Nejprodávanější rodinné auto u nás - Škoda Octavia 1,6 TDI s automatem DSG
MOTOR Čtyřválcový naftový motor - 1,6 TDI plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V testované verzi má 77 kW dosahovaných až ve 4.400 ot., ale hlavně 250 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 1.500 - 2.500 ot. Motor je pružný ve středních otáčkách - nad 2.000 otáček pod 1.500 otáček moc nespolupracuje. Spotřeba se během celého testu - 747 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 5,2 l/100km což je jen o půl litr víc než deklaruje výrobce (4,7). Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 - 5,5 litru. Ve městě při krátkých pojížďkách motor Octavie TDI spotřebuje kolem 6 - 8 litrů nafty. Jízda po dálnici při dodržování rychlosti, znamená rozumnou spotřebu kolem 5,5 litru. Při běžném ježdění mimo město se bude spotřeba pohybovat kolem 5-ti litrů.
Udávanou maximálku 191 km/h jsem nezkoušel, papírové zrychlení z 0 - 100 km/h za 12,0 s, se mi podařilo překonat už za 10,1 s na tachometrových 100. Motor je velmi kultivovaný, tichý, nabízí přiměřenou nijak oslnivou dynamiku. Pokud chcete větší dynamiku jízdy pořiďte si 2,0 s TDI s 6-ti stupňovým manuálem, jí pořídíte za podobné peníze jen o 2.000 více než dáte za testované 1,6 TDI DSG.
PODVOZEK Je trochu tvrdší jak je u škodovek obvyklé, ale i tak slušně tlumí nerovnosti vozovky a v zatáčkách Octavia skvěle sedí. Octavia druhé generace má nezávislé zavěšení zadních kol a díky tomu proti první generaci výrazně lepší jízdní vlastnosti. S kvalitními zimními pneu Continental ContiWinterContact o rozměru 205 - 55 R16 na originálních Alu kolech se vůz jen minimálně naklání a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si užíval zejména na klikatých silničkách.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.
ŘAZENÍ Automatická dvouspojková 7-ti stupňová převodovka DSG funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazuje dozadu a vyšší stupně se řadily vpřed. Testovaný vůz měl příplatkové pádla pod volantem, které jsem používal, ale v podstatě jen před zatáčkami a při jízdě z kopce (brždění motorem). Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje výborně. V manuálním režimu probíhá řazení rychle a plynule, DSG je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při kickdownu (prudkém sešlápnutí plynu) převodovka přeřadí okamžitě o 3-4 rychlostní stupně dolu ze sedmičky dokonce až na trojku. Při klidné jízdě motor řadí velmi brzy pod 1.500 otáčkami. K dispozici je i sportovní režim, který řadí ve vyšších otáčkách. Motor točil na 7-tku při 90 - 1.450, 100- 1.800, při 120 - 2.150 při dálničním limitu 130 je to cca 2.380 otáček, ještě při 150-ti motor točí jen 2.700 otáček. Osobně si myslím, že aspoň 7-čka by měla být delší, jinak v podstatě 7-stupňová převodovka ztrácí smysl.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje mají kovové obroučky. Napravo je tachometr v jeho dolní části je palivoměr. Displej palubního počítače -maxi dot jel mezi těmito přístroji. Ukazuje mimo běžných funkcí: průměrná rychlost, spotřeba - průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu na displeji se také zobrazují údaje o zařazeném stupni automatické převodovky a to i v automatickém režimu. Vlevo je otáčkoměr v jeho dolní části je ukazatel teploty chladící kapaliny, přístroje jsou bíle podsvíceny, tlačítka zeleně. Levou páčkou pod volantem se jednoduše ovládá tempomat. Čidla automatických stěračů za deště, fungují bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat. Vnitřní zrcátko má automatické zatmavení. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Světla funkci denního svícení (svítí boční svítilny v mlhovkách). Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen s dotykovým displejem a CD/MP3 se 12-ti reproduktory - příplatkový Sound System a dobrým zvukem. Navigace reaguje pomaleji načítá se z vloženého CD - takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). 3-ramenný volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách a má příplatková pádla na manuální řazení automatu DSG.
Přední sportovní příplatkové sedačky jsou pohodlné, mají dobré tvarování a boční vedení, obě výškově stavitelné. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm (sedák 48 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa 93 cm. Mezi předními sedačkami je nastavitelná loketní opěrka s úložným prostorem.
Zavazadlový prostor má objem nadprůměrných 560 litrů (585 l ve verzi bez rezervy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení zadních sedaček vznikne malý schůdek, plocha není zcela rovná, objem kufru se zvětší na 1455 litrů (bez rezervy) a prodlouží až na 184 cm. Naměřil jsem tyto rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem 56 cm, délka v rovině podlahy 103 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují, po stranách jsou otevřené přihrádky. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva a základní nářadí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru 21 cm vysoká hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je 71 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 193 cm nad zemí, což je výborná hodnota.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy: čelní, boční, hlavové. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériově mají ESP všechny Octavie. Akustická signalizace nezapnutých pásů Vás varuje před jízdou bez pásů. 4 kotoučové brzdy fungují výborně.
DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou a novými předními světlomety. Testovaný vůz měl příplatkový Styling Kit to znamená přední spojler, vzadu je malý spojler na odtokové hraně a dole černý difuzor a velká chromovaná koncovku výfuku. Zadní část vozu se šikmou zádí je elegantní a povedená, proti původní verzi se změnila jen optika světel. Na zadním nárazníku jsou červené odrazky - kočičí oči převzaté z předchozí generace, kdy je měla verze RS. Z vozu proti původní Octavii II zmizeli praktické černé lišty nárazníků což je škoda. Ochranné lišty dveří jsou bohužel neprakticky lakované.
CENA Testovaný vůz byl v nejvyšší ve výbavě Elegance, je nabízen za katalogovou cenu 600.900 Kč v akčním ceníku Edition.cz je za 570.900 (11/2011). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, palubní počítač s Maxi dot, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x el. okna a zrcátka, rádio SWING s CD a MP3, 8 repro, 2-zónová automatická klimatizace, tempomat, zadní parkovací asistent, přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou a vyhříváním, 15“ Alu kola Deimos s pneu 195 - 65 R15, malý kožený paket, síťový program, vkládané tkané koberce.
Příplatková výbava : Sound systém vč. 12 repro 10.000, Sun safe glass 18.200, navigace Amundsen 8.900, příprava po GSM, bluetooth 7.000, přední parkovací asistent 8.000, Light asistent - denní světla, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor stěračů 5.100, rezervní kolo plnohodnotné - alu disk 16“ 3.900, dvojitá sluneční clona 650, 16“ Alu kola Crateris s pneu 205 - 55 R16 za 5.400, multifunkční kožený volant s pádly řazení 7.000, funkční paket pro Jumbo box - audiozdířka AUX 600, MDI 2.500, přední mlhové světlomety s funkcí Corner 2.500, odkládací pod zadním platem 400, sklopná vnější zrcátka 1.000 příprava pro tažné zařízení 5.000, zadní stěrač 2.700, sportovní paket Dynamic - sportovní sedačky 2.500, styling kit (přední a zadní spojler a difuzor) 21.000, metalíza 11.600 Kč. Doplňky celkem za 123.950 Kč. Celková cena vozu je tak nemalých 694.850 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborně fungující 7 stupňový automat DSG s pádly pod volantem
- tichý, kultivovaný a úsporný motor TDI
- dobré jízdní vlastnosti
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování interiéru
- obrovský zavazadlový prostor
- ergonomie ovládacích prvků v interiéru
- prostor na zadních sedačkách
- dobře odhlučněný interiér
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- nízká sazba povinného ručení
MÍNUSY: - chybí ochranné lišty nárazníků a dveří jsou v barvě
- špatný výhled vzad
- nelogický směr řazení (v manuálním režimu)
- zadní stěrač pouze za příplatek
- krátká sedmička, motor zbytečně točí
- trochu tvrdší podvozek
- vysoká cena
- s originál navigací je častým terčem zlodějů
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5
Výkon 77 kW (105 k) /4.400 ot./min., točivý moment 250 Nm při 1.500 - 2.500 ot./min.
7-ti stupňová automatická převodovka DSG, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.569 - 1. 769 - 1.462 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.300 kg, užitečná 675 kg, celková 1.975 kg
Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 585/ 1455 l. (560 l s rezervou)
Pneu 205 - 55 R16 Continental ContiWinterContact TS830
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,0 s, max. rychlost 191 km/h
Spotřeba paliva 4,2 mimo - 5,6 město - 4,7 l/100 km kombinace
Celková spotřeba během testu 747 km 5,2 l/100 km, zrychlení na tachometrových 100 za 10,1s.
RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s velkým kufrem. Úsporný motor TDI v kombinaci s výborně fungující převodovkou DSG. Octavia je optimální rodinný vůz s interiérem s dobrým zpracováním a kvalitními použitými materiály. Největším nedostatkem je tak vysoká cena, která ještě vzroste díky bohaté příplatkové výbavě.
Karel Kolečko