Vyhledávání

Nová Lancia Ypsilon s malým dvouválcem 0,9 T

Nová Lancia Ypsilon s malým dvouválcem 0,9 T

Měl jsem k dispozici vůz v nejvyšší výbavě Platinum, ale s nejmenším motorem o objemu jen 875 cm3. Jedná se o malé imagové auto vhodné do města zaměřené především na ženy. Za týden jsem s vozem najel 529 km.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším benzinovým motorem - dvouválcovou devítistovku. Tento malý motůrek dává 62 kW v 5.500 ot. a 145 Nm, který je k dispozici od 1.900 otáček. Bohužel právě v oblasti otáček (1.900) nejvyššího točivého momentu, motor podivně vibruje. Ve skutečnosti motor zrychluje a zabírá až od 2.500 do omezovače, který zasahuje kolem 5.900 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem nemá s pouze 975 kg vážícím vozem moc práce. Dvouválcový motor podivně bručí, takže o jeho přítomnosti budete vždy vědět.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h je kolem 6-6,5l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jezdit kolem 5 litrů. Běžně budete jezdit kolem 6-ti litrů. Ve městě jezdíte mezi 8-9 litry, i přes přítomnost systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu až téměř při zastavení) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Systém star stop nefungoval úplně optimálně, několikrát se mi stalo, že motor nechtěl naskočit resp. chcípnul. Spotřeba se během celého testu - 529 km ustálila na hodnotě 7,2 l/100km což se značně liší od nereálných údajích výrobce 4,2 tedy o 3 litry. Udávaná maximální rychlost je 176 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 11,9 s jsem zvládl v podobném čase cca 11,5 s na tachometrových. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projeví kolem 2.500 otáček

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (mini auta). Podvozek je spíš tvrdší, v zatáčkách Ypsilon dobře sedí. Podvozek je převzatý z Fordu Ka, Fiatu  500 a Panda, ale Lancia má prodloužený rozvor o 9 cm. Vůz byl obut do zimních pneu Bridgestone Blizzak LM-30 185-55 R15 na elegantních originálních vícepaprskových Alu kolech. Brzdy fungují velmi dobře i když vzadu jsou jen bubnové brzdy.

ŘÍZENÍ Jde velmi zlehka a vůz se dobře řídí. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Pro zvětšení účinku posilovače například pro parkování a jízdu po městě slouží tlačítko City. Tříramenný kožený volant se dobře drží.

ŘAZENÍ Není moc přesné a má zbytečně dlouhé dráhy. Zpátečka se řadí po zmáčknutí pojistky. Pětka je zbytečně krátká a motor se při dálničních rychlostech zbytečně vytáčí, to samozřejmě ovlivní nepříznivě spotřebu. Motor točí na 5-tku v 90  2.500 otáček, při 100 je to 2.700, při 120 už  3.300 a  při dálničním limitu 130 je to 3.550 otáček a 4.100 otáček odpovídalo 150 km/h na tachometru.

INTERIÉR Přístrojová deska má atypický tvar s analogovu kapličkou uprostřed. Je přehledná, zcela vpravo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedává moc přesné údaje. Vlevo je tachometr, který má cejchování, také bohužel jen po desítkách. Uprostřed mezi těmito přístroji je vpravo teploměr chladící kapaliny, vlevo se ukazatel stavu. Údaje palubního počítače jsou na displeji, který se nachází uprostřed palubní desky pod palivoměrem a ukazatelem chladící kapaliny. Palubního počítač má 2 paměti:  doba jízdy, zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3  umístěné pod přístroji a nad ovladači klimatizace má  dobrý zvuk a příplatkové ovládání tlačítky přímo na volantu.

3-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem a prošíváním je seřiditelný pouze výškově a dobře se drží. Testovaný vůz měl příplatkovou automatickou klimatizaci. Ovládanou tlačítky soustředěné kolem velkého přehledného displeje. Přední sedačky s kombinovaným potahem látka - Alcantara, byly poměrně pohodlné, sedačka řidiče byla výškově nastavitelná. Přední pásy nejsou překvapivě výškově nastavitelné a jsou umístěné dost vysoko. Před ruční brzdou je konektor pro USB připojení a zásuvka na 12V. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 67 cm (sedák 39 + 28 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, ale sedáky jsou velmi krátké, nad hlavou moc místa nezbylo - dotýkal jsem se hlavou stropu 90 cm.

Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken a hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy sotva vejde 0,5 litrová láhev, kapsa je moc mělká, vzadu kapsa ve dveřích zcela chybí. Za vysoko posazenou řadící pákou dole na středové konzole je ideální místo pro uložení mobilního telefonu. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 245 litrů, což je průměrná hodnota. Pod jeho podlahou je pouze dojezdová rezerva135-80 R14. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha (schod a šikmá plocha). Naměřil jsem rozměry - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 56 cm po sklopení sedaček až 129 cm. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně dost vysoko cca 73 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. Vpravo na vnitřní straně víka kufru je očko určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu pouze 2-ma airbagy, za 6.500 je možné přikoupit dvojici bočních airbagů, stabilizační systém ESP je za malý příplatek pouze 4.900 Kč. Přední pásy nejsou překvapivě výškově nastavitelné. Lehká Ypsilonka má velmi dobré brzdy.

DESIGN Je velmi silnou stránkou tohoto vozu. Zejména přední část s velkou chromovanou maskou působí mohutně, pod ní je velký otvor přes celou šířku na sání vzduchu v jeho okrajích jsou malé kulaté mlhovky - mají chromované orámování. Zrcátka jsou černá. Boční linie oken plynule stoupá, klika zadních dveří je skrytá v černém plastu za zadním oknem a umístěná dost vysoko, což není moc praktické zejména pro děti. Výrazné zadní diodové světla vystupují do boků. Pod zadním nárazníkem je černý plast, po stranách jsou odrazky, vlevo pak mlhovka, vpravo zpětné světlo. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem. Vyrábí se i v atraktivní dvoubarevné provedení. Karoserie je nyní výhradně v 5-ti dveřovém provedení, předchozí generace byly vždy pouze v nepraktické 3-dveřové variantě. Vozu chybí ochranné lišty nárazníků i dveří.

CENA Ypsilon s motorem 0,9 Twin Air v nejvyšší výbavě Platinum se nabízí za cenu 349.000 Kč (2/2012). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní posilovač řízení, 2x airbag, př. mlhovky, denní světla, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, , palubní počítač, radio s CD a MP3, manuální klimatizace, start -stop systém, zadní dělené sedadlo, výškově nastavitelná sedačka řidiče, kožený volant, zadní spojler, alu kola 15.

Příplatková výbava: automatická klimatizace12.500, boční airbagy 6.500, bluetooth a USB připojení 7.500, ovladače na volantu 7.000, dešťový senzor + senzor stmívání 3.500, ESP 4.900, parkovací asistent 15.000, tempomat 5.000, zatmavení zadních oken 3.600, metalíza 13.000. Doplňky celkem za 78.500 Kč. Celková cena je tak nemalých 427.500 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - parkovací asistent

               - pružnost motoru od 2.500 otáček

 - bohatá výbava

 - dobré brzy, při panickém brždění se spustí výstražné blikače

               - denní světla - zadní diodové 

               - atraktivní vnější design

 - autorádio s USB s ovl. na volantu

                 - 2 paměti palubního počítače

                 - nízký příplatek za ESP                

MÍNUSY: - nepřesné řazení převodovky + delší dráhy

               - krátký zadní sedák                      

               - cejchování otáčkoměru (po 500) a rychloměru (po 10)

               - hluk - bručení  2-válcového motoru

               - prostor pro hlavu na zadních sedadlech

               - přední pásy se nedají výškově nastavit a jsou vysoko

               - volant nastavitelný pouze výškově

               - tvrdší podvozek

                 - občas zlobí start-stop systém, nechce naskočit resp. motor chcípne

                 - mělká kapsa v předních dveřích, vzadu zcela chybí

               - při vyšších rychlostech aerodynamický hluk    

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 875 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 2 válec Twin Air                                                                                      

Výkon 62 kW (84 k) /5.500 ot./min., točivý moment 145 Nm při 1.900 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.842 - 1.676 - 1.520 mm, rozvor 2.390 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 975 kg , užitečná 535 kg, celková 1.510 kg                                 

Nádrž na 40 l paliva. Zavazadlový prostor 245 l.

Pneu 185 - 55 R15 Bridgestone Blizzak LM-30 (zimní)

Zrychlení 0 -100 km/h za 11,9 s, max. rychlost 176 km/h
Spotřeba paliva 3,8 mimo - 5,0 město - 4,2 l/100km  kombinace

Během testu najeto 529 km se spotřebou 7,2 l/100km naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 11,5 s.

 

Resume: malý imagový vůz s unikátním 2-válcovým motorem, který není zrovna ukázkově kultivovaný. Poměrně prostorný interiér i kufr. Ideální vůz s atraktivním designem zejména pro mladé ženy. Vysoká možnost individualizace včetně dvoubarevného laku. S příplatkovou výbavou bohužel za dost vysokou cenu.

 

Karel Kolečko

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu