2místná lavice + 1místné sedadlo ve 3-tí řadě za 25.800, navigace s 30 GB harddiskem a USB + handsfree bluetooth za 46.900, zadní parkovací asistent za 9.500, nárazníky, kliky, zrcátka a ochranné lišty v barvě vozu za 3.300, síťka k uchycení vysokého nákladu za 4.400, metalíza za 15.200 Kč. Doplňky za 108.800 Kč, celková cena je tak 684.100 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný a kultivovaný motor HDI 

                  - velký dojezd - nádrž na 80 l

                  - prostorný a variabilní interiér

                  - dobré brzdy

                  - odkládací prostory pod střechou

                  - prostor na sedačkách v druhé řadě           

                  - dobré jízdní vlastnosti s ohledem na třídu a velikost vozu

MÍNUSY: - chybí 3 blik blikačů

                  - nepřesná převodovka s dlouhými drahami  

                  - pouze 2 airbagy v základní výbavě

                  - ESP ve standartu jen u nejvyšší verze

                  - levé boční posuvné verze i v nejvyšší verzi za příplatek    

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - navigace bez českého menu

                  - klimatizace bez funkce mono

                  - tvrdé plasty v i nteriéru

  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5                                                                       

Výkon 120 kW (163 k) /3.750 ot./min., točivý moment 340 Nm 2.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
5.135 - 1.895 - 1.942
mm, rozvor 3.122 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.942 kg , užitečná 863 kg, celková  2.805 kg                                 

Nádrž  na 80 l paliva. Zavazadlový prostor 770 / 7000 l (údaj výrobce)                                                                      

Pneu 215 - 60 R16 Michelin Energy Saver (letní)
Max. rychlost 170 km/h
Spotřeba paliva 6,3 mimo - 8,2 město - 7,0 l/100 km kombinace

 

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu cca 608 km 8,4 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 km/h  za 12,0 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu