Nové hezké kačátko C3 1,4 SX v redakčním testu
Nové hezké kačátko od Citroenu - C3 1,4 SX
Velmi jsem se těšil na test horké novinky Citroenu C3. Měl jsem k dispozici vůz v poměrně bohaté střední výbavě SX, která, ale bohužel nemá v základu vysoké čelní sklo Zenith (10.900Kč) zasahující hluboko do střechy, jak známe C3 z reklam v televizi a na billboardech. C3 bude bojovat o prodeje v u nás velmi nabité třídě malých vozů proti faceliftované Fabii, nové Fiestě, Corse, Cliu, 207-čce a také autu roku 2010 VW Polo.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s druhým nejsilnějším dodávaným benzínovým motorem - 1,4 VTI (je to motor od BMW používaný také ve vozech Peugeot). Motor mě vzhledem k malému objemu překvapil svou pružností, zrychloval již od 2.500 otáček. Zejména na nižší rychlostní stupně 2 a 3 velmi rychle a ochotně zrychloval od 2.500 do 6.000 otáček, kde je nejvyšší výkon 72kW (98koní). Na dálnici při jízdě rychlostí kolem 120km/h se spotřeba pohybuje kolem 6,5 - 7 l/100km. I při dynamické jízdě mimo město jsem se nedostal přes 7,5 litru, běžná jízda mimo město znamená 6-7 litrů. Popojíždění po městě kolem 7-10 litrů. Za celý test 582 km jsem dosáhl při rozumné jízdě spotřeby 6,7 l/100km, v zásadě se dá jezdit s kombinovanou spotřebou mezi 6 -7,5 litry. Pohyboval jsem se cca 1 litr nad údaji výrobce. Je pravda, že vůz nebyl ještě dostatečně zajetý na počátku testu měl najeto pouze 3000km, takže lze očekávat snížení spotřeby po zajetí motoru. Pokud by vůz byl využívaný pro 1-2 osoby je tato motorová varianta optimální. Živý, úsporný a tichý motor. Maximálka 184km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 10,6 s jsou velmi dobré hodnoty na motor tohoto objemu.
PODVOZEK Byl spíš měkčeji naladěn v zatáčkách se poměrně nakláněl, ale přesto poslušně držel zvolenou stopu. Dobře tlumil nerovnosti a nečinila mu problém ani jízda po kostkách. Vůz byl vybaven ještě zimními pneu 185-65 R15 Michelin Alpin, které dobře držely–nepodařilo se mi vůz v zatáčce utrhnout. Velikost kol je pro běžnou jízdu optimální. Brzdy měli velmi slušnou účinnost a neměli s lehkým vozem problém zastavit.
ŘÍZENÍ Bylo velmi lehké díky elektrickému posilovači, ale bylo až moc přeposilované. Ale vůz se velmi příjemně řídil a hodí se do městského provozu. Ideální vůz pro ženy.
ŘAZENÍ Nebylo úplně z nejpřesnějších ve srovnání s koncernovým P 207 i sestrou C3 Piccaso má co dohánět. Motor točil na 5-tku při 90 km/h - 2.700, při 100 cca 3.000, při 120 kolem 3.500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už poměrně dost vysokých 3.800 otáček, 150 - 4.500 ot. Takže by se hodila šestka nebo delší pětka.
INTERIÉR Přístrojová deska, horní část byla z měkčených plastů. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem na rozdíl od předchůdce nebo C 3 Piccaso. Byla přehledná, zcela vlevo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Uprostřed byl tachometr, který měl cejchování, také bohužel jen po desítkách. Vpravo se digitálně zobrazoval stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti, uprostřed displeje se objevoval indikátor, který radil jaký zařadit rychlostní stupeň. Údaje palubního počítače a radia a vpravo byly soustředěny na displeji, který se nacházel uprostřed palubní desky ve stříbrné liště nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chyběla u Citroenu už tradičně doba jízdy, navíc měl pouze jednu paměť, chyběl denní, byl pouze celkový s možností vynulování. Světlům překvapivě chyběla funkce denního svícení. Blikače měly příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný volant s ergonomickým tvarem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl v základní výbavě manuální klimatizaci. Vnitřní cirkulace se ovládala archaickým posuvným ovladačem. Ventilace byla poměrně hlučná od rychlosti 3 ze 4. Z vozu byl dobrý výhled všemi směry. Přední sedačky byly měkčí, ale pohodlné, mohli by mít lepší boční vedení, sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Překvapivě se přední pásy nedaly výškově nastavit a to ani v nejvyšší výbavě. Překvapivě také chyběly madla nad dveřmi a to na všech 4-ech místech.
Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, nad hlavou bylo místa dost. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole bylo ideální místo pro uložení mobilního telefonu. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou byla plnohodnotná rezerva. Opěradla zadních sedaček byly dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikla rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 102cm, výška pod odnímatelným krytem je 56cm, délka v rovině podlahy 67cm. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 190cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven v základu 6-ti airbagy. V testované C3 nebyl příplatkový stabilizační systém ESP, ve všech modelech se za něj připlácí 12.000 Kč, což je rozumná částka. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 10km/h se vůz automaticky zamkne.
DESIGN Je povedený zejména přední část s velkou maskou (která je jen vy vyšší výbavě orámována chromem) a zajímavě tvarovanými velkými světlomety, zadní část je kulatá stejně jako u předchůdce. Ve srovnání s předchůdcem, je vzhled zejména přední části úplně někde jinde (mě osobně se předchozí generace C3 vůbec nelíbila, zejména přední část). Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není moc praktické.
CENA C3 v prostřední výbavě SX je nabízen za cenu 312.900 Kč (3/2010). V této výbavě najdeme: ABS s EBD, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, př. el. okna, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant. Příplatková výbava : paket City za 10.900 Kč obsahuje - zadní parkovací asistent, el. ovládaná a sklopná zrcátka a el. ovl. zadní okna, metalíza za 10.900 Kč. Doplňky celkem za 21.800 Kč celková cena je tak 344.700 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný, pružný motor vzhledem k jeho objemu
- vysoko výklopné víko kufru
- poměrně velký kufr
- bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii
- odkládací prostory
- dobré zpracování a kvalitní použité materiály
- vnější design
- autorádio s CD/MP3 v sérii (bohatá základní výbava)
MÍNUSY: - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře
- přeposilované řízení
- cejchování otáčkoměru a rychloměru
- chybějící doba jízdy na palubním počítači a pouze jeho jediná paměť
- průměrný prostor na zadních sedadlech
- chybí výraznější boční vedení předních sedadel
- pásy se nedají výškově nastavit
- chybějící madla v interiéru
- nepřesné řazení
- posuvný ovladač vnitřní ventilace
- nerovná plocha po sklopení zadních sedaček
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI
Výkon 82 kW (112 k) /3.600 ot./min., točivý moment 270 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 3.948 - 1.715 - 1.458 mm, rozvor 2.464 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.172 kg , užitečná 440 kg, celková 1.612 kg
Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 285 l
Pneu 195 - 55 R16 BF Goodrich G- Force (zimní) standartně 205 - 45 R17
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 7,6 město - 5,8 l/100km kombinace
Během testu najeto 953 km se spotřebou 5,5 l/100km
Resume: krásný imagový vůz s výborným silným a úsporným motorem a přiměřeně prostorným interiérem a výborným trochu trdším sportovně naladěným podvozkem (diametrálně rozdílný od bratra C3). Na rozdíl od C3 má přesné řazení. Velká možnost individualizace exteriéru i interiéru. Jedná se o jeden z nejatraktivnějších vozů na trhu.
8 - 14.3.2011
Karel Kolečko