Vyhledávání

Nový malý Citroen C3 1,6 HDI Exlusive konkurent Fabie a Pola

Nový malý Citroen C3 1,6 HDI Exlusive konkurent Fabie a Pola

 

   

  

Nová štika mezi malými vozy - Citroen C3 1,6 HDI Exlusive

Velmi jsem se těšil Citroen C3 s motorem 1,6 HDI . Měl jsem k dispozici vůz v nejvyšší výbavě Exlusive, která, která má jediná sériově vysoké čelní sklo Zenith zasahující hluboko do střechy, jak známe C3 z reklam v televizi a na billboardech. C3 bojuje v u nás velmi nabité třídě malých vozů proti faceliftované Fabii, nové Fiestě, Corse, Cliu, 207-čce a také autu roku 2010 VW Polo.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným naftovým motorem - 1,6 HDI (motor  vzniklý spoluprací Peugeotu a Fordu - používaný ve vozech obou těchto značek). Do C3 se dodává jen jeho slabší verze s 66 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 215 Nm už v 1.750 ot. točivého momentu na lehký pouze 1.080 kg vážící vůz postačilo.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se dalo jet kolem 5,0 l/100km. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným  stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 4,5 -5 litry. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat  kolem 80-90km/h třeba na jižní spojce se dalo jet kolem 4 litrů. Při ostré jízdě s vytáčením motoru stoupla spotřeba na 5,5-6 litrů -výš jsem se nedostal, zkrátka velmi podařený naftový motor. Spotřeba se během celého testu - 808 km ustálila na velmi příznivé hodnotě 4,9 l/100km i když na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl (3,7 mimo a 4,3 kombinovaná). Udávanou maximálku 180 km/h jsem nezkoušel (170 jsem dosáhl bez problémů) ani zrychlení z 0 -100 km/h za 11 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevil  těsně pod hranicí 2.000 otáček. Motor byl velmi kultivovaný a tichý, v interiéru nebylo poznat, že jedeme s naftovým motorem. Při porovnání např. se Škodou Fabia 1,6 TDI s 66 kW byly v pružném zrychlení dosaženy téměř stejné hodnoty, citroen není tolik citlivý na styl jízdy a spotřeba se v podstatě pořád pohybuje kolem 5 litrů, naopak u Fabie se při krátkých pojíždkách dostanete až na 8 litrů a běžně jezdíte spíš k 6-ti než 5-ti litrům.

PODVOZEK Byl spíš měkčeji naladěn v zatáčkách se poměrně dost nakláněl, ale přesto poslušně držel zvolenou stopu. Komfortní podvozek dobře tlumil nerovnosti a nečinila mu problém ani jízda po kostkách. Vůz byl vybaven letními pneu 195-55 R15 Michelin Energy Saver (na originálních alu kolech), které dobře držely - nepodařilo se mi vůz v zatáčce utrhnout. Velikost kol je pro běžnou jízdu optimální. Brzdy měli velmi slušnou účinnost a neměli s lehkým vozem problém zastavit.

ŘÍZENÍ Bylo velmi lehké díky elektrickému posilovači, ale bylo až moc přeposilované. Ale vůz se velmi příjemně řídil a hodí se do městského provozu. Ideální vůz pro ženy.

ŘAZENÍ Nebylo úplně z nejpřesnějších ve srovnání s koncernovým P 207 i sestrou C3 Piccaso má co dohánět. Motor točil na 5-tku při  90 km/h - 1.800, při 100 cca 2.000, při 120 kolem 2.500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.750 otáček, 150 - 3.500 ot. 5-ti stupňová převodovka byla dostatečně dlouhá, proti benzínové čtrnáctistovce s 72 kW se otáčky pohybovali o 1000 níž.

INTERIÉR Přístrojová deska, horní část byla z měkčených plastů. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska měla klasický tvar s analogovu kapličkou před řidičem na rozdíl od předchůdce nebo C 3 Piccaso. Byla přehledná, zcela vlevo byl otáčkoměr, který byl bohužel cejchován jen po 500 otáčkách, takže nedával moc přesné údaje. Uprostřed byl tachometr, který měl cejchování, také bohužel jen po desítkách. Vpravo se digitálně zobrazoval stav paliva, počet ujetých kilometrů a údaj o nastavené rychlosti tempomatu, případně max. limitu rychlosti. Údaje palubního počítače a radia byly soustředěny na displeji, který se nacházel uprostřed palubní desky v elegantní plastové liště v lesklé titanové barvě nad ovládáním klimatizace. U palubního počítače mi chyběla u Citroenu už tradičně doba jízdy, měl 2 paměti (zobrazoval průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Světla měla funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání páčkami pod volantem. 3-ramenný elegantní volant se stříbrným plastovým dekorem s ergonomickým tvarem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vůz měl v základní výbavě automatickou klimatizaci. Ovládanou tlačítky soustředěné do dvou kruhů mezi nimi byl stejně velký kulatý displej klimatizace. Ventilace byla poměrně hlučná ve vyšších otáčkách a hlavně při ofukování zamlženého čelního skla. Z vozu byl dobrý výhled všemi směry. Vůz byl vybaven čelním sklem Zenith zasahujícím hluboko do střechy, ze stropu se dala vysunout clona a posunout do polohy, jako by jste měli klasické čelní sklo.

Přední sedačky s kombinovaným potahem látka - Alcantara, byly pohodlné, ale mohli by mít lepší boční vedení, obě přední sedačky byly výškově nastavitelné. Mezi sedadly byla sklopná loketní opěrka, která byla dost vysoko, což nebylo optimální pro řazení. Překvapivě se přední pásy nedají výškově nastavit a to ani u tohoto nejlépe vybaveného modelu. Chyběly madla nad dveřmi a to na všech 4-ech místech. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, nad hlavou bylo místa dost. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Pod radiem a dole na středové konzole bylo ideální místo pro uložení mobilního telefonu.

 

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů, což je poměrně slušná hodnota. Pod jeho podlahou byla jen dojezdová rezerva. Opěradla zadních sedaček byly dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikla rovná plocha. Naměřil jsem rozměry - šířka 97 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 67 cm. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru -zámek 190 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven v základu 6-ti airbagy. V testované C3 byl příplatkový stabilizační systém ESP, ve všech modelech se za něj připlácí 12.000 Kč, což je rozumná částka. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne.

DESIGN Je velmi povedený a hravý, zejména přední část s velkou maskou (tento tvar používá Ford a nový Hyundai i30), která je jen v této nejvyšší výbavě orámována chromem a zajímavě tvarovanými velkými světlomety, zadní část je kulatá stejně jako u předchůdce. Zajímavě působí vysoké čelní sklo Zenith, které je zakončeno chromovou lištou. Myslím, že vůz se bude líbit hlavně ženám a navíc v testované zelené metalíze se za autem skoro každý otočil. Ve srovnání s předchůdcem, je vzhled zejména přední části úplně někde jinde (mě osobně se předchozí generace C3 vůbec nelíbila, zejména přední část). Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není moc praktické.

CENA C3 v nejvyšší výbavě Exlusive s motorem 1,6 HDI je nabízen za akční cenu 399.900 Kč (7/2010). V této výbavě najdeme: ABS s EBD, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x. el. okna, el. vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, vnější chromové lišty a dekory, čelní sklo Zenith, automatická klimatizace, zadní parkovací asistent, středová loketní opěrka, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant. Příplatková výbava : ESP s ASR za 12.000, sada bluetooth - hands free, USB box, hi-fi systém s zesilovačem za 14.500, metalíza za 10.900 Kč. Doplňky celkem za 37.400 Kč. Celková cena je tak 437.300 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY : - velmi slušné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - výkonný, pružný úsporný motor HDI

                  - vysoko výklopné víko kufru 

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů v sérii

                  - odkládací prostory 

                  - dobré zpracování a kvalitní použité materiály

                  - vnější design

                  - autorádio s CD/MP3 v sérii s ovládáním na volantu (bohatá základní výbava) 

MÍNUSY: - chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře

                  - přeposilované řízení                      

                  - cejchování otáčkoměru a rychloměru

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - průměrný prostor na zadních sedadlech

                  - chybí výraznější boční vedení předních sedadel

                  - pásy se nedají výškově nastavit

                  - chybějící stropní madla v interiéru

                  - nepřesné řazení  

                  - vysoko umístěná loketní opěrka

                  - nerovná plocha po sklopení zadních sedaček

                  - hlučná ventilace, zejména při ofukování př. skla

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1560 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec HDI                                                                                      

Výkon 66 kW (90 k) /4.000 ot./min., točivý moment 215 Nm 1.750 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  3.941 - 1.728 - 1.524 mm, rozvor 2.466 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.080 kg, užitečná 527 kg, celková 1.607 kg                                  

Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 300 l           

Pneu 195 - 55 R15 Michelin Energy Saver (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,0 s, max. rychlost 180 km/h
Spotřeba paliva 3,7 mimo - 5,3 město - 4,3 l/100km kombinace

Během testu ujeto 808 km s průměrnou spotřebou 4,9 l/100km 

Resume: jeden z nejlepších malých vozů s výborným motorem a přiměřeně prostorným interiérem, s měkčím podvozkem. Největším nedostatek je nepřesné řažení. Tato nejlépe vybavená verze s motorem HDI za poměrně vysokou cenu. Jedná se o jeden z nejelegantnějších vozů na trhu.

27.7 - 2.8.2010

Karel Kolečko

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu